صفحه اصلی / سرخط خبرها / امسال آفت مگس زیتون اثرچندانی بر روی تولید ندارد

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت

امسال آفت مگس زیتون اثرچندانی بر روی تولید ندارد

کسب و کار نیوز - مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: آفت مگس زیتون در بیش از 5000 هکتار از باغ های بارور بالادست وجود دارد اما در حال حاضر، تراکم جمعیت آن کمتر است و اثرچندانی بر روی تولید ندارد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، محمدابراهیم محمدی با بیان اینکه مگس زیتون، درون میوه در حال رشد تخم‌ گذاری می‌کند و پس از یک هفته تبدیل به لارو می شود، گفت: لاروها در ۱۵تا ۲۰روز از بافت میوه تغدیه می‌کنند تا تبدیل به شفیره شوند و پنج تا هفت روز طول می‌کشد تا مگس‌ها از داخل آن بیرون بیایند.

وی افزود: آفت مگس زیتون افزون بر تغذیه بخش عمده‌ای از زیتون، با سوراخ‌هایی که در آن ایجاد می‌کنند، زمینه ورود قارچ‌ها و باکتری‌ها به درون میوه زیتون را فراهم کرده و سبب له شدگی و پوسیدگی باقیمانده میوه و ریختن آن پای درخت می‌شود و از طرفی روغنی که از این زیتون‌های آلوده گرفته می‌شود، کیفیت چندان خوبی ندارد.

محمدی ادامه داد: اگر هوا مساعد باشد، چرخه زندگی مگس زیتون، از نیمه‌های تابستان تا روزهای پایانی آبان، زمان باردهی تا برداشت زیتون، سه تا پنج بار تکرار می‌شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی گیلان در تشریح میزان مقاومت و تکثیر این آفت افزود: مگس زیتون بالغ، پس از برداشت زیتون، پناهگاه‌هایی مثل پوسته و شاخه‌های درختان قدیمی را برای زمستان گذارانی انتخاب می‌کند و حتی در مواقعی بر روی دیوار برخی انبارها و کارخانه‌های روغن کشی زیتون جا خوش می‌کند تا تابستان از راه برسد و وارد مرحله جدیدی از رشد و تکثیر شود.

وی گفت: میوه‌های آلوده پای درخت و خاک باغ های زیتون، جای گرم و نرمی برای زمستان گذرانی شفیره این مگس است؛ برای همین جمع آوری بقایای زیتون های آفت زده و شخم زدن پای درختان پس از برداشت، تا حدود زیادی از گسترش این آفت در سال آینده جلوگیری می‌کند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی گیلان تصریح کرد: آفت مگس زیتون در بیش از ۵۰۰۰ هکتار از باغ‌های بارور بالادست هم وجود دارد اما در حال حاضر، تراکم جمعیت آن کمتر است و اثرچندانی بر روی تولید ندارد.

محمدی، افزود: این نگرانی وجود دارد که مگس زیتون به منطقه هرزویل شهرستان رودبار، منطقه‌ای که بین باغ‌های بالادست و پایین دست زیتون رودبار قرار دارد، هجوم بیاورند و از این منطقه به باغ‌های مناطق بالادست هم راه یابد.

وی ادامه داد: از آنجا که منطقه هرزویل باد خیز است، این احتمال وجود دارد که آفت مگس زیتون از این منطقه با سرعت بیشتری به باغ‌های بالادست انتقال یابد؛ بر این اساس اگر مقابله با این آفت هر چه سریع‌تر انجام نشود و تا ۱۵ روز دیگر کنترل نشود، خسارت به دنبال خواهد داشت.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه آفت مگس زیتون در هیچ جای دنیا، قابلیت ریشه کن شدن ندارد و فقط باید از افزایش جمعیت آن جلوگیری کرد، افزود : از زمستان پارسال تاکنون، ردیابی مگس زیتون را در ۸۷۰۰ هکتار باغ پی گرفته‌ایم و در این مدت در دوره‌های آموزشی مختلف، روش‌های کنترل و مقابله با آن را به ۴۰۰۰ باغدار زیتون یاد داده‌ایم.

محمدی، توزیع اطلاعیه‌ها و اطلاع رسانی از طریق فضای مجازی را هم از دیگر کارهای انجام شده برای مقابله با این آفت اعلام کرد و گفت: با اینکه آفت مگس زیتون در ردیف آفت های همگانی قرار دارد و دولت فقط وظیفه تامین ۳۰ درصد از هزینه های مقابله با آن را دارد اما امسال رایگان، ۸۵۰ لیتر محلول پروتئینی جذب کننده حشرات، ۱۱ هزار و ۹۵۰ کارت زرد چسبنده، ۳۳۱ تله فرمونی و۲۱۰ لیتر سم را بین باغداران رودباری توزیع کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه تاکنون در۹۲۵ هکتار باغ زیتون محلول پاشی و در ۵۸۵ هکتار هم تله های جلب کننده و کشنده حشرات استفاده شده است، گفت : پس از رایزنی و اعلام وضعیت این آفت به سازمان حفظ نباتات کشور، این سازمان ۴۰۰ میلیون تومان برای مقابله با این آفت اختصاص داد که در هفته اخیر جذب شد و در این فرصت ۱۵ روزه، مقابله با این آفت را در باغ های باقی مانده پی خواهیم گرفت.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی گیلان افزود: اگرچه تاکنون برای مقابله با آفت مگس زیتون در استان، اقداماتی انجام شده اما کافی نیست و مردم باید پای کار بیایند.

محمدی، عملیات “به باغی ” و اصلاح و نوسازی باغ های قدیمی که کانون اصلی آلودگی مگس زیتون است را از مهم ترین راهکارهای کنترل راهبردی این آفت دانست و گفت: همراهی نکردن باغداران، دلیل مهم گسترش این آفت است چرا که باوجود توزیع محلول های پروتئینی جذب کننده حشرات، برخی از باغداران، تمایل چندانی برای استفاده از آن ندارند.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.