صفحه اصلی / اسلایدر / هزینه سالانه خانوار شهری ۳۹ میلیون شد
هزینه سالانه خانوار شهری ۳۹ میلیون شد

هزینه خانوار ایرانی در سال 98 نسبت به سال قبل 19 درصد افزایش یافت

هزینه سالانه خانوار شهری ۳۹ میلیون شد

کسب و کار نیوز-بررسی ها حکایت از کاهش پس اندازهای مردم دارد. طبق آمار رسمی خانوارهای ایرانی به طور متوسط در سال حدود ۴۳ میلیون درآمد دارند که در برابر حدود ۳۹ میلیون تومان هزینه، حدود چهار میلیونی اضافه می آورند. مبلغی که بسیار اندک است و به تنهایی بازدهی ای برای خانوار نخواهد داشت. از اینرو معمولا خانوارها این پس اندازهای خرد را یا در بانک‌ها می ‌ذارند و یا به بازارهای موازی مثل سکه و طلا وارد می‌کنند. از آنجایی که نرخ ارز رو به کاهش رفته، مردم معمولا ترجیح می‌دهند این پس اندازها را به بانک‌ها ببرند. که البته میزان کم آن به لحاظ سودی نیز کمکی به خانوار نمی‌کند.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، از آنجایی که هزینه خانوار افزایش پیدا کرده، میزان پس‌اندازها نیز روند کاهشی داشته است. اما مسئله ای که در ارتباط با این پس اندازها وجود دارد آن است که چگونه می توانیم آنها را به سمت تولید و یا کارهای پربازده سوق دهیم.
طبق آماری که منتشر شده، ۴ میلیون پس انداز در سال برای خانواده‌ای که در بلندمدت به فکر خرید مسکن، خودرو و یا هر کالای سرمایه‌ای دیگری است، کفاف نمی‌دهد. از طرفی نمی‌شود روی این مبلغ برای سرمایه گذاری‌های پربازده حساب باز کرد. بر همین اساس آنچه مشهود است، سرگردانی مردم در رابطه با این پس‌‎اندازهای خرد است. با احتساب هزینه‌های معیشتی که روز به روز افزایش پیدا می‌کند و سر از ۷ میلیون تومان درآورده و با احتساب جمعیت حداقلی بگیر در کشور، باید تاکید کرد که برخی از خانواده‌ها هم قدرت هیچ گونه پس‌اندازی ندارد.
به اعتقاد کارشناسان بهترین گزینه برای جذب پس اندازهای خرد مردم، بازار سرمایه است که این روزها با اقبال سرمایه‌گذاران مواجه شده و کارشناسان خوش بین به آینده آن هستند.
روند کاهشی میزان پس انداز در کشور در حالیست که در در برخی از کشورها مردم بالای ۵۰ درصد درآمد خود را پس انداز می‌کنند. موضوع مهم تر هدایت پس اندازهای خرد مردم به فعالیت های اقتصادی است.
حسن مرادی، کارشناس اقتصادی

هدایت پس‌اندازهای خرد به بورس

کاهش ارزش ریال و تورم بالا، باعث کاهش میزان پس‌اندازهای مردم و حتی موجب توقف جریان پس انداز در برخی از خانواده‌ها شده است. با افزایش قیمت ارز میزان فقرا افزایش پیدا کرده و خانواده‌ها برای تامین ضروری‌ترین نیازهای خود عاجز مانده‌اند. چرا که در فرایند افزایش نرخ ارز خیلی از خانواده‌ها قدرت خرید خود را از دست دادند و برای تامین هزینه‌های زندگی با مشکل جدی روبرو شدند. اما با این حساب که برخی از خانواده ها درآمد بیشتری داشته و به همین دلیل پس اندازی بالاتری دارند، باید تاکید کرد که رقم پس انداز خیلی از خانواده ها به طور کلی آنقدر نیست که بشود با آن سرمایه‌گذاری کلان کرد و یا یک فعالیت تولیدی برپا کرد. همانطور که آمارها هم نشان داده یک خانواده به طور متوسط در ماه ۴ میلیون اضافه درآمد دارد و این رقم نه برای سپرده‌گذاری در بانک جذاب است و نه در بازارهای دیگر. تنها بازار به صرفه برای این سرمایه‌های خرد که به نظر می‌رسد در حال حاضر سرگردان باشند، تلاش برای ورود آنها به مشاغل تولیدی به صورت تعاونی و بورس است تا هم نقدینگی مهار شود و هم از کاسبی‌های سودجویانه از طریق آنها جلوگیری کرد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.