صفحه اصلی / اسلایدر / گران‌های بی‌کیفیت
گران‌های بی‌کیفیت

«کسب و کار» تعداد انگشت شمار خودرهای 5 ستاره را بررسی می‌کند

گران‌های بی‌کیفیت

کسب و کار نیوز-یکی از موضوعاتی که در صنعت خودروسازی در کشور ما تقریبا به فراموشی سپرده شده است، توجه به کیفیت خودروها است. در همین مدت و با رشد قیمت‌ها و شدت یافتن تحریم، بسیاری از خودروسازان، خودروها را به صورت ناقص به مشتری ارائه می‌دادند و به عبارتی کم فروشی می‌کردند. حذف آپشن‌های خودرو توسط خودروسازان دال بر عدم توجه آنها به موضوع مهم کیفیت است که در التهابات بازار خودرو به حاشیه رفته است. در حال حاضر نیز آمارها نشان می‌دهد، تنها دو خودروی پژو ۲۰۰۸ و سیتروئن ۳C موفق به کسب ۵ ستاره کیفی شده‌اند که به نظر نمی‌رسد با وجود آینده مبهم صنعت خودروسازی و شدت تحریم، بر تعداد این خودروها افزوده شود. اکثر خودرو ها 3 و2 ستاره کیفی دریافت کرده‌اند که با رشد قیمت خودرو هیچ تناسبی ندارد و همین مسئله به نگرانی عمده خیلی از متقاضیان تبدیل شده است.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، سوال و ابهام اساسی در این خصوص این است که صنعت خودروسازی چگونه قادر خواهد بود بر ضعف بزرگ خود یعنی افت کیفیت، فائق آید؟

جدول زیر فاصله قیمت خودرو با کیفیت آنها را نشان می دهد.

مدل خودرو قیمت به تومان رده کیفی
تیبا صندوق دار ۵۱۰۰۰۰۰۰ ۲ ستاره
پژو ۲۰۶ ۸۲۰۰۰۰۰۰ ۳ ستاره
دنا پلاس ۱۱۰۰۰۰۰۰۰ ۴ ستاره
پژوپارس ۹۶۰۰۰۰۰۰ ۳ ستاره
سمند ۷۹۰۰۰۰۰۰ ۲ ستاره

تیبا و پراید همچنان دو ستاره کیفی دارند

برخی از خودروها مثل پراید و تیبا نیز همچنان دو ستاره کیفی دارد و به دلیل ضعف در پاس کردن استاندارد‌های جدید (استانداردهای ۸۵ گانه) قرار بود که از رده تولید خارج شود، اما به دلیل بروز تحریم و افت شدید تولید خودروهای داخلی و انفجار قیمت، عملیات حذف این خودروی قدیمی هم منتفی شد. با این حال همانطور که در نتایج تست مؤسسه ایمنی بزرگراه‌های آمریکا آمده،  خودرو پراید بدترین خودرو سواری شناخته شده که می‌تواند جان سرنشینانش را به طرز وحشتناکی به خطر بیاندازد.

فاصله زیاد استاندارد کیفیت خودروهای داخلی با استانداردهای جهانی

طبق بررسی ها فاصله استاندارد کیفیت خودروهای داخلی با کشورهای دنیا زیاد است و همین مسئله موجب شده شورای سیاست‌گذاری خودرو تعداد استانداردهای اجباری خودرو را از استانداردهای ۵۲ گانه فعلی به ۸۳ استاندارد افزایش دهد تا خودروسازان مجبور به ارتقای کیفیت تولیدات خود شوند.

افزایش کیفیت خودرو دغدغه خودروسازان نیست

اما به گفته کارشناسان افزایش کیفیت خودرو دغدغه خودروسازان نیست. به گفته نمایندگان مجلس متأسفانه طی سال‌های گذشته خودروسازان تلاش لازم را برای ارتقاء کیفیت تولیدات نداشتند، به عنوان نمونه پلیس راهور ایرادات بسیاری به موضوع ایربگ‌ها وارد کرد، اما خودروسازان هنوز این مشکلات را رفع نکرده‌اند. از سویی این صنعت به این دلیل که دولتی است، از رقابت باز مانده و همین مسئله مانع از افزایش سطح کیفیت خودروها می‌شود. به همین دلیل هم خودروساز ضرورتی در خود برای افزایش کیفیت خودرو نمی بیند و هم مردم راه دیگری جز خرید از خودروسازان ندارند. این موضوع البته در خصوص خودروهای وارداتی قابل ذکر نیست.

محمدرضا نجفی منش عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان ایران

خودرو، تک ستاره نداریم

وقتی به موضوع کیفیت می‌پردازیم باید به این مسئله که کیفیت در دل بازار آزاد و رقابت شکل می‌گیرد، توجه داشته باشیم. اما در کشور ما ورود دولت به موضوع قیمت‌گذاری و سرکوب قیمت‌ها مانع از افزایش کیفیت کالاها می‌شود که البته این موضوع صرفا به خودرو مربوط نیست و سایر کالاها را هم شامل می‌شود. در این صورت انگیزه در تولیدکننده برای افزایش کیفیت از بین می‌رود. چرا که با سرکوب قیمت‌ها، هزینه ‌ای بر تولید اضافه می‌شود و این هزینه مانع از تلاش برای ارتقاء سطح کیفیت کالاها خواهد شد.اما اگر به طور اختصاصی در خصوص خودرو بخواهیم صحبت کنیم؛ باید تاکید کرد که افزایش قیمت خودرو آن هم تحت تاثیر افزایش نرخ ارز نباید در ما توقعی مبنی بر افزایش کیفیت خودروها ایجاد کند. از سویی اگر خودرویی ستاره کمتری دریافت کرده به معنی بی‌کیفیتی آن نیست. کما اینکه باید تاکید کرد در حال حاضر خودروی تک ستاره نداریم و این نشان از کیفیت خودروها دارد. همه خودروها دو ستاره و یا بیشتر هستند. اما این دسته‌بندی و اینکه خودرویی ۵ ستاره است، به معنی آپشن‌های زیاد آن خودرو نسبت به خودروهای دیگر است نه به معنی بی‌کیفیتی سایر خودروها در قیاس با آن. مشابه قیاسی که بین یک هتل ۴ ستاره و ۵ ستاره می‌شود. در حال حاضر  قیمت خودرو هیچ ربطی به کیفیت آن ندارد، بلکه به دلیل افزایش نرخ ارز است.. تمام کالاها افزایش قیمت داشته‌اند که در قیاس با آنها خودرو کمترین رشد قیمت را دارا بوده است. چه توقعی داریم وقتی بانک مرکزی روزانه ۱۲۰۰ میلیارد تومان به نقدینگی اضافه می کند، تورم و قیمت‌ها پایین بیاید. این انتظار منطقی نیست.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش قیمت مرغ به ۸۰ هزار تومان/ مازاد عرضه داریم

به گزارش کسب و کار نیوز ، مهدی یوسف‌خانی، رییس اتحادیه فروشندگان مرغ گوشتی و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.