صفحه اصلی / اسلایدر / قیمت گذاری خودسرانه گوشت قرمز
قیمت گذاری خودسرانه گوشت قرمز

چرا قیمت گوشت در بازار کاهش چندانی پیدا نمی‌کند؟

قیمت گذاری خودسرانه گوشت قرمز

در حالیکه بسیاری از واسطه‌ها و سیستم‌های فروش گوشت سعی دارند حاشیه سود خود را حفظ کنند، دامداران با سبب انباشتگی دام در واحد‌های خود با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کنند. با توجه به نوسان چشمگیر قیمت گوشت در ماه‌های اخیر دولت برای تنظیم بازار واردات دام زنده و گوشت قرمز از سایر کشور‌ها را در دستور کار خود قرار داد که این موضوع در کنار افزایش میزان بارش و علوفه زیاد در مراتع و در نتیجه افزایش تولید دام زنده و ممنوعیت صادرات و کنترل قاچاق از مرز‌های کشور موجب شد تا بازار گوشت به تعادل نسبی برسد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، اما در این رابطه رئیس مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: دلالان و واسطه‌ها از جمله عوامل افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار هستند، از این رو دست آنها به نحوی از این بازار باید کوتاه شود. مختارعلی عباسی با اشاره به اینکه گوشت نباید با قیمت بالاتر از ۸۰ هزار تومان عرضه شود ، اظهار کرد: هم اکنون گوشت قرمز با قیمت‌های بالاتر از این به خصوص در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میادین به دست مصرف کنندگان می‌رسد. وی افزود:  با توجه به پائین آمدن قیمت دام زنده (گوساله پرواری) جای این سوال مطرح است که چرا قیمت گوشت در بازار کاهش چندانی پیدا نمی‌کند. رئیس مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: اگرچه قیمت گوشت نسبت به قبل کاهش یافته، اما انتظار این است که بیشتر از این در بازار افت کند.  بدین منظور جلسه‌ای روز گذشته با حضور مسئولان فروشگاه‌های زنجیره ای، اتحادیه دامداران ایران، انجمن صنفی دامداران و تولیدکنندگان گوشت قرمز برگزار شد. به گفته عباسی، تولیدکنندگان در این جلسه اعلام آمادگی کردند که گوساله زنده پرواری را به قیمت هرکیلوگرم ۳۰ هزار تومان عرضه کنند. وی گفت: همانطوری که همه واقفند دلالان و واسطه‌ها از جمله عوامل افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار هستند، از این رو ضرورت دارد دست آنان به نحوی از این بازار کوتاه شود.

رئیس مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی افزود: در جلسه دیروز مقرر شد برای حذف دلالان و واسطه‌ها از بازار گوشت توافقی بین تولیدکنندگان دام زنده و فروشگاه‌های زنجیره‌ای حاصل شود تا دام را بصورت مستقیم دریافت کنند. وی ادامه داد: بدون شک با چنین جهت گیری ضمن کوتاه شدن دست واسطه‌ها قیمت گوشت در بازار کاهش پیدا خواهد کرد. عباسی گفت: هم اکنون،  ازنظر تولید گوشت مشکل خاصی در کشور وجود ندارد که این امر بدان معناست که ارائه گوشت قرمز گرم و دام زنده به راحتی امکان پذیر است. وی افزود: طبق معمول وقتی قیمت دام زنده کاهش پیدا می‌کند، قیمت گوشت قرمز هم باید در بازار کاهش یابد، ولی متاسفانه به دلیل مقاومت‌های که وجود دارد چنین اتفاقی نمی‌افتد.

رئیس مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی اظهارکرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد اشکلات و موانعی در این مسیر وجود دارد که باید برطرف شود. وی گفت: برای مثال فروشگاه‌های زنجیره‌ای اعلام می‌کنند هزینه‌های بسته بندی گوشت قرمز زیاد شده است. عباسی افزود: هنوز جلسه‌ای با صنف فروشگاه‌های زنجیره‌ای برگزار نشده تا مشخص شود بصورت واقعی چه میزان هزینه‌ها افزایش یافته که قیمت گوشت کاهش پیدا نمی‌کند. وی در پایان تصریح کرد:  جلسه‌ای در آینده نزدیک با صنف مزبور برگزار و مسائل و مشکلات مربوط به حوزه بسته بندی گوشت بصورت دقیق بررسی تاکمک شود قیمت گوشت متعادل و با نرخ مناسب به دست مصرف کنندگان برسد.

