صفحه اصلی / سرخط خبرها / گذر چینی‌ها به ایران می‌افتد
گذر چینی‌ها به ایران می‌افتد

گذر چینی‌ها به ایران می‌افتد

کسب و کار نیوز: تیرماه امسال بود که سازمان میراث‌ فرهنگی خبر لغو یک‌طرفه روادید با چین را منتشر کرد؛ اما این تصمیم چه تاثیری بر روی روابط ایران و چین خواهد داشت؟

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی میراث آریا, با اعمال تحریم های امریکا علیه اقتصاد ایران، شاید بتوان این بحران اقتصادی را با جذب گردشگر بیشتر جبران کرد. با اینکه این سیاست همیشه در دستور کار دولت های مختلف بوده است، اما دولت روحانی این بار به پیشنهاد علی‌اصغر مونسان رئیس سازمان میراث‌فرهنگی تصمیم گرفته است تمرکز ویژه ای بر روی گردشگران چینی داشته باشد تا در کنار سرمایه گذاری های نفتی چینی ها، در زمینه توریسم و اقتصاد گردشگری نیز روابط بهتری بین دو کشور برقرار شود. حالا گردشگران چینی که تا پیش از این می بایست برای ورود به ایران ویزا دریافت کرده و علاوه بر پرداخت مبلغ ۸۵ یورو، دردسرهای اداری صدور ویزا را هم بکشند، می توانند بدون هیچ دغدغه ای به ایران سفر کنند و ۲۱ روز را به گشت و گذار در جاهای دیدنی ایران مشغول شوند.
طبق آمار سازمان جهانی گردشگری، در طول سال گذشته چینی ها نزدیک به ۱۵۰ میلیون سفر خارجی را تجربه کرده اند که بالاترین میزان سفر خارجی در بین تمام کشورهای دنیا محسوب می شود. در این سفرها، چینی ها بالغ بر ۲۷۰ میلیارد دلار ارز از کشور خود خارج کرده و به اقتصاد کشورهای میزبان خود تزریق کرده اند. البته تا سال گذشته سهم ایران از این خیل عظیم گردشگران چینی کمی بالاتر از ۵۰ هزار نفر بوده است.
دولت انتظار دارد با راهبردهایی که به تازگی اتخاذ کرده، این رقم را به سالی ۲ میلیون نفر برساند؛ اما سوال اینجاست که حتی اگر چنین هدف چالش‌برانگیزی محقق شود آیا هتل‌ها و تسهیلات اقامتی ایران گنجایش پذیرایی از این تعداد گردشگر ورودی را دارند؟
البته نباید ضعف زیرساخت‌های گردشگری، سرمایه‌گذاری‌های کم و تبلیغات ضعیف را فراموش کرد، اما سازمان میراث‌فرهنگی در دو سال اخیر در تلاش بوده تا این کمبودها را با ساخت هتل های ۴ و ۵ ستاره، اعطای وام های مختلف به پروژه های توریستی و ارائه محرک های مالیاتی به بخش خصوصی و… جبران کند.
علاوه بر این مشکلات، موانع دیگری هم بر سر راه چینی ها وجود دارد که آنها را از سفر توریستی به ایران منع می کند. شاید مهم ترین دلیل سفر نکردن چینی ها به ایران، عدم شناخت آنها از کشور ما باشد. بسیاری از چینی ها ایران را به درستی نمی شناسند و آن را با عراق (به دلیل شباهت اسمی) اشتباه می گیرند. بسیاری از چینی ها فکر می کنند که ایران کشور امن نیست و در حال جنگ با کشورهای دیگر است، و اکثرا کشورهای شناخته شده مثل فرانسه و اسپانیا را برای سفر ترجیح می دهند.
احتمال سفر مونسان به چین
مونسان اخیرا در گفت‌وگویی با رادیو چین، از سفر قریب‌الوقوع به آن کشور خبر داد تا با امضای یک تفاهم‌نامه مسیر حرکت را هموارتر کند. او به رادیو چین گفت: «ایران و چین از نظر تجاری و سیاسی روابط بسیار خوبی دارند اما با توجه به ظرفیت های بسیار خوب گردشگری که بین دو کشور وجود دارد، آمارهای گردشگری ما خوب نیست و به این بخش شاید کمتر توجه شده است و جزو اهداف جدی ما به شمار می رود.»
حال با توجه به لغو روادید یکطرفه برای چینی ها، سفر آنها به ایران بیش از پیش تسهیل شده است و می توان محرک های یک سفر گردشگری از چین به ایران را به صورت زیر برشمرد.
– ایران تعداد زیادی آثار باستانی، طبیعی و میراث ناملموس دارد که ۲۴ مورد آن در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.
– روابط تمدن ایران و چین به دوران باستان برمی گردد و این پیوند تاریخی می تواند برای بسیاری از چینی ها جالب توجه باشد
– با افت ارزش ریال ، سفر به ایران برای چینی ها بسیار ارزان تر از قبل خواهد بود
– عدم نیاز به اخذ ویزا و دردسرها و هزینه های مربوط به آن، اثر روانی مهمی بر روی چینی ها دارد و آنها را به سفر به ایران ترغیب می کند
– عدم ثبت مهر در پاسپورت و اجتناب از مشکلاتی که ممکن است برای سفر به امریکا برایشان ایجاد شود نیز انگیزه دیگری است
– با راه افتادن ارزهای دیجیتال، مشکل پرداخت نیز برای چینی ها تا حدودی حل می شود.
– سرمایه گذاری دولت در بخش مدیکال توریسم و توسعه تسهیلات اقامتی نیز چینی ها را بر آن می دارد به ایران سفر کنند.
– توافقنامه تبادل فرهنگی و توریسم که در سال ۲۰۱۶ توسط رئیس جمهور شی جین پینگ امضا شد به این معناست که دولت چین هم تمایل دارد چینی ها را به ایران بفرستد.
وجود پروازهای روزانه از ایران به شهرهای اصلی چین نیز تمایل چینی ها برای سفر به ایران را بیشتر می کند.
– شاخص امنیت در ایران با کشورهای اروپایی برابری می کند و چینی ها می توانند با خیال راحت به این کشور سفر کنند.
فرش ایرانی، مورد اقبال چینی‌ها
چینی ها به فرش ایرانی، فرهنگ و تاریخ ایرانی (و ارتباطی که از رابطه جاده ابریشم بین این دو تمدن برقرار بود) موسیقی و ادبیات ایران، و … علاقه مند هستند و نسبت به کشف ناشناخته های ایران کنجکاوند.
با توجه به رقم میلیونی گردشگران خارجی که از چین به سراسر دنیا گسیل می شوند، می توان امید داشت که با سیاست لغو روادید تعداد گردشگران چینی در ایران بیشتر شود و حتی به رقم میلیونی هم برسد. البته این امر مستلزم تبلیغاتِ متمرکزتر برای مخاطب چینی و شناساندن ایران و گنجینه های تاریخی و طبیعی اش به مردمان پرشمار این کشور است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.