صفحه اصلی / ورزشی / جهان ورزش / بررسی عملکرد دوازده ملی‌پوش وزنه‌برداری
بررسی عملکرد دوازده ملی‌پوش وزنه‌برداری

بررسی عملکرد دوازده ملی‌پوش وزنه‌برداری

کسب و کار نیوز : با برگزاری مسابقه رکوردگیری از وزنه برداران در شهرستان نور، کادر فنی تیم ملی، اسامی ۱۲ ملی پوش این رشته را برای اعزام به رقابت های جهانی تایلند اعلام کرد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا, بررسی نفرات این لیست نشان از آن دارد که چشم انداز کادر فنی برای ملی پوش شدن وزنه‌برداران تنها رکورد گیری نیست، بلکه هستند کسانی که تحت هر شرایطی در لیست تیم ملی حضور دارند. نقد اینکه چرا باید برخی از این وزنه برداران بدون رکورد گیری به رقابت های جهانی اعزام شوند، مساله‌ای است که می‌تواند در زمان دیگری مورد بررسی قرار گیرد.
اما بررسی نفرات حاضر در لیست «محمدحسین برخواه» سرمربی تیم ملی برای رقابت های جهانی نشان از آن دارد که مصدومیت «سهراب مرادی» و «سعید علی حسینی»، موجب حضور چهره های جدید در اردوی تیم ملی شده است به گونه ای که اگر نام «کیانوش رستمی» و «علی هاشمی» در لیست نبود می‌شد ادعا کرد که وزنه برداری ایران در حال تغییر نسل است.
یکی از ملی پوشانی که در رکورد گیری شهرستان نور توانست نامی برای خود دست و پا کند «حافظ قشقایی» بود. البته کادر فنی هنوز اعلام نکرده قشقایی به صورت قطعی در ۵۵ وزنه می‌زند یا ۶۱ کیلوگرم. دسته ۵۵ کیلوگرم به خاطر المپیکی نبودن مورد توجه کشورهای صاحب وزنه برداری نیست؛ آنان بیشتر تمرکز بر روی وزن هایی دارند که امید برای حضور در توکیو ۲۰۲۰ دارد.
در دسته ۸۹ کیلوگرم ۲ ملی پوش در لیست اعزام به رقابت های جهانی هستند. ملی پوشانی که رکوردهای آنان در صورت تکرار در رقابت های جهانی تایلند می تواند ایران را امیدوار به کسب سکو در این دسته کند. دسته ای که به مانند ۵۰ کیلوگرمی المپیکی نیست. در این وزن «علی میری» رکورد مجموع ۳۷۶ و «محمد زارعی» ۳۷۵ کیلوگرم به ثبت رساندند. بنا به اعلام فدراسیون بین المللی وزنه برداری رکورد های سه نفر اول مسابقات جهانی ۲۰۱۸ به ترتیب ۳۷۲، ۳۷۱ و ۳۷۱ کیلوگرم بود.
اما حساس ترین وزن برای ایران دسته ۹۶ است که امید نخست کسب مدال در المپیک محسوب می شود. در این وزن شانس نخست قهرمانی جهان (سهراب مرادی) غایب است و «تیان تائو» چینی آسوده خاطر تر از همیشه به نظر می رسد. کادر فنی در غیاب مرادی برای رقابت در این دسته «کیانوش رستمی» و «رضا دهدار» را انتخاب کرده است.
رستمی هر چند که در ریو ۲۰۱۶ با غلبه بر «تیان تائو» مدال طلا گرفت اما وزنه بردار چینی متفاوت از سه سال گذشته است و ماه پیش نیز توانست رکورد ۲ ضرب جهان که در اختیار مرادی بود بشکند. او با مهار ۲۳۱ کیلوگرم در ۲ ضرب عنوان دار جهان به شمار می رود.
