صفحه اصلی / اسلایدر / رونق بورس با خروج نقدینگی از بازارهای موازی
رونق بورس با خروج نقدینگی از بازارهای موازی

«کسب و کار» بررسی می‌کند

رونق بورس با خروج نقدینگی از بازارهای موازی

کسب و کار نیوز-در حالی که قیمت ارز وارد کانال 10 هزار تومان و قیمت سکه به زیر 4 میلیون رسیده است که بورس رشد خود را ادامه می‌دهد. تداوم رشد بورس باعث شده که در جریان معاملات روز سه شنبه این بازار با ثبت رشد ۳۵۹۷واحدی، به کانال ۲۷۸هزار واحد برسد. موضوعی که از دید کارشناسان حاکی از استقبال سرمایه گذاران از بازار سرمایه و ورود به آن است.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، ابتدای امسال بود که کارشناسان پیش‌بینی کردند، قیمت‌ها در بازار سکه و ارز رو به کاهش گذاشته و این مسئله به سود بورس رقم خواهد خورد. به عبارتی کارشناسان بازار سرمایه گزینه بعدی سرمایه‌گذاران پس از بازار سکه، طلا و ارز که ارتباط مستقیمی با هم دارند را، بورس می‌دانستند که در حال حاضر از زیان بازارهای موازی به نفع خود استفاده می‌کند. اما با فرض ورود سرمایه‌ها از بازارهای موازی به سمت بازار سرمایه، این سرمایه‌ها در بورس ماندگاری خواهد داشت؟ افت و خیزهای بورس، سرمایه‌گذاری در این بازار را برای غیرحرفه‌ای ها ناخوشایند می‌کند.
کارشناسان عقیده دارند، ورود به بازار سرمایه برای غیرحرفه‌ای‌ها باید از طریق سبدگردان‌ها و یا صندوق‌های سرمایه‌گذاری باشد.
شاخص بورس در جریان معاملات بازار سرمایه.در جریان دادوستدهای بازار سرمایه تعداد ۴میلیارد و ۴۰۱میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزش ۱۷۳۴میلیارد تومان در ۴۲۰هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد ۳۵۹۷واحدی در ارتفاع ۲۷۸هزار و ۴۶۹واحد قرار گرفت.
بیشترین اثر مثبت بر رشد دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای گروه مپنا، معدنی و صنعتی گل گهر و فولاد مبارکه اصفهان شد و در مقابل نمادهای معاملاتی مخابرات ایران، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و بانک پاسارگاد با افت خود مانع افزایش بیشتر شاخص بورس شدند.

شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روز مثبتی را پشت سر گذاشتند؛ به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی ــ ارزشی) ۹۶۶واحد، کل (هموزن) ۱۱۳۰واحد، قیمت (هموزن) ۷۵۶واحد، آزاد شناور ۳۷۴۶واحد و شاخص‌های بازار اول و دوم به ترتیب ۲۷۷۳و ۶۶۰۳واحد رشد کردند.

بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله ۲۳۲۵میلیون ورقه به‌ارزش ۱۴۱۷میلیارد تومان در ۳۷۴هزار نوبت، آیفکس ۵۰ واحد رشد کرد و در ارتفاع ۳۷۰۴واحد قرار گرفت.

مجید محمد علیزاده آرانی کارشناس بازار سرمایه

افزایش جذابیت بورس

رشدی که شاخص بورس طی روزهای گذشته داشته این سوال مهم را ایجاد می‌کند که آیا این روند ادامه‌دار خواهد بود؟ پاسخ به این سوال تا حدودی سخت است. در حال حاضر بازارهای موازی مثل بازار ارز، مسکن و طلا کشش و جذابیت لازم را ندارد و حتی بازار پول هم بازدهی کافی نداشته است. به همین دلیل نمی‌تواند فضای مناسبی را برای سرمایه‌گذاری فراهم کند. به همین دلیل از آنجایی که بازارهای موازی نمی‌تواند، انتظار سرمایه‌گذاران را برآورده کند، سرمایه‌ها به سمت بورس هدایت شده است. لذا جذابیت بورس بیشتر شده و در حال حاضر بیشتر تمایل به سمت بازار سرمایه است. از طرفی چون نرخ ارز در حال ثابت شدن است و در محدوده زمانی چند ماه آینده رشد هیجانی و شارپی نخواهیم داشت، لذا سرمایه‌گذارها ترجیح می‌دهند در بازار سرمایه سرمایه‌گذاری کنند. ضمن آنکه اگر از لحاظ ارزشی بازار سرمایه را مورد بررسی قرار دهیم، قیمت‌های سهام شرکت‌ها در مقابله با قیمت تمام شده تاریخی شرکت‌ها از جذابیت خوبی برخوردار است. البته دارایی شرکت‌ها مربوط به ۲۰ سال گذشته بوده.اگر ارزش ذاتی آن چند برابر رشد کرده اما قیمت سهم رشد نکرده است. لذا برای سرمایه‌گذاران این ارزش و ارزش ذاتی که برای سهام شناسایی می‌کنند، از جذابیت برخوردر است. کما اینکه سودآوری شرکت‌ها دوبرابر شده. اما قیمت سهم‌ها دوبرابر نشده است. پیش‌بینی این است که بازار روند طبیعی را طی کرده و شاخص استراحت کند. البته منظور ما از استراحت به معنی کاهش شاخص و یا درجا زدن آن نیست، منتهی تصور ما این است این کاهش موقتی است و با توجه به بهبود شرایط سیاسی نیز وضعیت بازار به رشد خود ادامه دهد.

همچنین مطالعه کنید:

الزام صدور صورتحساب الکترونیکی از اول مهرماه

به گزارش کسب و کار نیوز، پیرو اطلاعیه سازمان امور مالیاتی کشور در خصوص شرایط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.