صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / سهم خواهی شهرداری از تاکسی های اینترنتی
سهم خواهی شهرداری از تاکسی های اینترنتی

در ادامه درخواست های شهرداری، تاکسی های اینترنتی باید ۲ تا ۵ درصد عوارض بدهند

سهم خواهی شهرداری از تاکسی های اینترنتی

فضای تاکسی اینترنتی در ایران تنها طی یک سال اخیر دچار تحولات گسترده‌ای شده است. از مخالفت‌های ابتدایی با نخستین بازیگران این عرصه گرفته تا تمایل زیاد به راه‌اندازی کسب و کارهای مشابه حالا همه را در مقابل تعداد قابل توجه برندهای تاکسی اینترنتی در فضای حمل و نقل شهری قرار داده است. لمل تاکسیرانی و شهرداری از یک سو و دیگر سازمانها نیز از طرفی دیگر هر کدام به نوعی بر سر راه فعالیت این کسب و کارها سنگ اندازی می کنند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، در جدیدترین اظهارنظر معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران اعلام کرده است که مبلغی که تاکسی‌های اینترنتی باید به شهرداری پرداخت کنند «سهم‌خواهی» از این شرکت‌ها نیست. محسن پورسیدآقایی به دیجیاتو می‌گوید: از تاکسی‌های اینترنتی درخواست شده تا ابتدا ۲ درصد از کرایه‌ای که می‌گیرند را به شهرداری پرداخت کنند و در طول ۳ سال آینده، این رقم به ۵ درصد افزایش یابد؛ عوارضی که پورسیدآقایی از آن تحت عنوان «استفاده از زیرساخت‌های شهری» یاد می‌کند. مدیران تاکسی‌های اینترنتی پیش از این با پرداخت چنین ارقامی مخالفت کرده‌ و حتی احتمال تعطیلی شرکت‌های خود را نیز مطرح کرده بودند.

پورسیدآقایی می‌گوید: نامش را نباید سهم خواهی گذاشت. ما اعلام کردیم که ۲ تا ۵ درصد کرایه‌ای که می‌گیرند را به عنوان عوارض استفاده از زیرساخت‌های شهری به شهرداری بدهند. ما پیشنهاد دادیم که این درصد عوارض، ابتدا از ۲ درصد آغاز شود و ظرف ۳ سال آینده به ۵ درصد برسد. این هزینه عوارض استفاده از زیر ساخت‌های شهری است و نه چیزی فراتر و یا به اصطلاح سهم خواهی. این شرکت‌ها در فضای شهری کسب درآمد می‌کنند. تمام تاکسی‌های اینترنتی در طول یک سال بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان در آمد دارند. چه ایرادی دارد که دو درصد از درآمد سالی هزار میلیارد تومانی تاکسی‌های اینترنتی، صرف توسعه حمل و نقل عمومی شهری بشود؟

شهرداری به دنبال کوچک سازی تاکسی های اینترنتی

کیوان نیازی، کارشناس استارت آپ

مشکلاتی که با ورود کسب و کارهای اینترنتی به کشور بوجود آمد حتی با گذشت سالها هنوز به قوت خود باقی است و حتی هر روز مشکلات و چالش های جدیدی را برای این کسب و کارها می تراشند. آینده در دستان کسب و کارهای نوین و مجازی است اما حتی با درک این موضوع نیز سازمان ها با آنها ههکاری نمی کنند و موازی کاری و سنگ اندازی را ترجیح داده اند. اینکه شهرداری هر از چند گاهی با بهانه های مختلف سعی دارد تا تاکسی های اینترنتی را با چالش ادامه فعالیت روبرو کند جای تعجب فراوانی دارد.

تا مدت ها قبل موضوع مجوز این تاکسی ها مطرح بوده و شهرداری با مطرح کردن آن به دنبال افزایش درآمدهای خود بوده است در حالی که این کسب و کارها از اتحادیه کسب و کارهای مجازی مجوز دریافت کرده اند و ده ها مجوز دیگر را نیز در کنار آن گرفته اند. امروز نیز این موضوع مطرح شده است که تاکسی های اینترنتی باید ۲ تا ۵ درصد از درآمد خود را بهپ عنوان عوارض به شهرداری بپردازند. این اگر سهم خواهی نیست نامش را چه می شود گذاشت. اینکه اعلام شده استفاده از زیرساخت های شهری این موضوع مطرح می شود که مگر تاکسیرانی از این زیرساخت ها استفاده نمی کند. اما چون زیر نظر شهرداری کار می کنند و از آن درآمدزایی دارد بنابراین به دنبال بهانه تراشی نیستند.

تاکسی‌های اینترنتی برای مسافران جذابیت بیشتری داشته و این انتخاب مردم بوده و نمی‌توانیم در برابر خواسته مردم مقاومتی داشته باشیم و با مشکل تراشی مانع از ادامه فعالیت آنها شویم. شهرداری تمام تلاش خود را می کند تا بتواند تاکسی‌های اینترنتی را مجبور به تبعیت از همان قوانین تاکسی‌های سنتی پیروی کند و شاید مجبور باشند تابع همان قیمت‌گذاری‌های روتین و خشک قرار بگیرند. در این صورت قدرت رقابت از تاکسی های اینترنتی سلب می‌شود و حتی از نظر تعداد ناوگان فعال ممکن است به تناسب، درخواست‌هایی برای کوچک‌سازی از تاکسی‌های اینترنتی بشود.

 

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.