صفحه اصلی / سرخط خبرها / تاکید بر تامین و تخصیص سهم ۴۰ درصدی تسهیلات به واحد های تولیدی
تاکید بر تامین و تخصیص سهم ۴۰ درصدی تسهیلات به واحد های تولیدی

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران در نشست خبری اعلام کرد :

تاکید بر تامین و تخصیص سهم ۴۰ درصدی تسهیلات به واحد های تولیدی

کسب و کار نیوز-مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی گفت :40 درصد از تسهیلات بانکی باید دراختیار تولید باشد وتامین زیر ساخت های شهرک های صنعتی در جهت افزایش تولید نیازمند همکاری همه دستگاه های متولی است.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از شاتا، صالحی نیا با اشاره به اینکه در ۷۷ شهرک و ناحیه صنعتی برنامه توسعه‌ای در نظر گرفته شده است گفت: به صورت کلان در تامین سرمایه در گردش برای واحدها با مشکلات و محدودیت هایی مواجه هستیم، در صورت تخصیص کامل سهم ۴۰ درصدی صنایع از منابع بانک ها، واحدهای کوچک امکان توسعه و فعالیت های بهتری را می یابند.

وی توضیح داد: تامین مواد اولیه بخشی از واحد های کوچک و متوسط وارداتی است و این واحد های در اغلب مسائل در تامین مواد اولیه خود همانند فولاد، آلومینوم و مس مشترک هستند

صالحی نیا ادامه داد: برای تامین مواد اولیه واحد ها با عنایت به فعال بودن صنایع بالا دستی همچون پتروشیمی، فولاد، مس و…، در کشور، در برخی بخش ها با مشکلات هم مواجه هستیم که طی رصد های انجام گرفته از سوی شرکت شهرک های صنعتی استان ها موارد احصاء و در حال اقدام هستیم.

وی با اشاره به قوانین و قوائد اجرایی حاکم بر شهرک های صنعتی توضیح داد: واحد هایی که در شهرک های صنعتی مستقر هستند قوانین مربوط به آن شهرک ها را باید رعایت کنند همانند ساخت وساز، ولی برخی از قوانین همانند تسهیلات و مالیات در سطح کلان است و البته ورود و اعمال نظر دیگر دستگاه ها و سازمان ها همانند شهرداری بدون رعایت ضوابط تعیین شده در این شهرک ها غیر قانونی است.

صالحی نیا در بخش دیگری از سخنان خود به سرمایه صندوق ضمانت اشاره کرد و گفت: اگر بتوانیم سرمایه صندوق را به هزار میلیارد تومان برسانیم می توانیم شرایط بهتری را فراهم کنیم. پیشنهاد این افزایش به مجمع داده شده است و منتظر اظهار نظر آنها هستیم.

وی درباره تامین تسهیلات سرمایه در گردش مورد نیاز واحدها، گفت: هزینه های تولید در طی ۲ سال اخیر افزایش یافته است و یکی از تبصره های قانونی ضرورت افزایش تسهیلات را متذکر می شود؛ با توجه به مصوبات قانونی در خصوص سهم ۴۰ درصدی از تخصیص تسهیلات به بخش تولید، هم اکنون و طبق آمار سال گذشته فقط خدود ۳۰ درصد از منابع بانک ها در اختیار بخش صنعت و معدن بوده است است.

معاون وزیر صمت در ادامه توضیح داد: سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران، مرکز سیاستگذاری خدمات قابل ارائه است و در اصل بسیاری از اقدامات اجرایی و خدمات لازم در شرکت شهرک های صنعتی استان ها انجام می گیرد، در صورتی که واحدی در مراحل دریافت خدمات مورد نیاز در کارگروه های استانی به نتیجه نرسید در سطح ستادی و در خوزه سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی کشور، ما به آن رسیدگی می کنیم.

وی از فعالیت میز خدمت الکترونیکی برای ارائه خدمات و تنظیم درخواست های صنعت گران در سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران خبرداد.
این مسئول در ادامه در پاسخ به سوال دیگری در مورد ایجاد واحدهای جدید تولید قطعات خودرو و لوازم خانگی در شهرک‌های صنعتی اظهار داشت: اخیرا تعداد واحد های فعال در زمینه تولید قطعات و مجموعه سازی در شهرک‌های صنعتی افزایش یافته که دلیل آن تأکید بر تقویت داخلی سازی و همچنین روشهای حمایتی وزارت صنعت در مورد ممنوعیت واردات برخی کالاها و توجه شرکت های تولیدکننده به کاهش قیمت تمام شده تولیدشان از محل داخلی سازی است.
وی تأکید کرد: انگیزه بیشتری برای ایجاد واحدهای قطعه سازی در کشور ایجاد شده و بسیاری از واحدهای تولیدی سعی دارند زنجیره تأمین قطعاتشان را ایجاد کنند.

معاون وزیر صمت و مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران در بخش دیگری از صحبت هایش به اشاره به تامین زیر ساخت های شهرک ها صنعتی گفت: در برخی شهرک های صنعتی با کاهش منابع آب مواجه شدیم که در کنار پیگیری های لازم برای استفاده از سایر منابع، نیاز هست که با همکاری مشترک روی مدیریت منابع آب دقت نظر بیشتری داشته باشیم.
صالحی نیا در پاسخ به سوالی درباره تامین زیر ساخت های شهرک صنعتی عباس آباد توضیح داد: در این شهرک با توسعه واحد ها با ۲ مسئله مهم به وجود آمده است، تامین نیاز آب پایدار و دوم منابع زیر زمینی که به دلیل شرایط اقلیمی با چالش روبرو شده اند.

وی ادامه داد: در سال رونق تولید، وظیفه همه دستگاه های مسئول اعم از خدمات رسان و غیره ایجاب می کند تا اقداماتی بهتر و تصمیماتی کارگشاتر اتخاذ کنند.
صالحی نیا در ادامه به برای تامین اب شهرک عباس اباد توضیح داد: در برنامه کوتاه مدت برای تأمین آب شهرک‌های صنعتی از راه تأمین آب از چاه‌های اطراف شهرک صنعتی عباس‌آباد یا انتقال آب از سد ماملو اقدام می‌کنیم.

معاون وزیر صمت گفت: در شهرک های صنعتی ایران بالای ۹۹ درصد واحدهای مستقر از بخش خصوصی هستند.
او ادامه داد: با توجه به اشتراک نوع مشکلات و مسائل واحدهای صنعتی کشور، برای رفع موانع موجود چند برنامه جامع در دستور کار است که از جمله آن ها می توانیم به اعمال مدیریت روی تامین مواد اولیه وارداتی، تامین کالا ها و قطعاتی که ظرفیت نسبی تولید آن در کشور موجود است و همچنین تامین منابع مالی مورد نیاز واحد ها در دستور کار وزارت صمت قرار دارد.
صالحی نیا ادامه داد: با ادامه سیاست های حمایتی داخلی سازی قطعات، شاهد توسعه و افزایش واحد های صنعتی جدید در قالب زنجیره تولیدی در سطح کشور خواهیم بود.
صالحی نیا در بخش دیگری از صحبت هایش در پاسخ به سوالی درباره فعالیت واحد های تولید سیگار در شهرک های صنعتی گفت: اگر تولید آنها به صورت قانونی و با ارئه مجوزهای زیست محیطی باشد از نظر قانون شهرک های صنعتی هیچ محدودیت و مانعی برای استقرار آنها وجود ندارد.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.