صفحه اصلی / اسلایدر / ارزخواری به بهانه واردات لاستیک
ارزخواری به بهانه واردات لاستیک

خانمی خانه دار از ارز دولتی برای واردات لاستیک استفاده کرده است

ارزخواری به بهانه واردات لاستیک

در ماه های گذشته قیمت مواد اولیه تولید به شدت افزایش داشته است زیرا با افزایش نرخ ارز تولیدكنندگان مواد اولیه داخلی تمایل شدیدی به صادرات به جای عرضه داخلی آن پیدا كرده اند و در عمل تولیدات خود را با نرخ ارز ارزش گذاری می كنند. این مشکل برای صنعت تایر نیز بوجود آمده است و این صمعت و تولیدکنندگان در گیر و دار حل مشکلات پبش رو هستند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، در همین رابطه عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت :با اینکه واردات لاستیک بی‌کیفیت چینی ضربه مهلکی به تولیدکنندگان میزند ،در حال حاضر تولیدکنندگان داخلی ظرفیت رفع نیاز بازار را ندارند. محمدرضا منصوری درباره تخصیص ارز دولتی برای واردات مواد اولیه موردنیاز تولید لاستیک، گفت: به زعم اینکه تولیدکنندگان، ارز دولتی باید به عنوان سوبسید به مصرف‌کننده و رانندگان پرداخت شود و لاستیک در بازار با نرخ آزاد به فروش رسد، چراکه با تحقق این امر دست دلالان از بازار کوتاه شده و سود حاصله به تولیدکننده و مصرف‌کننده می‌رسد. نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی افزود: در حال حاضر نخ موردنیاز برای تولید تایر با ارز آزاد وارد کشور می‌شود که مشکلات بسیاری برای تولیدکنندگان ایجاد کرده است. وی اظهار کرد: در صورتی که لاستیک تولیدی براساس نخ آزاد محاسبه و مابه التفاوت ارز دولتی و آزاد به مصرف کننده پرداخت شود از یک سو تولیدکننده بدون دغدغه ظرفیت تولید را افزایش می‌دهد و از سوی دیگر مصرف‌کننده می‌تواند تایر موردنیاز خود را با قیمت‌های واقعی و بدون حضور سوداگران از بازار خریداری کند.

آیا می‌توان باور کرد خانمی خانه دار از ارز دولتی برای واردات لاستیک استفاده کرده است، باید نظارت دقیقی بر لیست افزادی که به بهانه واردات تایر ارز دولتی دریافت می‌کنند، صورت گیرد تا از رانت، فساد و سوءاستفاده جلوگیری شود. عضو کمیسیون صنایع و معدن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه واردات لاستیک بی‌کیفیت چینی ضربه مهلکی به تولیدکنندگان است، اضافه کرد: اگرچه در حال حاضر تولیدکنندگان داخلی ظرفیت رفع نیاز بازار را ندارند، اما در صورتی که حمایت‌های مناسبی از آن‌ها صورت گیرد، می‌توانند در آینده‌ای نه چندان دور بازار را در دست گرفته و تایر موردنیاز را تولید کنند.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه واردات بسیاری از کالا‌های اساسی با ارز ۴۲۰۰تومانی بیش از نیاز کشور بود، بیان کرد: برخی از کالا‌ها و مواد اولیه بیش از ۲ برابر نیاز، وارد کشور شده و کالا‌های مازاد از مرز‌ها خارج و با توجه به افزایش نرخ ارز در سایر کالا‌ها به فروش رسیده است. عضو کمیسیون صنایع و معدن مجلس شورای اسلامی با طرح این سوال که آیا می‌توان باور کرد خانمی خانه دار از ارز دولتی برای واردات لاستیک استفاده کرده است، ادامه داد: باید نظارت دقیقی بر لیست افزادی که به بهانه واردات تایر ارز دولتی دریافت می‌کنند، صورت گیرد تا از رانت، فساد و سوءاستفاده جلوگیری شود.

انتقال ارز دچار مشکل شده است

مصطفی تنها، سخنگوی انجمن تایر

از سال گذشته تا کنون صنعت لاستیک و تایر دچار مشکلاتی شده است که برای حل آن نیازمند همکاری تمام دستگاههای درگیر هستیم. در ۲ ماهه ابتدایی امسال ظرفیت تولید تایر کشور۲۰ درصد کاهش یافت که بخشی از آن ناشی از تعطیلات عید بوده اما عمده آن ناشی از تحریم ها به ویژه مشکلات بانکی در سطح بین الملل است. بنابراین با توجه به کاهش تولید، اثرات آن در بازار دیده می شود و باید برای این مشکل چاره اندیشی کرد.

تولیدکنندگان لاستیک ظرفیت خوبی برای تولید و تامین بازار دارند و باید به آنها امکانات توسعه این صنعت را داد. در کنار تحریم ها و مشکلات واردات مواد اولیه و ده ها مشکل دیگر این حجم از ظرفیت تولید نیز به سختی انجام می شود. تحریم‌ها روی همه مواد اولیه ای که از خارج وارد می‌شدند تأثیر داشته و این تأثیر به ویژه در سیم فولادی مورد استفاده در تایر رادیال، آنتی اکسیدان‌ها، مواد شیمیایی و شتاب دهنده‌ها شدیدتر بوده است. این صنعت توانایی و پتانسیل درآمدزایی و تامین نیاز داخل را دارد و در صورت حمایت مناسب و رفع مشکلات بین المللی می توان بازار صادراتی نیز داشت.

یکی از مهم ترین مشکلات امروز این صنعت نیز ارز مورد نیاز برای واردات است. برخی افراد و شرکت هایی ارز دولتی گرفته اند که هیچ سابقه ای در این صنعت ندارند. در چنین شرایطی برای جلوگیری از توقف تولید، ناچار به واردات مواد اولیه با نرخ ارز آزاد هستیم که بر هزینه های تولید افزوده است. از طرفی دیگر انتقال ارز نیز دچار مشکلات شده است و به دشواری انجام می‌شود. حتی اگر ارز هم اختصاص پیدا کند اما روند تخصیص طولانی است و پول‌ها در بانک بلوکه می‌شود، بر این اساس پول به فروشنده خارجی پرداخت نمی‌شود.

همچنین مطالعه کنید:

دلایل قانونی اعتراض شدید مشاوران املاک به «سامانه خودنویس»

به گزارش کسب و کار نیوز ، مهرداد آرمان در گفت و گو با پایگاه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.