صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / شعار اجاره داری حرفه ای استارت آپ ها
شعار اجاره داری حرفه ای استارت آپ ها

رهن ۳ ساله ملک برای کسب و کارهای نوین و شرکت های دانش بنیان اجرایی می شود

شعار اجاره داری حرفه ای استارت آپ ها

مدل فعالیت کسب و کارهای نوین با توجه به تفاوتی که با کسب و کارهای سنتی دارد ایجاب می کند که محیطی متفاوت برای استقرار آنها ایجاد شود. در تمام دنیا شهرک ها و یا مجتمع هایی را برای فعالیت مجموعه استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان فراهم کرده اند که تبادل اطلاعات و تکنولوژی مابین کسب و کارهای مشابه به سهولت انجام شود.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، این جانمایی ها با تسهیلات ویژه و حمایت های مخصوص انجام می شود. در کشور ما نیز در چند سل گذشته تا کنون این حمایت ها در قالب اختصاص زمین ها و اماکن مخصوص برای گردهمایی و استقرار استارت آپ ها انجام شده است. در همین رابطه رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: اگر شرکتی نوپا باشد و نیاز به خرید ملک نداشته باشد می توانیم آن را برای رهن سه ساله ملک از سوی صندوق حمایت کنیم.  علی وحدت رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در مراسم امضای تفاهم نامه که در معاونت علمی برگزار شد، گفت: صندوق در حوزه های مختلف تلاش کرده تسهیلات را برای شرکت های دانش بنیان فراهم کند. یکی از این نیازها استقرار و ایجاد دفتر محل کار است.

وحدت تصریح کرد: اگر شرکتی نوپا باشد و نیاز به خرید ملک نداشته باشد می توانیم آن را برای رهن سه ساله ملک از سوی صندوق حمایت کنیم. رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی تاکید کرد: سیاست های ما بر این است که اگر شرکت های دانش بنیان و مراکز فناوری به صورت مجتمعی باشند اثربخشی بیشتری دارند بنابراین از نمونه های تشویقی برای حمایت از آنها استفاده می کنیم. وی ادامه داد: اگر شرکت های دانش بنیان در ناحیه نوآوری قرار بگیرند بافت شهری اصلاح می شود. وحدت تاکید کرد: برای نهادهایی مانند شتاب دهنده ها، شرکت های نوپا و مراکز فناوری نیز تسهیلات استقرار در قالب رهن اختصاص خواهیم داد تا بتوانند فعالیت های خود را توسعه دهند.

به هر ترتیب اظهارنظر و صحبت در رابطه با مشکلات دانش بنیان ها بسیار است و در رابطه با تک تک چالش های پیش روی این کسب و کارها سخن بسیار به میان آمده است. اما مشکلات استقرار شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها با آنکه مشکل بسیار مهم و قابل توجهی است فراموش شده است. تا چند سال گذشته پارک های علم و فناوری به دلیل آمار پایین این کسب و کارها قادر به پوشش دهی و استقرار آنها در محل پارک ها بودند اما در یک الی دوسال اخیر با رشد فزاینده شرکت های دانش بنیان کسب و کارهای نوین مشکل استقرار آنها به جد مطرح شده و این کسب و کارها نیاز به ساماندهی مکانی دارند. موضوع استقرار شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها در واحدهای مسکونی را می توان قدمی رو به جلو برای ارزان سازی فعالیت این کسب و کارها عنوان کرد چراکه مشکل تهیه جا در حال حاضر برای تیم استارت آپی بسیار گران تمام می شود و هزینه ای غیرقابل برگشت برای شرکت های مذکور خواهد بود. شهرداری گامی مثبت برای بقای این کسب و کارها که ضامن نجات اقتصاد آسیب دیده ایران هستند برداشته است و اگر در ادامه موضوع سهم خواهی مطرح نشود جا دارد از این اقدام شایسته تقدیر و تشکر کرد. اما اگر موضوع سهم خواهی مطرح شود نمی توان به آینده کاری دانش بنیان ها امیدوار بود. در حال حاضر سهم خواهی ارگان ها و سازمان های مختلف سنگ در مسیر ادامه فعالیت این شرکت ها انداخته است و اگر ارگانی مانند شهرداری هم بخواهد در این راه شریک شود وضعیت شرکت های مذکور تعریف چندانی نخواهد داشت.

ضرورت ایجاد یک محیط کاملاً جدا از قوانین فعلی جامعه

موسی ترابی، کارشناس ارشد کارآفرینی دانشگاه تهران

استارت‌آپ‌ها در اکثر کشور‌ها در محیطی مناسب و مساعد برای رشد اقتصادی پرورش می‌یابند، ولی در کشور ما وضعیت به این شکل نیست. با اینکه سالهای سال از ورود این کسب و کارها و ظهور آن ها در فضای کسب و کاری کشور می گذرد هنوز مشکلات ابتدایی بر سر راه فعالیت انها قرار دارد. شاید اقداماتی برای توسعه این کسب و کارها انجام شده باشد اما به هیچ عنوان کافی و در حد و اندازه تاثیرگذاری آنها نبوده است. اگر واقعا بتوانیم از میزان تاثیرگذاری استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان درک داشته باشیم و تجربیات واقعی کشورهای دیگر را در این زمینه دیده باشیم متوجه خواهیم شد که اگر حمایت ها در مسیر واقعی و درست پیش برود اقتصاد ایران در جهان شناخته شده تر خواهد شد.

در حد صحبت و شعار تمام این وعده ها وجود دارد. باید از شعار دادن فاصله بگیریم و به سمت اجرای واقعی قدم برداریم. پیشنهادی که می شود در رابطه با تسریع رشد استارت‌آپ‌ها داد ایجاد یک محیط- که کاملاً از قوانین فعلی جامعه ایزوله است- می‌باشد، که ابتدا در این محیط رشد کرده و پا بگیرند سپس به خارج این محیط هدایت و با قوانین هدایتگری که برای آن‌ها وضع شده مواجه شوند نه با یک‌سری موانع. در رابطه با استقرار و جانمایی استارتآپ ها می خواهند کارهایی حرفه ای انجام دهند که شاید تاکنون برخی از آنها اجرایی شده باشد اما اجاره داری حرفه ای این کسب و کارها در حد شعار است و بسیاری از این کسب و کارها مکان استقرار مناسب به رغم داشتن ایده های بکر و خلاقانه ندارند.

همچنین مطالعه کنید:

وصول ١١٠ هزار میلیارد تومان از ابربدهکاران مالیاتی

به گزارش کسب و کار نیوز ، احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در جمع خبرنگاران گفت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.