صفحه اصلی / اسلایدر / حمایت نخ نما از مشتریان خودرو
حمایت نخ نما از مشتریان خودرو

«کسب و کار» برکناری مدیر عامل ایران خودرو به دلیل افزایش عمدی قیمت خودرو را بررسی می‌‎کند

حمایت نخ نما از مشتریان خودرو

کسب و کار نیوز-جرقه افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو در حالی از ابتدای سال گذشته شروع شد که هر روز خودروسازان بابت این گرانی‌ها و التهابات بازار بهانه‌ای می‌آوردند. یک روز مشکل کمبود قطعه برای تحویل خودرو، یک روز معضل تامین نقدینگی و روز دیگر انتقاد از قیمت‌گذاری‌های دستوری. حالا پس از گذشت بیش از یک سال از التهابات بازار خودرو و تثبیت قیمت‌های نجومی در بازار، شاهد ممنوع الخروجی مدیرعامل سایپا و برکناری مدیر عامل ایران خودرو، هستیم که به گفته سخنگوی دولت به دلیل افزایش عمدی قیمت‌ها و همچنین شکایت مشتریان انجام شده است. در حالی که این سوال بزرگ هنوز مطرح است که چرا پس از گذشت بیش از یک سال از تخلفات خودروسازان و وعده‌های بی سرانجام آنها، دولت برای ممنوع الخروجی و برکناری مدیران دو خودروساز بزرگ دست به کار شده است؟ از سویی این ابهام بزرگ وجود دارد که آیا این اقدامات تضمینی بر کاهش قیمت‌ها در بازار خودرو و رفع تعهدات خودروسازان به مردم می دهد؟ و یا صرفا اقدامی نخ نما جهت راضی کردن شاکیان است.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، فشار تحریم و محدودیت‌هایی که در واردات قطعات خودرو وجود داشت، از مرادا ماه سال گذشته جرقه رشد قیمت‌ها در بازار خودرو را زد. بر همین اساس خودروسازان ابتدا با قیمت‌های تعیین شده این شورا به مخالفت برخاستند و پس از آن به تدریج از دایره قیمت‌گذاری شورای رقابت خارج شده وبالاخر شورای رقابت را از قیمت‌گذاری خودرو حذف کردند. چالش خودروسازان با دولت برای افزایش قیمت خودرو در حالی تا سال جاری ادامه پیدا کرده که خودروسازان تقریبا اهداف خود مبنی بر رشد نجومی قیمت‌ها را محقق کرده‌اند.
در پی گلایه شدید خودروسازان از کمبود نقدینگی بود که بانک مرکزی وعده پرداخت تسهیلات ۱۵ هزار میلیاردی به خودروسازان را داد، در حالی که این موضوع نیز خودروسازان را قانع نکرد. یکی از مطالبات خودروسازان تعیین قیمت خودرو ۵ درصد حاشیه بازار بود که باعث شد قیمت کارخانه ای خودرو به شدت بالا برود. شکایات و اعتراضات مردم نسبت به رفتار خودروسازان، بدعهدی آنها در تحویل خودروها و حذف آپشن‌های خودرو و کوتاهی در خدمات پس از فروش، از جمله مواردی است که باعث اعتراض مشتریان دو خودرو ساز بزرگ شده است.
در همین رابطه سخنگوی دولت از برکناری مدیر عامل ایران خودرو خبر داد و گفت: وی به دلیل افزایش عمدی و بدون هماهنگی قیمت خودرو برکنار می‌شود.
علی ربیعی گفت: چون مدیرعامل ایران خودرو عمدی و بدون هماهنگی قیمت خودرو را افزایش داد برکنار می شود و فردی به نام علی آبادی به عنوان مدیرعامل ایران خودرو شروع بکار خواهد کرد.
سخنگوی دولت در رابطه با ممنوع الخروجی مدیرعامل سایپا نیز گفت: موضوعی که برای مدیرعامل سایپا به وجود آمد به دلیل شکایت مشتریان از وی بود.
وی با بیان اینکه افزایش قیمت خودرو قابل نقد است و باید بررسی شود، اظهارداشت: موضوع خودرو از مسائل مهم محسوب می شود، زیرا این صنعت هم اشتغالزایی بسیاری دارد و هم قیمت آن بر دیگر اقلام تاثیر می گذارد.
سخنگوی دولت با بیان اینکه غالب سهام خودرو سازان خصوصی است، گفت: با این وجود خودرو سازی یک موضوع ملی است و با توجه به تاثیرات گسترده آن زمان بسیاری برای خصوصی سازی نیاز دارند.
ربیعی درباره تغییر مدیریت در ایران خودرو و کاهش قیمت محصولات آن گفت: این رابطه معنا داری نیست، اما مدیری که منصوب می شود موظف است که افزایش قیمت ندهد، البته در حال حاضر که قیمت ها کاهش یافته است.
معاون اول قوه قضاییه نیز در این خصوص گفته یکی از خودروسازان که پرونده‌اش در حال رسیدگی است ۶۰۰ نمایندگی در سطح کشور دارد اما با زد و بند ۱۵ نمایندگی خاص را انتخاب می‌کند و تولیداتش را به آنان می‌دهد تا با افزایش تقاضا این خودروها را با قیمت بسیار به مردم بفروشند.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور هم تصریح کرد: پیگیری‌های قوه قضائیه در این زمینه همچنان ادامه دارد و این اطمینان را به مردم عزیز می‌دهیم که سازمان بازرسی کل کشور تا به‌دست آوردن نتیجه مطلوب پیگیر رفع مسائل و مشکلات حوزه صنعت خودرو است.
با این حال برخی منابع از ادامه بازداشت‌ مدیران خودرویی در روزهای آینده خبر می‌دهند. ۲ نفر از مدیران گروه خودروسازی ایران خودرو طی روزهای اخیر بازداشت شده‌اند و یک تیم بازرسی در بخش مالی ایران خودرو مستقر شده‌اند.
طبق اعلام سخنگوی دولت، عباس علی‌آبادی مدیرعامل مپنا جایگزین مدیرعامل فعلی مدیران‌خودرو خواهد شد. در حالی که گروه صنعتی ایران خودرو تاکنون واکنشی به این خبر نداشته است.

