صفحه اصلی / کارآفرینی / تحقیقات و پایان نامه ها / استراتژی بازاریابی محتوا: قسمت اول
استراتژی بازاریابی محتوا: قسمت اول

استراتژی بازاریابی محتوا: قسمت اول

کسب و کار نیوز - معیارهای جذب و نگهداری کاربر، نشان می دهند کاربران در وب سایت تان چه اقداماتی انجام دادند و چگونه رفتاری داشتند.

کسب و کار نیوز، در واقع کدام محتواهای سایت را خواندند؟ از صفحه اصلی سایت به کدام صفحات دیگر رفتند؟ چه صفحاتی از سایت را باز کردند؟ از کدام صفحات سایت خارج شدند؟ چه افرادی با چه بازه سنی وارد سایت شدند و….

نمونه هایی از این معیارها در زیر آماده است

  • زمانی که کاربر در سایت می گذراند یا time on page
  • نرخ پرش یا bounce rate
  • بازگشت مجدد کاربران یا returning users

و…

روزهایی که تنها با ارائه یک محتوای ۴۰۰ کلمه ای با چگالی ۲% کلمه کلیدی می توانستید رتبه سایت را بهبود دهید سر آمده است. در حال حاضر چنین محتوایی بدون توجه به خواسته های کاربران حتی ممکن است بر روی رتبه سایت تاثیر منفی بگذارد.

قطعا هیچکس دوست ندارد محتواهای سایتی را بخواند که به مذاقش خوش نیاید و حتی حاضر نباشد برای خواندنش وقت کوتاهی صرف کند ولو اینکه با محتواهای استاندارد و بهینه شده روبرو باشد.

در نوشته های قبلی بر مخاطب پسند بودن محتوا صحبت شد. استراتژی بازاریابی محتوا به این کار کمک می کند و برای جذب و حفظ کاربران ضروری است. بنابراین لازم است بر روی تولید محتوای باکیفیت تمرکز کنید.

طراحی استراتژی سخت نیست. اولین مرحله، تعریف اهداف است. نکات زیر برای درک و ترسیم اهداف موثر است:

  • اهداف خود را تعریف کنید

تا زمانی که هدف خود را از تولید محتوا مشخص نکنید محتوای مناسبی نخواهید داشت. باید از خود بپرسید آیا برای  اهدافی چون افزایش آگاهی از برند،   جذب لید،  تبدیل کاربر به مشتری، نگهداشت کاربران قبلی، بهبود رتبه سایت و یا موارد دیگر محتوا تولید می کنید؟ نکته مهم اینست که ممکن است برای برخی از هدف ها صرفا تولید محتوای باکیفیت کافی نیست. اگر قیف فروش را در نظر داشته باشید برای قسمت پایین قیف تولید محتوا کاربرد چندانی ندارد. و نکته مهم دیگر اینکه در هریک از قسمت های مختلف قیف فروش، انواع مختلفی از محتوا کارساز است. به عنوان استراتژیست محتوا باید بدانید برای یک شخص خاص ، در زمان مناسب، چه محتوایی بدهید.

Hubspot  انواع محتواهای مناسب برای قسمت های مختلف قیف فروش ارائه داده است. این شرکت قیف فروش را به سه قسمت اصلی آگاهی، ارزیابی و خرید تقسیم کرده و برای هر قسمت انواع مناسبی از محتواها را گفته است:

hubspot

قسمت اگاهی: مقاله سفید، کتاب الکترونیکی، چک لیست، صفحه نکته، ویدئوی چطور انجام دهم؟ وبینارهای اموزشی

قسمت ارزیابی: وبینار محصول، مورد جهت مطالعه ، نمونه، FAQ، صفحه داده، ویدیوی دمو

قسمت خرید: استفاده از محصول به مدت محدود، دموی زنده، مشاوره، کوپن

درباره  مخاطبان خود تحقیق کنید

مشخص است که استراتژی محتوا زمانی موثر خواهد بود که مخاطبان خود را بشناسید. باید بدانید مخاطبان تان از کدام رسانه اجتماعی بیشتر استفاده می کنند؟ چه محتواهایی را بیشتر به اشتراک می گذارند؟ از چه سایت هایی بیشتر بادید می کنند/ البته می توان این اطلاعات را ا طریق Google Analyticsو Intereses  بدست آورید.

به عنوان مثال برای اینکه متوجه شوید کدام محتوا بهترین نتیجه را می دهد وارد برنامه گوگل آنالتیکیس شده طبق مسیر Behavior>Site Content>Content Drilldown عمل کنید. البته برای یافتن نتایج بهتر می توانید گزینه را  براساس فاکتورهای مورد نظر چون میانگین زمان سپری شده در صفحه ، نرخ پرش و … مرتب کنید. با استفاده از چنین اطلاعات می توانید رفتار کاربر را بشناسید و براساس افزایش زمان سپری شده در صفحه، کاهش نرخ پرش و… محتوای کاربر پسند ایجاد کنید. ادامه مطالب را در نوشته بعدی می خوانید.

نوشته: الهام ابوالفضلی

همچنین مطالعه کنید:

تامین مالی ۳۵۰ همتی از طریق ابزارهای تأمین مالی زنجیره‌­ای در سال ۱۴۰۳

به گزارش کسب و کار نیوز، این بانک در راستای مأموریت خود مبنی بر تنظیم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.