صفحه اصلی / اسلایدر / افزایش ۶۰ درصدی واردات کالاهای اساسی
افزایش ۶۰ درصدی واردات کالاهای اساسی

همتی بیان کرد:

افزایش ۶۰ درصدی واردات کالاهای اساسی

کسب و کار نیوز- رئیس‌کل بانک مرکزی از افزایش ۶۰ درصدی واردات کالاهای اساسی و ضروری به کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از مهر، عبدالناصر همتی پیش از ظهر امروز در بازدید از بندر امام خمینی و ارزیابی واردات کالاهای اساسی از طریق این بندر در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تأمین کالاهای اساسی و ضروری مردم یکی از وظایف دستگاه‌های دولتی است و بانک مرکزی به‌عنوان تأمین‌کننده ارز این کالاها به شمار می‌رود به همین دلیل قصد داشتیم از نزدیک با حضور در بندر امام خمینی، وضعیت ورود کالاهای اساسی را مشاهده و بررسی کنیم.

وی افزود: خوشبختانه تلاش فراوانی صورت گرفته تا کالاهای اساسی مردم تأمین شود. نکته جالب و مهم این است که در بندر امام خمینی مشاهده کردیم این است که موجودی کالای اساسی شامل نهاده‌های دامی و … بیش‌ازحد تصور است و نسبت به مدت مشابه سال قبل موجود کالاهایی که در انبارها وجود دارد، ۹۰ درصد بیشتر است.

همتی ادامه داد: میزان واردات خیلی افزایش‌یافته و نسبت به سال گذشته ۶۰ درصد بیشتر شده است. دلیل آن هم این است که بانک مرکزی و وزارتخانه‌های جهاد و صمت تلاش کرده‌اند که برای تأمین کالاهای اساسی و استراتژیک با قدرت بیشتری وارد عمل شویم.

رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: حالا آمده‌ایم ببینم علت کندی خروجی این کالاها از انبارهای بندر چیست؟ که اگر مشکلی وجود دارد از نزدیک مشاهده کنیم و با کمک بندر و گمرک و سایر مسئولان آنها را برطرف کنیم. قصد داریم به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که هم کالاها زودتر از کشتی‌ها تخلیه شود و هم سریع‌تر از انبارها، ترخیص و به مراکز هدف برسد.

همتی در خصوص تأمین ارز این کالا نیز بیان کرد: ارزی که برای واردات کالاهای اساسی اختصاص می‌یابد، ارزی است که از سوی بانک مرکزی به‌صورت مستقیم تأمین می‌شود و اصلاً این ارز را از صادرکنندگان دریافت نمی‌کنیم. «سامانه تعهد ارزی» را برای واردکنندگان راه‌اندازی کرده‌ایم و واردکنندگانی که تعهدات خود را انجام ندهند از این طریق شناسایی می‌شوند.

وی افزود: خوشبختانه ورود ارز توسط صادرکنندگان در چند ماه اخیر بسیار مطلوب شده است و شرایط بازار ارز هم نشان می‌دهد که شرایط بهبود یافته و ما توانسته‌ایم، ارزی که از صادرکنندگان دریافت می‌کنیم را به چرخه واردات کشور وارد کنیم و اکنون مشکلی از این بابت نداریم.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.