صفحه اصلی / سرخط خبرها / بی توجهی به تقاضای مصرفی در بازار مسکن
بی توجهی به تقاضای مصرفی در بازار مسکن

افشین پروین پور، کارشناس بازار مسکن در گفتگو با «کسب و کار نیوز» مطرح کرد:

بی توجهی به تقاضای مصرفی در بازار مسکن

کسب و کار نیوز- یک کارشناس بازار مسکن با اشاره به مشکلات این بازار گفت: دولت به حقوق مصرف کنندگان و متقاضیان واقعی این بازار بی توجه است.

به گزارش کسب و کار نیوز، افشین پروین پور، کارشناس بازار مسکن در گفتگو با «کسب و کار نیوز» گفت: مانع اصلی دولت برای حل بحران بازار مسکن، کمبود منابع و یا اعتبار نیست که تصور کنیم با فروش اموال مازاد حل خواهد شد. مسئله اساسی بازار مسکن این است که دولت در فرآیند عرضه مسکن به متقاضیان و مصرف‌کنندگان واقعی و حقوق آنها توجهی ندارد و یا این توجه به عرضه به موقع مسکن به متقاضیان منتهی نمی‌شود. برای مثال در طرح مسکن مهر هزینه‌های میلیاردی صرف شد اما بازار تقاضا پوشش داده نشد و یا طرح‌های مشابه مسکن ارزان را در اختیار مردم نداد، بلکه سود حاصل از اینها به واسطه‌گران رسید. شاید اگر دولت هزینه و زمان خود را صرف مبارزه با فعالیت‌های سودجویانه می‌کرد، دیگر نیازی به هزینه‌های ساخت دوباره نبود. مسئله دیگر این است که دولت با مشکلی به اسم تامین مالی مواجه است و عملا به دلیل کاهش درآمدهای نفتی و به دلیل حجم بالای بدهی‌های داخلی و کاهش سرمایه در گردش بنگاه‌های تولیدی در کشور مسئله‌ای حاکم شده است به نام کمبود منابع مالی دولت.

وی ادامه داد: ازاینرو از یک طرف دولت با چالشی مواجه است به نام کمبود منابع مالی از طرف دیگر قیمت مسکن هم به شدت افزایش پیدا کرده و قدرت خرید مردم به شدت کاهش داشته و امکان تهیه مسکن مقدور نیست. برای خرید مسکن، تسهیلات بانکی هم کفایت نمی کند. دولت اموال مازاد بسیاری دارد که بخش عمده آنها راکد مانده و امکان مولد‌سازی آن وجود ندارد. بخشی از تامین مالی با مکانیزم مولد‌سازی است که منابع حاصل از آن می‌تواند صرف بازار مسکن شود. اما به این صورت که در دام طرح‌های نمایشی نیفتیم. و البته امکان فروش و مولدسازی این اموال وجود داشته باشد و یا بستر این کار فراهم باشد. که البته زمانبر هم هست. دولت می‌تواند این منابع را در اختیار بانک مسکن برای پرداخت تسهیلات به متقاضیان مسکن قرار دهد و یا دولت می‌تواند با عرضه زمین ارزان به متقاضیان فرایند ساخت را به خود متقاضی محول کند.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.