صفحه اصلی / اسلایدر / ضعف سیستم بانکی در اعتبارسنجی مشتریان
ضعف  سیستم   بانکی  در  اعتبارسنجی  مشتریان

«کسب و کار» اهمیت رتبه بندی مشتریان بانکی را بررسی می کند

ضعف سیستم بانکی در اعتبارسنجی مشتریان

کسب و کار نیوز-معوقات بیش از هزاران میلیاردی بانک‌های خصوصی و دولتی نشان می‌دهد سیستم بانکی در رتبه‌بندی اعتباری مشتریان خود دچار کاستی‌ها و ضعف‌هایی است که به دلیل عدم شفافیت هنوز در صدد رفع آن بر نیامده است. بر اساس آمارهای موجود بیش از 70 درصد معوقات بانکی مربوط به مشتریان خاص بانک‌ها است و شبکه بانکی نیز با آنها مدارا می‌کند. همانطور که خود مدیران بانک ها اعلام می‌کنند، معوقات تسهیلاتی که با اعتبارسنجی پرداخت می‌شود، دو دهم درصد است و علی‌رغم مشکلاتی که بانک‌ها در رابطه افزایش میزان معوقات دارند، تلاشی برای اجرای اعتبارسنجی مشتریان و رتبه‌بندی اعتباری آنها صورت نمی‌دهند. به عقیده کارشناسان کوتاهی بانک‌ها ناشی از عدم تمایل آنها به موضوع اعتبارسنجی داشته و برخی هم به ضعف بانک‌ها در اعتبار‌سنجی مشتریان اشاره می‌کنند.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، به گفته کارشناسان، هدایت درست تسهیلات بانکی به تولید، حفظ امنیت سپرده گذاری، کاهش معوقات بانکی و همچنین حفظ منابع بانکی از جمله دستاورهای مهم نظام رتبه بندی اعتباری است که ضرورت دارد در رابطه با مشتریان بانکی و فعالان اقتصادی این امر را اجرا کرد. مهم‌تر از همه اینها جلوگیری از سوء استفاده شرکت‌های صوری از تسهیلات بانکی است که با رتبه‌بندی اعتباری حاصل خواهد شد.

طبق آنچه مدیرعامل مرکز ملی رتبه‌بندی اتاق ایران می‌گوید، مرکز ملی رتبه بندی اتاق ایران آمادگی دارد تا با ارائه مدل رتبه‌بندی مورد تائید نهادهای بین‌المللی نظام بانکی را یاری کند. با این حال به اعتقاد کارشناسان تا مادامی که شفافیت در نظام بانکی برقرار نشود، سیستم بانکی از نظام رتبه‌بندی اعتباری و یا اجرای دقیق آن استقبال نخواهد کرد. به ویژه آنکه در حال حاضر بانک‌ها پایبند به اجرای دقیق این امر نیستند.

حال سوال و ابهامی که در این خصوص مطرح است، چگونگی برقراری کامل نظام اعتباری در کشور و تاثیر آن در حل مشکلات حاصل از تسهیلات‌دهی به بنگاه‌ها و متقاضیان غیرواقعی است؟ به عبارتی موانع رتبه‌بندی اعتباری متقاضیان تسهیلات بانکی چیست و شبکه بانکی چگونه به این سمت حرکت خواهد کرد؟

در همین راستا بررسی‌های موجود نشان می‌دهد که ایرادات مهمی به نظام اعتبار سنجی کنونی و سامانه‌های آن در کشور وارد است که از جمله آن مغایرت در اطلاعات درخواستی و اطلاعات خروجی سامانه و همچنین عدم اجرای آن در رابطه با کلیه تسهیلات پرداختی در بانک‌ها است.

همچنین مطالعه کنید:

تخلیه‌ و بارگیری ۱۷.۵ میلیون تن کالا در بنادر/ رشد ۹ درصدی عملیات کانتینری

به گزارش کسب و کار نیوز ، براساس اعلام سازمان بنادر و دریانوردی؛ میزان تخلیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.