چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / خداحافظی با روش های سنتی پرداخت
خداحافظی با روش های سنتی پرداخت

پس از تلفن های همگانی، دستگاه های کارت خوان تا پنج سال آینده جمع آوری می شوند

خداحافظی با روش های سنتی پرداخت

آمارها نشان می دهد در ایران میلیون هانفر از کاربران موبایل هر هفته با استفاده از گوشی تلفن همراه خود به خرید و فروش می‌پردازند. هم چنین این کاربران به دلی سهولت استفاده از پرداخت های موبایلی، تمام امور پرداخت و نقل و انتقالات مالی را با گوشی های همراه انجام می دهند. با توجه به تغییر شرایط و سبک زندگی در چند سال اخیر تکنووژی توانسته در زندگی نفوذ زیادی داشته و روش های سنتی را در تمام بخش ها بلااستفاده کند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، در زمینه پرداخت، خودپردازها و دستگاه های کارتخوان در چند سال گذشته تا کنون نقش زیادی در نقل و انتقالات و پرداخت ها داشته اند. اما با ورود گوشی های هوشمند و اینترنت بر بستر موبایل دیگر آسان ترین و در دسترس ترین روش پرداخت، پرداخت های موبایلی است. در همین رابطه حامد منصوری، مدیرعامل آپ با اشاره به اینکه تا چند سال بعد دستگاه کارت‌خوان کمی موجود است، توضیح داد: تا حدود پنج سال دیگر تعداد این دستگاه‌ها بسیار کم می‌شود و بیشترین استفاده مردم از موبایل است. اکنون مردم کارهای خود را مانند دریافت و پرداخت پول خود را بر بستر موبایل انجام می‌دهند.

بر اساس جدیدترین پیش بینی ها، استفاده از تلفن های هوشمند برای پرداخت های موبایلی بیش از هزاردرصد افزایش یافته که بخش عمده ای از آن با استفاده از فناوری NFC انجام شده است. قطعا با تولد چنین فناوری هایی صنعت بانکداری در دنیا به طور قابل توجهی متحول می شود. کارشناسان انتظار دارند میزان تراکنش های بر پایه NFC تلفن های هوشمند و گستره میزان پرداخت با آن، به طور منظمی در طول زمان افزایش یابد؛ چراکه مصرف کنندگان بیشتر با این فرآیند آشنا شده و بانک ها و پذیرندگان بیشتری در بازارهای متنوع تر، این شکل از تراکنش را خواهند پذیرفت. با این حال احتمالاپرداخت های موبایلی بدون تماس، همزمان با دیگر ابزارهای پرداخت از کارت های اعتباری بدون تماس گرفته تا پول نقد، جای خود را در جامعه باز خواهد کرد. علاوه بر این پژوهشگران در تلاش برای عرضه انواع متنوع تری از خدمات موبایلی بانکی هستند. اما به نظر می رسد هنوز زمان زیادی پیش رو داریم تا بتوانیم از کیف پول های فیزیکی و اسکناس های معمولی خود دل بکنیم و به سوی پرداخت های الکترونیک حرکت کنیم؛ آرزویی که علاوه بر فرهنگ سازی به تدوین و قوانین به روز نیاز دارد.

با این حال پرداخت الکترونیک در ایران ما هنوز بسیار جوان است و گام های خود را در حالی کوتاه و آهسته برمی دارد که فاصله ما با بانکداری الکترونیک رایج در سایر کشورها بسیار زیاد است. فناوری NFC که در ایران جایی برای خود نیافته در دیگر کشورها به راحتی و وفور استفاده می شود. در این بین نکته ای که توجه زیادی را باید به خود معطوف کند این است که پیش از ورود هرگونه فناوری نوین در عرصه پرداخت و بانکداری الکترونیک به کشور، لازم است فرهنگ استفاده و قوانین آن را در کشور جا بیندازیم تا مشکلاتی که گریبان گیر دریافت کارمزد از پذیرندگان دستگاه های کارتخوان را گرفت این بار متوجه موبایل ها و حریم های خصوصی و بانک ها و… نشود.

انتظار کاربران برای ارایه گزینه های فراتر از روش های سنتی پرداخت

حسین فهیمی، مدیرعامل سمات

استفاده از پرداخت های موبایلی با توجه به اینکه ضریب نفوذ استفاده از اینترنت در ایران افزایش داشته رشد زیادی در سالهای اخیر دارد. نحوه پرداخت و سهولت آن و هم چنین صرفه جویی در وقت و هزینه توانسته پرداخت های موبایلی را پرطرفدار تر کند. امروز دیگر در اکثر مناطق کشور اینترنت وجود دارد و گوشی هوشمند در دست تمام مردم هست و از آن استفاده می کنند. ضریب استفاده از این گوشی ها آنقدر بالاست که اگر اتفاقی در دور افتاده ترین نقطه کشور بیفتد اینترنت و شبکه های اجتماعی نصب شده بر روی گوشی های هوشمند آن را در سراسر دنیا و ایران پخش می کند. بنابراین استفاده از گوشی هوشمند همه گیر است و با وجود اپلیکیشن های پرداخت دیگر کسی نه پول نقد استفاده می کند و نه دستگاه های کارتخوان کاربردی خواهند داشت.

تا به امروز پیشرفت های زیادی در رابطه با پرداخت بر بستر موبایل داشته ایم و آمارها از کاهش استفاده از دستگاه های خوان و خودپردازها دارد. کاربران با در دست داشتن موبایل و اتصال به اینترنت توانسته اند امور بانکی و مالی خود را مدیریت و از اتلاف وقت و هزینه کرد اضافه جلوگیری نمایند. امروزه مشتریان انتظار دارند که با همان سرعت و سهولتی که بقیه جنبه های زندگی پیش می رود، پرداخت ها هم انجام شود. آن ها هم چنین می خواهند که در هنگام پرداخت هزینه خرید در صندوق فروشگاه، گزینه های متعددی داشته باشند و گزینه هایی فراتر از روش های سنتی پرداخت نیز برای آن ها امکان پذیر باشد.

همچنین مطالعه کنید:

وصول ١١٠ هزار میلیارد تومان از ابربدهکاران مالیاتی

به گزارش کسب و کار نیوز ، احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در جمع خبرنگاران گفت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.