صفحه اصلی / اسلایدر / دام دلال‌های مالیاتی برای بنگاه‌ها
دام دلال‌های مالیاتی برای بنگاه‌ها

«کسب و کار» مشکلات بنگاه ها را بررسی می‌کند

دام دلال‌های مالیاتی برای بنگاه‌ها

کسب و کار نیوز-شرایط نابرابر مالیات‌ستانی در کشور که فشار زیادی بر بنگاه‌های اقتصادی تحمیل می ‌کند که موجب پناه آوردن بنگاه‌های اقتصادی به روش‌های غیرقانونی برای دور زدن مالیات و همچنین تکیه بر افرادی شده که به آنها دلال و یا مشاور غیررسمی مالیات می‌گویند.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، یکی از اساسی ترین دغدغه های بنگاهها در شرایط بی‌ثبات اقتصادی فعلی کاهش فشار مالیات است در حالی که دولت سهم زیادی از درآمدهای مالیاتی را از این بنگاه ها طلب می‌کند و درآمدهای مالیاتی بودجه سال ۹۸ نیز با تکیه بر مالیات واحدهای تولیدی، پیش بینی شده است. با توجه به اینکه بنگاه‌ها قادر به پرداخت سهم مورد نظر سازمان امور مالیاتی نیستند، سعی دارند از کسانی که روش‌های دور زدن سازمان امور مالیاتی را می‌دانند، استفاده کنند. هرچند استفاده از خدمات مالیاتی این افراد برای شرکت‌ها هزینه دارد اما این هزینه از نظر آنها قابل قیاس با هزینه‌هایی که بابت مالیات به سازمان امور مالیاتی و یا بابت دستمزد به مشاوران مالیاتی پرداخت می‌شود، نیست.

به اعتقاد کارشناسان مهم‌ترین دلیل دور زدن سازمان امور مالیاتی و یا روی آوردن به افراد سودجو برای دور زدن قوانین مالیاتی، فشارهای بیش از اندازه به تولیدکنندگان برای پرداخت مالیات، عدم شفافیت مالیاتی و عدم وجود عدالت مالیاتی است که ناخودآگاه مودیان را از پرداخت مالیات دلسرد می‌کند و انگیزه پرداخت مالیات از راه قانونی را از بین می‌برد.

احمد غفارزاده کارشناس امور مالیاتی

سودجویی با عنوان شغلی مشاوران مالیاتی

مالیات یک موضوع تخصصی است که بابت آن باید شرکت‌ها اطلاعات و داده‌هایی در اختیار داشته باشند. از آنجایی که دسترسی به این اطلاعات برای همه شرکت‌ها ساده و آسان نیست، عنوان مشاوران مالیاتی به وجود آمده که عنوان شغلی قانونی و پذیرفته شده است و در کشورهای توسعه یافته نیز از آن استفاده می‌شود. اما مسئله سودجویی از عنوان مشاوران مالیاتی است که البته در مشاغل دیگر نیز ممکن است، اتفاق بیفتد. قرار نیست همه مودیان با تکالیف و حقوقی خود در قبال سازمان امور مالیاتی آشنا باشند، همین که این سازمان ها از طریق مشاوران مالیاتی روش‌های پرداخت مالیات و چگونگی برخورد با ماموران مالیاتی را بدانند، کافی است. اما مسئله اینجاست که برخی از سازمان‌ها مایل به در اختیار گذاشتن اطلاعات سازمان خود به مشاوران رسمی مالیات نیستند. البته موضوع پرداخت مالیات در کشور فرهنگ‌سازی نشده است تا برای بنگاه‌ها نیز ضرورت پرداخت مالیات تعیین شده جا بیفتد. یعنی تخلفات مالیاتی از دل سخت‌گیری های مالیاتی و یا ضعف های روش های مالیات ستانی و عدم فرهنگ‌سازی در این مقوله، ایجاد می‌شود. برای مثال عدم وجود عدالت مالیاتی در کشور باعث شده خیلی از بنگاه‌ها پرداخت مالیات به سازمان امور مالیاتی را امری بیهوده تلقی کنند و یا سازمان امور مالیاتی را به چشم سازمانی سخت گیر ببیند. البته برخورد با متخلفان مالیاتی بر عهده سازمان‌های نظارتی است و سازمان امور مالیاتی نیز باید پیگیر این تخلفات باشد.

 

همچنین مطالعه کنید:

شماره گذاری خودرو مشمول پرداخت عوارض شد

به گزارش کسب و کار نیوز ، مهدی ابراهیمی معاون برنامه‌ریزی ستاد نوسازی ناوگان نوسازی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.