توزیع مستقیم تنها راهکار کنترل قیمت گوشت

سعید سلطانی، مدیرعامل اتحادیه دامداران

مدت زیادی است که فاصله چشم گیر قیمت گوشت از تولید تا مصرف مورد انتقاد است. در مواقعی که قیمت گوشت قرمز در بالاترین حد خود در بازار قرار دارد اختلاف قیمت درب دامداری تا توزیع حداقل ۵۰ درصد است که این امر موجب شده این قلم کالای خوراکی از سفره بسیاری از خانوار‌ها حذف شود. قاچاق دام یکی از دلایل گرانی گوشت قرمز در بازار است. با وجود آنکه کشور‌های حوزه خلیج فارس تمایلی به دام سنگین ندارند و همواره خواهان دام نارس با وزن کمتر هستند از این رو بسیاری از دلالان به سراغ دامداران آمده و دام‌های پروار بندی با وزن کمتر را با قیمت‌های بالایی خریداری می‌کنند که این امر موجب شده بهره‌وری در کشور کاهش یابد و تنها سود این کار به جیب عده‌ای دلال و قاچاقچی برود. جذابیت قاچاق دام همزمان با نوسان نرخ ارز یکی از عوامل اصلی افزایش قیمت نهاده‌های دامی در بازار است.این در حالی است که با کنترل نسبی قاچاق تا حدودی قیمت نهاده‌های دامی در بازار کاهش یافته است، اما همچنان با نرخ مصوب خود فاصله دارد.

لازم به ذکر است که افزایش قیمت گوشت در بازار ارتباطی به دامدار ندارد. اتحادیه‌ها و دامداران به دنبال سود‌های کاذب نیستند و با وجود فراوانی دام، توزیع مستقیم تنها راهکار کنترل قیمت گوشت در بازار است و در غیر این صورت سودجویان و دلالان با نرخ‌های کاذبی گوشت را در بازار عرضه می‌کنند.هم اکنون متوسط قیمت هر کیلو دام زنده درب دامداری بین ۳۶ تا ۳۷ هزار و لاشه ۷۰ تا ۷۵ هزار تومان است که متاسفانه به سبب حلقه‌های واسط میان تولید کننده تا مصرف کننده دام زنده با نرخ‌های بالایی در میادین عرضه می‌شود این در حالی است که هیچ نظارتی بر بازار و حذف واسطه‌ها و دلالان صورت نمی‌گیرد. اختلاف قیمت گوشت از دامداری تا خرده فروشی در ایام پایانی سال حداقل ۵۰ درصد بود و هم اکنون با توزیع گوشت‌های وارداتی و واردات مناسب دام زنده از رومانی و همچنین شرایط مساعد تولید و افزایش عرضه دام داخلی اختلاف قیمت به ۳۰ درصد رسیده که این امر نشان می‌دهد همچنان حلقه‌های واسطه در بازار نمی‌گذارند گوشت با نرخ منطقی خود به دست مصرف کننده برسد. دولت باید شرایطی فراهم کند تا اتحادیه‌ها و تعاونی‌ها با عرضه مستقیم دام بتوانند حلقه‌های واسط توزیع را از بین ببرند چرا که هم اکنون فاصله قیمت گوشت از دامداری تا خرده فروشی به سبب سودجویی عوامل واسطه حداقل ۳۰ درصد است که با حذف واسطه‌های زائد می‌توان آن را به ۱۰ تا ۱۵ درصد تقلیل داد.

همچنین مطالعه کنید:

قیمت پیاز با مدیریت صادرات متعادل می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، اسداله کارگر گفت: بررسی ها نشان می دهد که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.