همچنین بررسی آماری رقابت های جهانی نشان از آن دارد که در این دسته چهار نفر اول در مسابقات جهانی عشق آباد ۴۱۶، ۴۰۷، ۳۹۱ و ۳۹۰ را به ثبت رساندند. پیش بینی در این گروه سخت است زیرا رکورد رستمی مشخص نیست و رکورد رضا دهدار نیز با نفر نخست فاصله دارد. وی در رکوردگیری شهرستان نور ۳۸۸ کیلوگرم را ثبت کرد.
دیگر امید ایران برای مدال آوری در رقابت‌های جهانی تایلند «علی هاشمی» است. وزنه‌برداری که عملکرد تقریبا ثابتی داشته است و می شود به حضور وی در یکی از سکوها امیدوار بود. هاشمی سال گذشته در رقابت های جهانی که در عشق آباد برگزار شد با رکورد ۱۸۰ یک ضرب، ۲۲۵ دوضرب و مجموع ۴۰۵ کیلوگرم، نقره یک ضرب، برنز دو ضرب و طلای مجموع را گرفت. اما شرایط او امسال کمی متفاوت و مصدومیت وی را از آمادگی کامل دور کرده است به گونه‌ای که کادر فنی مهار وزنه ۱۷۰ کیلوگرمی را به عنوان شرط ملی پوشی تعیین کردند.
در فوق‌سنگین امسال کار برای ایران به گونه‌ای است که دیگر مانند گذشته نباید امیدوار به کسب مدال طلا بود زیرا از یک سو «بهداد سلیمی» از دنیای قهرمانی خداحافظی کرده و در سوی دیگر «سعید علی حسینی» مصدوم جایی در بین نفرات برخواه ندارد. در این وزن «لاشا تالاخادزه» گرجستانی امید اول مدال طلا است.
جانشین این ۲ یعنی «علی داوودی» قهرمان جوانان جهان با رکورد ۲۰۰ کیلوگرم در تک ضرب و ۲۴۲ در ۲ ضرب نویددهنده قهرمان ملی دیگر در این دسته است اما برای رسیدن به این عنوان باید تلاش‌های بیشتری داشته باشد. «محسن دادرس» دیگر ملی پوش این دسته در شهرستان نور در حرکت یکضرب وزنه‌ها را اوت کرد.
با اعلام هیات اجرایی فدراسیون جهانی وزنه‌برداری از ۱۰ دسته وزنه برداری ۷ وزن المپیکی هستند. اوزان دسته های ۶۱، ۷۳، ۸۱، ۹۶، ۱۰۹ و به اضافه ۱۰۹ کیلوگرم المپیکی است.
با اعلام مسوولان برگزاری المپیک ۲۰۲۰ ایران در این دوره تنها می تواند ۲ نماینده در بخش مردان داشته باشد. همچنین کشورمان می تواند ۲ نماینده وزنه‌بردار زن را به رقابت‌های توکیو ۲۰۲۰ اعزام کند. برای کسب سهمیه این تورنمنت لازم است وزنه‌برداران در ۶ مرحله گزینشی شرکت و امتیاز کسب کنند. در این ۶ مرحله وزنه‌بردار باید چهار مرحله وزنه بزند.
حافظ قشقایی، علی میری، محمد زارعی، کیانوش رستمی، رضا دهدار، ایوب موسوی، رضا بیرالوند، امیر حقوقی، علی هاشمی، کیا قدمی، محسن دادرس و علی داوودی ۱۲ ملی پوش رشته وزنه برداری هستند که از سوی کادر فنی نام آنان برای اعزام به رقابت های جهانی وزنه برداری در لیست قرار گرفته است. از این میان ۱۰ نفر در ترکیب اصلی تیم هستند و دو نفر هم رزرو خواهند بود.

همچنین مطالعه کنید:

توسعه ناوگان حمل و نقل در اربعین/ ممنوعیت فروش بلیت چارتری نجف

به گزارش کسب و کار نیوز ، سید کمال هادیان‌فر معاون حمل‌ونقل وزیر راه و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.