ثمانه نادری
به گزارش کسب و کار نیوز، بر اساس بررسیها در کشور ما بیش از دو سوم ارزش افزوده بخش کشاورزی نصیب غیر از عوامل موثر در کشاورزی میشود. عدم دسترسی کشاورزان به بازار برای فروش، نبود بازار مناسب، عدم نظارت بر شیوه توزیع محصولات کشاورزی، نبود واحدهای مجهز برای نگهداری از محصولات کشاورزی و فقدان صنایع تبدیلی از دید کارشناسان مهمترین عامل این مسئله است. در حالی که با بسترسازی برای صادرات این محصولات میتوان سودآوری این تولیدات را برای کشاورزان بیشتر کرد.
بر اساس آمارهای موجود در بخش میوههای هستهدار، در سه ماهه اول سال ١٣٩٨، متوسط قیمت زردآلو ٧٨١٢٨ و متوسط قیمت آلبالو ٧٣٠٢٨ ریال بوده که به ترتیب نسبت به بهار سال قبل ۵۴.۶ و ۶٣.۵ درصد افزایش نشان می دهد و متوسط قیمت هلو ۴٧٣١٧ بوده که ۶١.۴ درصد افزایش داشته است.در بخش میوههای دانهدار نیز، در بهار سال ١٣٩٨، متوسط قیمت سیب درختی ۶٠۴٢۵ ریال بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ٣٣.٩ درصد افزایش یافته است.
حسن مرادی کارشناس اقتصادی
ساختار معیوب عرضه
ساختار عرضه محصولات کشاورزی درکشور ما به شدت معیوب است. سالیان سال است که کارشناسان در خصوص این ایرادات به دولت انتقاد میکنند. نه صرفا در رابطه با محصولات کشاورزی بلکه حتی برخی کالاهای دیگر شاهد سودجویی هستیم. اما از آنجایی که محصولات کشاورزی نیاز به نگهداری و سردخانه دارد و مدت زمان مشخصی برای عرضه آن به بازار در نظر گرفته میشود، سودجوییها بیشتر میشود. برای مثال یک محصول وقتی از مزرعه برداشت میشود تا به بازرا میرسد از چندین دلال عبور میکند و طی این فرآیند از نظر قیمتی دچار تغییراتی میشود و گرانتر از قیمت اولیه به بازار میرسد. زمان عرضه محصول نیز در اختیار دلالان است. به عبارتی قیمت گذاری از دست کشاورز خارج شده و به دست دلال میافتد و سودآن نیز به جیب دلال و واسطهگر میرود. راهکار حل این مسئله راهاندازی تعاونیهایی است که این محصولات را با قیمت مناسب از کشاورزان بخرند و به بازار عرضه کنند.این موضوع هم مانع ازافزایش قیمت محصولات کشاورزی میشود. هم سودجوییها را کاهش میدهد. اما در حال حاضر تعاونیها نقش کم رنگ تری دارند. به عبارتی فعالیت آنها در روند عرضه محصولات کشاورزی خنثی شده است. موضوع دیگر عدم دسترسی کشاورزان به بازار است، بسیاری از کشاورزان در شمار کشاورزان کوچک قرار میگیرند، به همین دلیل ترجیح میدهند برای عرضه محصولات خود از دلال استفاده کنند، یعنی برای آنها نمیصرفد که در تدارک وسایلی برای عرضه محصول کشاورزی به بازار بیفتند. در حالی که تعاونیها مشکل کشاورزان کوچک را با کمترین هزینه حل خواهد کرد.