فرید زاوه کارشناس بازار خودرو

فقدان رقابت در بازار خودرو

رشد قیمت‌ها در بازار خودرو بیش از انکه دست خودروسازان باشد، به قیمت ارز و افزایش آن مربوط است. بر همین اساس بود که افت ارزش پول ملی خودروسازان را به افزایش قیمت واداشت. خودرویی که قبلا ۲۰ میلیون بود حالا ۵۰ میلیون شده است. طبق اصل۴۴ قانون اساسی دولت باید با خصوصی سازی واقعی صنعت خودرو، زمینه رقابت را در این بازار فراهم سازد. آنچه باعث صدکه به صنعت خودرو و افزایش بدعهدی آنها در قبال مشتریان شده، فقدان رقابت است. در حالی که وجود رقابت در بازار خودرو، این بازار را از تصمیمات یک شبه مثل همین موضوع برکناری مدیر عامل ایران خودرو، در امان نگه می‌دارد. اما نباید غافل از ضررهای این تصمیم به صنعت خودرو شد. از آنجایی که دلیل عمده گرانی خودرو به گرانی نرخ ارز بر می‌گردد، برکناری مدیر عامل ایران خودرو و یا هر اقدام دیگر بر علیه خودروسازان کمکی به کاهش التهابات بازار نمی‌کند. بلکه مشکل بازار را به تاخیر می‌اندازد. مشکل اساسی بازار خودرو کاهش عرضه و تولید است. این مشکل به صورت دستوری و یا با برخورد حل نمی‌شود. راهکار این مسئله پیگیری مطالبات خودروسازان و جامه عمل پوشاندن به آن است. بانک مرکزی به وعده خود مبنی بر پرداخت تسهیلات بانکی به خودروسازان عمل نکرده است و از سویی بسیاری از خودروها هنوز ناقص‌اند و خودروسازان توان تکمیل آن را به دلیل مشکل نقدینگی ندارد. دولت باید این مسائل را حل کرده و از دخالت در بازار خودرو بپرهیزد.

همچنین مطالعه کنید:

از صادرات مرغ به کشورهای هدف حمایت می‌کنیم/ ادامه خرید مرغ مازاد تولیدکنندگان

به گزارش کسب و کار نیوز، حسین شیرزاد – مدیر عامل شرکت پشتیبانی امور دام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.