به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از تسنیم، رضا مفیدی، مدیرکل دفتر صنایع خودرو و نیرو محرکه وزرات صمت از تولید هزار دستگاه سراتو پیش از خروج کیاموتورز خبرداد و گفت: شرکت کیا و اغلب شرکتهای خارجی وفادار به تعهداتشان نیستند و ما کمتر شریک خارجی وفادار در این سال ها داشته ایم چه اروپایی و آسیایی بیشتر آنها به دنبال منافع خود هستند و در چنین مواقعی از یکدیگر سبقت می گیرند که از این بازار خارج شوند و به بازارهای بزرگترشان که در آمریکا و دیگر کشورهاست برسند.
وی افزود: شرکت کیا هم در سال های گذشته به تعهدات خود عمل نمی کرد، البته ما هم مدتی است که از محصولات این شرکت تولید نداشته ایم. اما چون در این چند دهه مورد بی مهری شرکت های خودرو ساز خارجی بودیم طی مقاطعی مجموعه ها و قطعاتی را از قبل در انبارهای گروه سایپا ساماندهی کرده ای
وی گفت : سعی کردیم برای ایفای بعضی از تعهدات معوق خودروسازها از خریداران محصولات رنو و برلیانس خواستیم اگر این محصول را می پسندند از این تعداد و فرصت پیش آمده استفاده کنند و سراتو را جایگزین خودروی مد نظرشان کنند و در گام بعدی هم محصول تولید شده به صورت فروش نقدی و فوری واگذار شد .
مفیدی در ادامه توضیح داد: رفتن شرکت کیا و دیگر شرکتهای خارجی، خاص این مقطع زمانی نیست؛ ما به هیچ یک از شرکای خارجی اعتمادی نداشته ایم و دیگر نمیتوانیم به امید آن ها منتظر بمانیم
وی با اشاره به اینکه باید به کمک توان و محصولات داخلی نیاز بازار را تامین کنیم گفت: ما باید به این موضوع که بازارهای داخلی متزلزل و وابسته به شرکت های خارجی نباشد، فکر کنیم و اگر برای بخشی از جامعه خودروی خاصی خارجی نیاز داریم باید در حوزه صادرات محصولات داخلی مان هم کار کنیم
وی افزود: ما امیدواریم پس از گذر از شرایط فعلی بتوانیم فرصت های متقابل را به وجود آوریم، یعنی اگر از محصولات چینی استفاده می کنیم؛ بتوانیم در بازارهایی که چین فعالیت می کند، سهم بگیریم و همچنین در سایر کشورهای دیگر باید این استراتژی را جدی بگیریم .
الزام خودروسازان برای تامین قطعات و خدمات پس از فروش
مدیرکل دفترصنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صمت با اشاره به اینکه تمامی تولید کنندگان خودرو اعم از شرکتهای خودروسازی بزرگ، کوچک و متوسط و وارد کننده ها ملزم به تامین قطعات و خدمات پس از فروش هستند توضیح داد: تمامی این گروه ها متعهد هستند محصولاتی را که به بازار عرضه می کنند یا در اختیار مردم قرار می دهند، در دوره ضمانت کوتاهمدت و بلندمدت نسبت به ارائه خدمات خود متعهد باشند .
مفیدی ادامه داد: آنها باید در دوره وارانتی(ده سال) قطعات را هم در اختیار مصرف کننده ها قرار دهند و همچنین خدمات پس از فروش و تامین قطعات ادامه به خریدران سراتو ادامه خواهد داشت. از این رو مصرف کنندگان خودورهایی که تولید آنها قطع شده است، متضرر نخواهندشد.
وی توجه به این مساله را از وظایف دفتر کنترل و نظارت های وزارت صمت برشمرد و افزود: کارشناسان هنگام اعطای مجوز برای عرضه خودرو این موضوع را کنترل می کنند تا مشکلی پیش نیاید.
وضعیت بازار خودرو پس از ورود خودروهای وارداتی
مفیدی گفت: در وزارت صمت قصد و بنایی برای صدور مجوز برای خودروهای ساخته شده ( سی بی یو) نداریم.
وی با اشاره به ترخیص خودرهایی که در گمرک متوقف بودند و در این چند ماه از گمرک ترخیص شدند توضیح داد: این تعداد خودروی وارداتی، خودروهایی بودند که هزینه آنها به طرف خارجی پرداخت شده بود و آنها بیش از یک یا دو سال در گمرک متوقف بودند و از این رو و با بررسی های دقیق موضوع در دستگاه های ذیربط پیگیری و تصمیم ترخیص اتخاذ شد؛ این گروه ها شامل خودروهایی چون آمبولانس،خودروهای آتشنشانی، خودروهای عمومی و تعدادی هم خودروهای شخصی و سواری بودند.
وی ادامه داد: برای پرهیز از زیان بیشتر سرمایه گذاری مردم و شرکتهای خصوصی، تصمیم گرفته شد مجوز محدود برای ترخیص این خودروها صادر شود البته؛ ما امیدواریم به سمتی برویم که گمرک از خودروهای وارداتی خالی شود و در آینده شاهد ورود قطعات ضروری برای صنعت خودرو کشور باشیم.
مفیدی با تحلیل وضعیت صنعت خودرو کشور گفت: وضعیت صنعت خودرو،رو به رشد است و فرصتهایی که با عنوان محدودیت و تحریم برای صنعت خود به وجود آمده فرصت های خوبی است.قطعه سازان و نیروهای متخصص ما از این فرصت بایدحداکثر استفاده را ببرند و جبران مافات کنند
مدیرکل دفتر صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صمت گفت: بخشی از کارشناسان حوزه صنعت معتقد بودند که ما در خودرو مزیت نداریم اما امروزه معتقدند صنعت خودرو به لحاظ سهم بازار، میزان اشتغال و به لحاظ ظرفیتهای ایجاد شده یک مزیت است و باید از این فرصت استفاده کنیم .
وی با اشاره به برخی دلالان فرصت طلب در صنعت خودرو گفت: دلالی با سود غیر متعارف از نظر ما مذمون است؛ ولی دلال به مفهوم واسطه گر کالا و بازار نقش های مهمی را در جامعه ایفا کرده است .
مفیدی گفت: صنعت خودرو بر خلاف دیگر بخش ها که از لحاظ تحریم ها به تنگنا و مشکل برخورده است ؛مشکل خاصی ندارد جز اینکه باید به خودباوری بیشتر و به توانمندی های داخلی اتکا کنند .