صفحه اصلی / استان ها / اصفهان / دانشگاه اصفهان مجری طرح مقاوم‌سازی عمارت تاریخی بجنورد

دانشگاه اصفهان مجری طرح مقاوم‌سازی عمارت تاریخی بجنورد

کسب و کار نیوز - در پی انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین دانشگاه اصفهان و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی نخستین مرحله پروژه مقاوم سازی مجموعه تاریخی مفخم بجنورد شامل عمارت و آئینه‌خانه مفخم آغاز به کار کرد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، مهرداد حجازی عضو کمیته علمی بین المللی تحلیل و مرمت سازه‌های میراث معماری وابسته به یونسکو (ایسکارسا) در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه تعدادی از اعضای هیئت علمی دانشگاه اصفهان و کارشناسان ارشد حوزه معماری، مرمت و ژئوتکنیک برای بازسازی و مقاوم سازی این طرح مشارکت دارند، اظهار کرد: تهیه طرح مرمت و مقاوم سازی مجموعه تاریخی مفخم شامل شش مرحله مطالعات، مستندنگاری، تهیه و تکمیل مطالعات مربوط به خاک و پی، تهیه و تکمیل مطالعات مربوط به مصالح و سازه، تحلیل و تهیه طرح مرمت سازه‌ای و طراحی سیستم‌های پایش است.

حجازی نحوه تقسیم کار پروژه را در دو زمینه کارشناسی و اجرایی اعلام کرد و گفت: طبق تفاهمات صورت گرفته، مدیریت، برنامه ریزی، تحلیل و تصمیم نهایی را تعدادی از اعضا هیئت علمی دانشگاه اصفهان به همراه افرادی مقیم به نمایندگی از این دانشگاه و فعالیت های اجرایی این پروژه را عمدتا افراد بومی سازمان میراث فرهنگی خراسان شمالی بر عهده خواهند داشت.

وی با بیان اینکه با مشخص کردن مراحل زمان بندی برای ادامه کار، عملیات مراحل مختلف طرح مرمت شروع و با حضور دوره‌ای و مرتب متخصصان دانشگاه اصفهان، مراحل پیشرفت کار مورد کنترل و تأیید قرار خواهد گرفت، تصریح کرد: عمارت مفخم بزرگترین و شاخصترین اثر معماری از دوره قاجار در خراسان شمالی است که در شمال شرقی شهر بجنورد واقع است.

عضو کمیته علمی بین المللی تحلیل و مرمت سازه‌های میراث معماری وابسته به یونسکو (ایسکارسا) افزود: در سالهای اخیر این بنا به عنوان موزه مورد استفاده قرار میگرفته است که پس از وقوع زلزله اردیبهشت سال ۹۶، عمارت دچار آسیب‌هایی شد که به دلیل نگرانی از وضعیت سازه آنها، بخشهایی که شامل اشیاء ظریف موزه‌ای بود تعطیل شد.

وی با مهم دانستن مقاوم سازی بنا، تصریح کرد: به سبب وجود اشیا تاریخی و بسیار ارزشمند موجود در این موزه، علاوه بر مرمت ظاهری برای جلوگیری از آسیب در زلزله‌های احتمالی آینده، اقدام به مقاوم سازی هم انجام می‌دهیم.

حفظ اصالت تاریخی بنا نخستین اولویت مرمت

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان با تأکید بر اینکه در روند مقاوم سازی مجموعه تاریخی مفخم حفظ حداکثری اصالت تاریخی این بنا نخستین اولویت مورد نظر است، خاطرنشان کرد: در عین حال در روند مرمت این مجموعه که آسیب های زلزله های چند سال گذشته را بر پیکر دارد، علاوه بر حفظ اصالت، حداقل ایمنی مورد نیاز نیز تأمین خواهد شد.

حجازی تاکید کرد: در حال حاضر دو بنای عمارت و آینه خانه مفخم در وضعیت اضطراری به سر نمی برند و برنامه ریزی به صورتی انجام گرفته است که کار مرمت و مقاوم سازی تا پایان سال ۹۸ به اتمام برسد و مجموعه تاریخی مفخم در نوروز ۹۹ بر روی بازدیدکنندگان، گشوده شود.

عضو کمیته علمی بین المللی تحلیل و مرمت سازه‌های میراث معماری وابسته به یونسکو (ایسکارسا) با تاکید بر اینکه دانشکده عمران و حمل و نقل دانشگاه اصفهان با داشتن متخصصان با تجربه بین المللی و آزمایشگاه های خاص، مهم ترین مرجع علمی کشور در امر مرمت بناهای تاریخی است، اظهار کرد: در حال حاضر مرمت و مقاوم سازی چند بنای مهم کشور در استان های مختلف از جمله استان های خراسان شمالی، سمنان و یزد در دست اقدام است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.