صفحه اصلی / اسلایدر / صدمه پیمان سپاری ارزی به صادرات فرش
صدمه پیمان سپاری ارزی به صادرات فرش

صدمه پیمان سپاری ارزی به صادرات فرش

کسب و کار نیوز-رئیس مرکز ملی فرش ایران، با بیان اینکه صادرات فرش به آلمان همچنان ادامه دارد، گفت: پیمان سپاری ارزی به صادرات این هنر-صنعت اصیل ایرانی لطمه زد.

به گزارش کسب و کار نیوز، فرشته دستپاک در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران، با بیان اینکه در بودجه امسال مبلغ ۱۸۸۸ میلیارد ریال از سوی مجلس برای بیمه قالیبافان در نظر گرفته شده است، گفت: این رقم در مقایسه با سال گذشته، حدود ۳ برابر افزایش یافته؛ به این معنا که مجلس شورای اسلامی بودجه اختصاص یافته برای بیمه قالیبافان را به دولت ابلاغ کرده، اما هنوز با توجه به شرایط جنگ اقتصادی تخصیصی انجام نشده است.

رئیس مرکز ملی فرش ایران افزود: ۸۰ درصد از تولیدات فرش دستباف کشور صادر می‌شود و زمانی می‌توان بر روی توسعه صادرات کار کرد که بر روی برند سازی این صنعت کار شود.

وی تصریح کرد: فرش دستباف ایران بعد از نفت دومین کالای تحریمی است، به همین دلیل با توجه به تحریم شدن فرش دستباف، صادرات ۲۹ درصدی فرش به این کشور را از دست داده‌ایم؛ این در حالی است که ‌۱۲ درصد از محصولات تولیدی فرش دستبافت کشورمان به آلمان صادر می‌شد که با توجه به فعال بودن اتحادیه فرش در این کشور و همچنین وجود انبارهای بزرگ فرش دستبافت در هامبورگ آلمان این میزان صادرات فرش به این کشور را حفظ کرده‌ایم.

دستپاک با بیان اینکه مشکلات ارزی و مسائل ناشی از نقل و انتقالات مالی ناشی از تحریم‌ها بر صادرات فرش به سایر کشورها بی‌تاثیر نبوده؛ اظهار داشت: به دنبال جایگزین کردن کشورهای دیگر مثل کشورهای آ سه آن هستیم؛ البته صادرات ما صرفا از طریق گمرکات کشور نیست و صادر کنندگان فرش دستباف با توجه به اینکه سالهاست در این حوزه فعالیت می‌کنند از مبادی دیگر این صادرات را انجام می‌دهند.

وی تصریح کرد: بحث پیمان سپاری ارزی در صادرات فرش آسیب جدی به این بخش وارد کرد؛ لذا ما به دنبال آن هستیم که مدت زمان پیمان سپاری ارزی را برای فرش دستبافت افزایش دهیم، به طوری که صادرکنندگان فرش دستبافت به مدت ۷ ماه فرصت دارند تا ارز حاصل از صادرات خود را به کشور بازگردانند البته رایزنی‌هایی انجام شده تا این مدت زمان به یک سال افزایش یابد.

به گفته دستپاک، در این میان بخشنامه بانک مرکزی مبنی بر اینکه صادرات زیر یک میلیون دلار معاف از موضوع پیمان سپاری است و البته صادر کنندگان می‌توانند از این مورد هم بهره بگیرند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.