صفحه اصلی / اقتصادی / اقتصاد کلان / سقوط ارزش پول نروژ به پایین‌ترین سطح ۱۷ سال اخیر
سقوط ارزش پول نروژ به پایین‌ترین سطح ۱۷ سال اخیر

سقوط ارزش پول نروژ به پایین‌ترین سطح ۱۷ سال اخیر

کسب و کار نیوز - پس از تصمیم بانک مرکزی نروژ برای ثابت نگه داشتن نرخ بهره، ارزش کرون شدیدا ریزش کرد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از تسنیم؛ در شرایطی که بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره را پس از ۱۰ سال کاهش داد و انتظار می رود این کار در آینده توسط این بانک و بانک مرکزی اروپا مجددا انجام شود، تصمیم بانک مرکزی نروژ برای ثابت نگه داشتن نرخ بهره در سطح ۱.۲۵ درصد باعث واکنش شدید بازار ارز شد.

بانک مرکزی نروژ پیشتر گفته بود که تا آخر سال احتمالا نرخ بهره را افزایش خواهد داد. این بانک در بیانیه خود اعلام کرد که بیشتر از نرخ بهره در خصوص فضای نامطمئن اقتصاد جهانی نگران است. روندی که می تواند نرخ رشد فعلی این کشور را تحت تاثیر قرار دهد. به لطف افزایش مخارج دولتی و سرمایه خارجی، اقتصاد نروژ سریع‌ترین رشد اقتصادی هفت سال اخیر خود را تجربه می کند.

در بازار ارزی نروژ، ارزش هر دلار به  ۹.۰۳۹ کرون نروژ رسید. کرون از ابتدای امسال تاکنون ۶.۵۲ درصد ارزش خود در برابر دلار آمریکا و ۳.۰۲ درصد ارزش خود در برابر یورو را از دست داده است. کرون حتی در برابر پوند انگلیس که در یکی از پایین ترین سطوح ۱۰ سال اخیر خود قرار دارد نیز بد عمل کرده است و از ابتدای امسال تاکنون ۱.۱۲ درصد ارزش خود در برابر پوند را از دست داده است.

بانک مرکزی نروژ در بیانیه خود ضمن ابراز نگرانی عمیق از پیامدهای خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا گفته است که در صورت وقوع چنین اتفاقی، ریسک خارجی قابل ملاحظه ای در اقتصاد نروژ ایجاد خواهد شد.

لازم به ذکر است دیگر کشور اسکاندیناوی یعنی سوئد نیز در ماه اردیبهشت دچار بحران ارزی شده بود به گونه‌ای که در معاملات بازارهای ارزی سوئد، هر یورو به رقم ۱۰.۷۴ کرون نیز رسید که از سال ۲۰۰۹ تاکنون بی سابقه بوده است. در آن زمان هم‌چنین هر دلار به ازای ۹.۶۱۹۵ کرون سوئد مبادله شد که پایین‌ترین سطح در طول ۱۷ سال اخیر محسوب می شود.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.