چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اسلایدر / صنعت اسباب بازی بدون متولی
صنعت اسباب بازی بدون متولی

به دنبال واردات کالا‌های غیرضروری ۲۶۰ تن عروسک به ارزش میلیون ها دلار وارد کشور شد

صنعت اسباب بازی بدون متولی

کسب و کار- بر اساس آمار گمرک در سال ۹۷ بالغ بر ۲۶۰ تن انواع عروسک وارد ایران شده است. آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی سال ۹۷ نشان می‌دهد که در این مدت بیش از ۲۶۰ تن انواع عروسک از ۲ کشور چین و امارات متحده عربی وارد ایران شده است. بر اساس واردات این حجم انواع عروسک به کشور یک میلیون و ۲۴۸ هزار و ۷۸۸ دلار ارز از کشور خارج شد که معادل ریالی آن بالغ بر ۵ میلیارد و ۲۴۷ میلیون و ۹۱۸ هزار و ۸۷۰ تومان در آمار گمرک به ثبت رسیده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، بنا بر آمار منتشره از سوی گمرک واردات انواع عروسک از کشور چین به حجم بیش از ۲۴۹ تن و به ارزش یک میلیون و ۱۹۱ هزار و ۳۷۳ دلار بوده است. متاسفانه این صمعت متولی درستی ندارد و توجهی به توسعه آن در سالهای گذشته نشده است. هرچند تلاش هایی برای خروج این صنعت از وضعیت وابستگی به واردات شده اما کافی نیست و این بازار هم چنان پذیرای اسباب بازی های خارجی است.

رئیس بنیاد نخبگان خراسان رضوی اما می گوید: اسباب بازی از دو مشکل عمده نبود متولی و نبود متخصص در این حوزه رنج می برد در حالی که نقش انکارناپذیرش در تربیت شخصیت و هویت بخشی کودک بر همگان مشخص است. دکتر سعیدرضا احمدی زاده افزود: بنیاد نخبگان بر اساس سند جامع کشور در امور نخبگان، در زمینه تربیت استعدادهای برتر در حوزه اسباب بازی به این موضوع ورود کرده است .وی ادامه داد: در بررسیهای مشخص شده که در ایران کارخانه مشخص و وسیع در زمینه طراحی، ساخت و تولید اسباب بازی وجود ندارد و صرفا معدودی کارگاه منطقه ای و کوچک در این عرصه فعالیت دارند.

رئیس بنیاد نخبگان خراسان رضوی گفت: اسباب بازی یک جریان فکری و فرهنگی برای کودکان محسوب می شود لذا باید اسباب بازیهایی طراحی و تولید شوند که رویکرد هویتی و ملی داشته باشند. باید متخصصان و طراحان در این عرصه شناسایی شوند تا با زمینه سازی برای ورود آنان به عرصه، نقصهای این برطرف گردند. بر این اساس می بایست سازمان یا نهاد متولی اسباب بازی در ایران شناسایی و معرفی شود. وی به تشکیل شورای نظارت بر اسباب بازی در خراسان رضوی اشاره و بیان کرد: این شورا با عضویت بنیاد نخبگان استان، پارک علم و فناوری خراسان، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و حضور نماینده معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری تشکیل شده است. رئیس بنیاد نخبگان خراسان رضوی با اشاره به بررسی های انجام شده در بازار اسباب بازی گفت: بیش از ۹۰ درصد اسباب بازی های موجود و در دسترس کودکان و خانواده ها در بازار وارداتی و خارجی محسوب می شوند.

در ساخت و عرضه اسباب‌ بازی‌ها، بومی‌سازی صورت گیرد

حسین دکمه‌چی، رئیس اتحادیه خرازی فروشان

بازار اسباب بازی مملو از کالاهای خارجی و وارداتی است که هر روز نیز بر تعداد آنها افزوده می شود. در حالی که قرار است به تولید داخلی و رونق آن در تمام بخش ها پرداخته شود شاهد هستیم که بخش اسباب بازی با واردات میانه بهتری دارد و بازار داخلی مملو از این کالاهاست. تولیدکنندگان داخلی اسباب بازی مشکلات بسیاری دارند و این صنعت با وجود پتانسیل بالایی که در تولید و درآمدزایی دارد از توجه و حمایت مغفول مانده و عده ای برای نفع خود واردات اسباب بازی را پیگیری می کنند.

کشورهای دیگر به خصوص چین تجارتی را به راه انداخته اند و با خروج ارز از ایران به ذخایر ارزی خود اضافه می کنند. این حجم از واردات که بیشتر از چین انجام می شود ارز بسیار زیادی را از ایران خارج می کند در حالیکه می توان با اختصاص مبالغ کمتر تولید داخلی اسباب بازی را رونق داد. دولت از بخش خصوصی حمایت نمی‌کند و تولید کننده هم برای آنکه صرفه اقتصادی ببرد کیفیت اجناسش را کاهش می‌دهد و این چرخه معیوب همینطور ادامه می‌یابد. باید در ساخت و عرضه اسباب‌ بازی‌ها، بومی‌سازی صورت گیرد. در این زمینه بسیار کم ‌کاری کرده‌ایم و باید اعتراف کرد که از کشوری همچون چین که اسباب‌ بازی و نوشت‌افزارهایی با نماد اسلامی تولید می‌کند، بسیار عقب‌تریم. هم چنین در زمینه اسباب‌بازی فقط توزیع‌ کننده هستیم و باید حتما‌ تحولی در روند تهیه اسباب ‌بازی صورت گیرد تا کودکان را از نفوذ فرهنگی نامطلوب اسباب‌ بازی‌های خارجی نجات دهیم.

خوشبختانه اما در رابطه با قیمت این کالا باید اشاره شود که که اکنون به دلیل افت قدرت خرید، اغلب مشتریان، اسباب بازی‌های گران قیمت را نمی خرند. موضوعی که باعث شده تا مغازه‌دارها هم یا قیمت‌ها را کاهش داده و یا کمتر اسباب بازی گران قیمت عرضه کنند. از ۲ ماه پیش با تثبیت و کاهش نرخ ارز، قیمت اسباب بازی نیزسیرنزولی داشته و این کاهش قیمت طی یک ماه اخیر به ۱۵ تا ۲۰ درصد رسیده است. برخی وارد کنندگان یا تولیدکنندگان داخلی نیز که انواع اسباب بازی را وارد یا با تولید به انتظار گرانی بیشتر دپو کرده‌اند و اکنون با مشاهده سیر نزولی قیمت‌ها و تثبیت نرخ ارز، نسبت به عرضه محصولات خود به بازار اقدام کرده‌اند که این امر در تشدید سیر نزولی قیمت‌انواع اسباب بازی تولید داخل و وارداتی موثر بوده است.

همچنین مطالعه کنید:

تخلیه‌ و بارگیری ۱۷.۵ میلیون تن کالا در بنادر/ رشد ۹ درصدی عملیات کانتینری

به گزارش کسب و کار نیوز ، براساس اعلام سازمان بنادر و دریانوردی؛ میزان تخلیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.