صفحه اصلی / اصناف / ایران تولیدکننده پارچه جین
ایران تولیدکننده پارچه جین

آخرین وضعیت تولید پارچه چادر مشکی

ایران تولیدکننده پارچه جین

عضو هیأت مدیره جامعه متخصصین نساجی با بیان اینکه راه‌اندازی هر واحد تولید پارچه چادر مشکی به ۲۰ تا ۲۵ میلیون یورو سرمایه‌گذاری نیاز دارد، آخرین وضعیت تولید این پارچه در کشور را تشریح کرد.

به گزارش کسب و کار نیوز، علیرضا حائری با بیان اینکه ایران هم اکنون تولیدکننده پارچه شلوار و لباس‌های جین است، گفت: صنعت نساجی ایران در تولید پارچه جین، پیشرفت خوبی داشته و توانسته حجم بالایی از این نوع پارچه را با کیفیت بسیار بالا تولید کند؛ به نحوی که بسیاری از پوشاک جین که در داخل کشور به اسم برندهای خارجی عرضه می‌شود، پارچه و دوخت آن در داخل کشور انجام می شود اما به دلیل رغبت مشتریان به اجناس خارجی، به اسم برندهای خارجی فروخته می‌شود.

عضو هیات مدیره جامعه متخصصین نساجی ایران افزود: از سوی دیگر، ایران در تولید بسیاری از پارچه‌های خاص نیز تبحر بسیاری دارد؛ اما در مورد برخی دیگر از جمله چادر مشکی، اگرچه رشد مناسبی طی سال‌های اخیر ایجاد شده و یک کارخانه در شهرکرد، با کیفیت بسیار بالایی مشغول تولید است، اما همین چادرمشکی، نماد توسعه نیافتگی صنعت نساجی ایران شده است که برداشتی بسیار غلط است.

آخرین وضعیت تولید پارچه چادر مشکی در کشور

وی تصریح کرد: چادر مشکی یک پارچه خیلی حساس است و بافت آن، از پیچیدگی‌های خاص فنی برخوردار است و با هر نخی نمی‌توان آن را بافت؛ یعنی نخ فیلامنت ظریف نیاز دارد و بافت آن نیز خیلی مخصوص است. از همه مهم‌تر، رنگرزی و تکمیل آن است؛ چراکه چادر مشکلی باید از یک رنگرزی مناسب برخوردار باشد که در مقابل نور و سایش، مقاومت داشته باشد؛ ضمن اینکه این نوع پارچه باید اتوخور خوبی باشد و چروک نشود.

حائری گفت: از سوی دیگر، به دلیل اینکه چادر مشکی به لحاظ قد خود ممکن است به زمین کشیده شود؛ نباید گرد و غبار را به خود جذب کند؛ پس خصوصیاتی باید در رنگرزی و تکمیل این پارچه رعایت شود و اینگونه است که پارچه چادر مشکی، خط تولید مخصوص خود را می خواهد. در گذشته چند کارخانه داخلی که بافندگی هم بوده و موفق در بافت بودند، تلاش کردند که با همان ماشین‌ها، چادر مشکی تولید کنند و مقداری از تولیدات آنها هم به بازار عرضه شد؛ ولی چون خط تولید مخصوص چادر مشکی را نداشتند، در بازار موفق نبودند؛ اما اکنون یک شرکت تولیدکننده داخلی در شهرکرد، تکنولوژی مخصوص تولید چادر مشکی را وارد کشور کرده و توانست کیفیت و انتظار مشتری را برآورده سازد.

وی با بیان اینکه راه‌اندازی یک خط تولید پارچه چادر مشکی، ۲۰ تا ۲۵ میلیون دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد، اظهار داشت: این میزان سرمایه‌گذاری بستگی به ظرفیت کارخانه دارد؛ اما با ظرفیت سالانه ده میلیون متر، بین ۲۰ تا ۲۵ میلیون یورو نیاز ارزی برآورد شده است؛ شاید به همین خاطر است که توسعه این بخش از صنعت نساجی با کندی پیش رفته است.

این کارشناس صنعت نساجی خاطرنشان کرد: هم اکنون خط تولیدی که در شهرکرد مشغول به تولید است، از کشور کره جنوبی وارد شده و البته برخی کشورهای اروپایی همچون آلمان، سوئیس و ایتالیا نیز خطوط ریسندگی و بافندگی مدرن دارند که از آنها نیز می‌تواند خط تولید و تکنولوژی وارد شود.

واردات باید مدیریت شود، نه ممنوع

حائری با تاکید بر اینکه تولیدکنندگان صنعت نساجی، به هیچ عنوان با ممنوعیت واردات موافق نیستند، گفت: واردات نباید ممنوع بشود؛ بلکه باید برای تولیدکننده شرایطی برابر با واردکنندگان در نظر گرفته شود، این در حالی است که هر کالایی که دچار ممنوعیت شود، به طور قطع دچار ضرر و زیان در درازمدت خواهد شد،  ممنوعیت واردات هر کالایی، انحصاری را ایجاد می کند که به نفع آن صنعت نیست و اگرچه ممکن است به نفع دو یا سه تولیدکننده خاص باشد و آنها کالا را گرانتر عرضه کنند؛ ولی در کل، به نفع صنعت کشور نیست.

وی اظهار داشت: حدود دو سال است که بحث ممنوعیت واردات پوشاک به کشور را داشته‌ایم؛ اما این ممنوعیت واردات اگرچه ممکن است به نفع چند تولیدکننده داخلی باشد، ولی در مجموع باعث رشد و توسعه صنعت پوشاک کشور نمی‌شود و صنعت توانمندسازی نخواهد شد.

ظرفیت صادرات یک میلیارد دلاری فرش ماشینی

عضو هیات مدیره جامعه متخصصین نساجی ایران گفت: در حال حاضر، صنعت نساجی ایران، در چند رشته بسیار توسعه یافته است که یکی از آنها، فرش ماشینی است؛ به نحوی که در صنعت فرش ماشینی، تولیدات باکیفیت بالا وجود داشته که حجم مطلوبی هم دارد؛ به این معنا که ۹۰ میلیون مترمربع در سال تولید فرش ماشینی داریم و ظرفیت نصب شده کشور نیز، ۱۲۰ میلیون مترمربع است که اگر بتوانیم که در بازارهای صادراتی حضور داشته باشیم؛ به طور قطع خواهیم توانست از ۱۲۰ میلیون مترمربع تولید در سال، ۵۵ میلیون تن را بابت تامین نیاز داخلی، مصرف کنیم و مابقی را که نزدیک به نیمی از تولیدات است، صادر نماییم.

وی افزود: بر این اساس، اگر ۲۰ دلار در هر متر، ارزش صادرات را در نظر بگیریم، به راحتی  قادر خواهیم بود که به صادرات ۱ میلیارد دلاری برسیم؛ ضمن اینکه تولید الیاف پلی‌استر نیز رشد خوبی پیدا کرده است و با توجه به اینکه منابع عظیم نفت و گاز و پتروشیمی در کشور وجود دارد؛ مواد اولیه تولید الیاف پلی استر در کشور آماده و مهیا است و در نتیجه، رشد خوبی را شاهد هستیم. حائری گفت: در حوزه نخ های فیلامنت پلی استر نیز رشد خوبی داشته‌ایم که باید توسعه یابد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.