صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / جذب نیروی صادراتی غیربومی در دانش بنیان ها
جذب نیروی صادراتی غیربومی در دانش بنیان ها

متخصصان خارجی با هدف توسعه صادرات جذب دانش‌بنیان های ایرانی می‌ شوند

جذب نیروی صادراتی غیربومی در دانش بنیان ها

ورود دانش و تکنولوژی به اکوسیستم دانش بنیان ها امری ضروری به نظر می رسد. سرمایه خارجی وارد شده به کشور شاید بتواند به تامین مالی طرح های شرکت های دانش بنیان کمک بسزایی کند اما نمی تواند جای دانش و تکنولوژی روز دنیا را پر کند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، لذا با توجه به وجود پتانسیل بالای شرکت های دانش بنیان کنونی و همچنین ایجاد شرکت های دانش بنیان جدیدتر با توجه به پتانسیل بالای علم و دانش کشور و از طرفی ورود سرمایه گذاران خارجی به کشور می توان با اتخاذ سیاست ها و برنامه های اجرایی متناسب زمینه حضور افراد متخصص خارجی را در طرح های نوآورانه شرکت های دانش بنیان فراهم کرد. در همین رابطه مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری معاونت علمی با هدف توسعه صادرات محصولات دانش‌بنیان، اقدام به اجرای برنامه کارآموزی برای جذب متخصصان و فارغ‌التحصیلان کرده است.

مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری، متخصصان و فارغ‌التحصیلان کشورهای در حال توسعه مانند کشورهای عراق، سوریه، افغانستان، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، آذربایجان، ارمنستان، قزاقستان، قرقیزستان و کشورهای عضو اتحادیه آفریقا را با حداقل مدرک کارشناسی ارشد، برای اشتغال در شرکت های دانش بنیان و فناور ایرانی آموزش می دهد. هدف از اجرای این برنامه، تربیت نیروی تخصصی و حمایت از آنها به مدت یکسال برای توسعه صادرات محصولات شرکت های دانش بنیان در سایر کشورها است. شرکت‌های دانش‌بنیان و فناوری که تمایل دارند از طریق این برنامه به عنوان پایگاه جذب نیروی صادراتی غیربومی به متقاضیان خارجی معرفی شوند، می توانند از طریق مراجعه به سایت bizservices.ir در برنامه ثبت نام کنند.

سودآوری بازار ایران برای خارجی ها

علی باستی، رئیس پارک علم وفناوری گیلان

مشارکت با همتاهای شرکت های دانش بنیان برای انتقال تکنولوژی و استفاده از دانش و تجربیات آنها می تواند دریچه ای جدید را به روی کسب و کارهای نوین و شرکت های دانش بنیان کشور باز کند. در ایران با توجه به استعدادهای بی شماری که در زمینه خلق ایده و راه اندازی شرکت های دانش بنیان وجود دارد شکی نیست اما ارتباطات و تبادل دانش و تکنولوژی می تواند بازارهای صادراتی را برای محصولات تولید شده ایجاد کند.

راهکارهای زیادی برای تحقق تبادل اطلاعات و تکنولوژی وجود دارد که شرکت در رویدادهای خارجی و قرار گرفتن در فضاهای مشابه کاری شرکت های دانش بنیان یکی از مهم ترین آنهاست. اما استفاده از دانش تخصصی افرادی که در این زمینه در خارج از کشور فعالیت دارند می تواند منجر به خلق محصولات و خدمات متفاوت شود. به طور کلی استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان در شرایط تحریم راه آسانی برای توسعه اقتصاد و صادرات خواهند بود که باید از این فرصت استفاده کرد تا درآمدزایی در بازارهای صادراتی رونق بگیرد. البته تحریم‌ها با خود موانعی را برای کشورها به همراه داشته اند. در تحریم‌های اعمال شده علیه ایران در بسیاری از حوزه ها اختلالاتی ایجاد شده است. در زمینه فعالیت شرکت‌های دانش بنیان نیز می‌توان گفت انتقال فناوری و تکنولوژی از این موارد است، این ارتباط چون با شرکت‌های خارج از کشور محدود شده است عملاً یک سری مشکلات را به همراه دارد.

بنابراین باید زمینه ورود افراد متخصص و نخبه هم داخلی و هم خارجی در این حوزه هموارتر شود و سازو کارهایی طراحی و تدوین شود که این مشارکا هر چه زودتر عملیاتی شود. انتقال دانش افراد متخصص به شرطی می تواند تاثیرگذار باشد که شرایط حضور و فعالیت آنها و بستر و ساختار آن فراهم باشد. باید تسهیلات ویژه ای برای بکارگیری این افراد داشته باشیم و سیاست های تشویقی را طراحی کنیم تا جذب افراد متخصص با سهولت بیشتری انجام شود. البته سودآوری بازار ایران نیز برای خارجی ها امری است که با توجه به موقعیت جغرافیایی، ساختار فرهنگی- اجتماعی ایران و نقش سیاسی آن امری بدیهی است. نکته مهم این است که در شرایط تحریم شرکت‌های دانش‌بنیان و به خصوص استارتاپ‌ها می‌توانند راهکار و کمک‌های خوبی به دولت جهت برون رفت از این شرایط ارائه دهند تا کشور بتواند این تحریم‌ها را پشت سر بگذارد.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.