صفحه اصلی / سرخط خبرها / جراحی ساختار بانکداری

امرا... امینی، اقتصاددان

جراحی ساختار بانکداری

کسب وکار نیوز- کشورهای توسعه یافته دلایل زیادی برای موفقیت در تولید و خودکفایی دارند که اگر بخواهیم در مسیر درستی که آنها گام برداشته اند حرکت کنیم می توان به آینده تولید داخلی و رونق آن امیدوار بود.

سرمقاله

به گزارش کسب و کار نیوز،  استفاده از تجربیات کشورهای توسعه یافته و نقشه راه می تواند الگویی موفقیت آمیز را برای تولید داخلی طراحی کند. وقتی می‌گوییم تولید باید نهادینه شود به این معناست که تولید به عنوان مسأله اصلی کشور تمام سیاست‌ها، برنامه‌ها و نگاه‌ها را به سمت خود جلب کند. اینکه چرا تولید در کشور ما در طول دهه‌های اخیر به میزان قابل قبولی رشد نکرده دلایل مختلفی دارد که یکی از مهم ترین آنها توجه نکردن بخش‌های مختلف و مردم به آن است. تمام نهادها و بخش‌های حاکمیت و همچنین مردم باید در جهت نهادینه کردن فرهنگ تولید ملی و مصرف کالاهای داخلی تلاش کنند و این موضوع به یک فرهنگ تبدیل شود.
از مشکلات دیگری که رابطه مستقیمی با تولید دارد، ساختار بانکداری ایران است. به عبارتی برای رونق تولید، نیازمند یک جراحی بزرگ در نظام بانکی کشور هستیم. نظام بانکی در تمام دنیا در کنار تولیدکننده است اما در ایران این سیستم در مقابل تولیدکننده قرار گرفته است. مهم ترین عامل شاید همین سیستم بانکی باشد که تا به امروز تولید در کشور به جایی نرسیده است. به عبارت کامل تر در دنیا به صورت عمده بانک‌ها ضمن حفظ منافع خود در خدمت تولید هستند.
ولی در ایران نظام بانکی این گونه نیست؛ چراکه وقتی نرخ تورم در سال‌های اخیر کاهش یافت و تک رقمی شد، همچنان برخی از بانک‌ها در پشت پرده نرخ‌های سود بسیار بالاتری نسبت به تورم جاری به سپرده‌گذاران می‌پردازند و همین عامل موجب شده تا سرمایه‌گذاران به جای ورود به عرصه تولید دارایی خود را در بانک‌ها سپرده‌گذاری کنند. تا این الزامات و نهادسازی‌ها عملیاتی نشود، تولید و اشتغال نیز که شایسته است، رونق نمی‌گیرد. باید دیدگاه‌های مان را نسبت
به تولید تغییر دهیم.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.