صفحه اصلی / اقتصادی / بورس / سهم ۶۰ درصدی فروش داروهای داخلی در پخش هجرت
سهم ۶۰ درصدی فروش داروهای داخلی در پخش هجرت

مدیریت ارتباطات فرابورس ایران اعلام کرد

سهم ۶۰ درصدی فروش داروهای داخلی در پخش هجرت

کسب و کار نیوز - مدیرعامل پخش هجرت با اشاره به سهم 60 درصدی فروش داروهای داخلی در این شرکت در پایان سال گذشته اظهار کرد: فروش کالای داخل توسط شرکت در سال ۹۷ نسبت به سال پیش از آن رشد ۷۷ درصدی را تجربه کرده و این سیاستی بوده است که ما در در راستای افزایش مارجین سود شرکت پخش به دنبال آن رفته‌ایم.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، سه‌شنبه ۱۵ مرداد ۹۸ فرابورس ایران میزبان مدیران شرکت دارویی پخش هجرت در پنجاه و نهمین نشست خبری «یک دیدار، یک عرضه» بود و طی آن مدیران شرکت با ذکر تاریخچه‌ای از شرکت، توضیحاتی در خصوص محور فعالیت‌ها، ماموریت، چشم‌انداز و اهداف کلان پخش هجرت ارائه کردند.

 مسعود بهرامی نوید مدیرعامل پخش هجرت با اشاره به اینکه این شرکت در سال ۱۳۳۳ تاسیس شده و امروزه جزو سه شرکت بزرگ و عمده پخش دارویی کشور محسوب می‌شود، گفت: این شرکت در ابتدا فارما پخش نام داشت اما در سال ۱۳۶۸ به شرکت پخش هجرت تغییر نام داد و در سال ۱۳۷۵ نیز از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل شد.

بهرامی نوید در خصوص سهامداران این شرکت گفت: پخش هجرت دارای ۵ سهامدار است که شامل شرکت داروسازی فارابی با در اختیار داشتن ۳۵ درصد از کل سهام، شرکت دارویی تهران شیمی با ۲۴ درصد، شرکت پارس‌دارو با ۲۰ درصد، شرکت دارویی تامین با ۱۸ درصد و شرکت ژلاتین کپسول ایران با کمتر از یک درصد از سهام پخش هجرت است.

مدیرعامل پخش هجرت سرمایه کنونی شرکت را ۴۵ میلیارد تومان و هدف هیئت‌مدیره شرکت را تامین داروی با کیفیت مطلوب در سراسر کشور و دستیابی به جایگاه دوم در سهم بازار بین ۳ شرکت عمده در این بخش عنوان کرد.

بهرامی نوید در این نشست خبری با اشاره به اینکه شرکت‌هایی در عرصه پخش دارو دارای پتانسیل سرمایه‌گذاری و موفق خواهند بود که دارای عقبه تولیدی قوی باشند و برای تامین کالا به مشکل برنخورند، افزود: شرکت پخش هجرت به عنوان یکی از شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ دارویی تامین (تیپیکو) فعالیت می‌کند و این هلدینگ دارای ۲۶ شرکت دارویی است که شرکت‌هایی نظیر فارابی، تهران شیمی، پارس‌دارو و تیپیکو سهامدار مستقیم پخش هجرت بوده و به تامین داروی این شرکت کمک می‌کنند.

وی همچنین در خصوص زیرساخت‌های نگهداری دارو در شرکت نیز گفت: این شرکت بزرگ‌ترین انبار استاندارد مرکزی خاورمیانه را در اختیار دارد که مورد تایید شرکت رووش سوئیس است.

بررسی عملکرد شرکت از زبان مدیرعامل

عضو هیئت‌مدیره شرکت پخش هجرت افزایش سهم بازار و سودآوری را از اهداف کلان این شرکت عنوان کرد و گفت: فروش خالص شرکت از ۱۴۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۴ به ۲۲۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۷ افزایش یافته است. همچنین طی این مدت حاشیه سود ناخالص شرکت از ۱۵۰ میلیارد تومان به ۲۵۰ میلیارد تومان و حاشیه سود نیز از ۱۰٫۵ درصد به ۱۱٫۳ درصد رشد داشته است.

وی به سود خالص شرکت اشاره کرد و ادامه داد: سود خالص شرکت پخش شرکت نیز در سه ماهه منتهی به ۳۱ خردادماه سال ۹۸ به ۲۱ میلیارد تومان رسیده و این در حالی است که این رقم در مدت مشابه سال گذشته یعنی سه ماه نخست سال ۹۷ رقم ۱۲ میلیارد تومان بوده است.

بهرامی با اشاره به سهم ۶۰ درصدی فروش داروهای داخلی در پخش هجرت در پایان سال گذشته اظهار کرد: فروش کالای داخل توسط این شرکت در سال ۹۷ نسبت به سال پیش از آن رشد ۷۷ درصدی را تجربه کرده و این سیاستی بوده است که ما در در راستای افزایش مارجین سود شرکت پخش به دنبال آن رفته‌ایم.

وی در تشریح نوع فروش کالا به بخش خصوصی و غیرخصوصی و تاثیر آن بر جریان نقدینگی شرکت نیز بیان کرد: با توجه به اینکه فروش به بخش خصوصی شرایط روشن‌تری در وصول پول کالای فروخته شده داشته و قابلیت اتکا به اسناد مالی در آن بیشتر است بنابراین هرچه سهم پخش داروی شرکت از بخش خصوصی بیشتر باشد جریان نقدینگی پایدارتری نیز برای شرکت رقم می‌خورد.

به گفته بهرامی نوید در همین راستا شرکت پخش هجرت در سال ۹۷ موفق شده است که ۱۳۶۰ میلیارد تومان از فروش ۲۲۰۰ میلیارد تومانی خود را به بخش خصوصی انجام دهد.

تاثیر تحریم‌ها بر فعالیت پخش هجرت

مدیرعامل شرکت همچنین درباره علل افزایش فروش داخلی نسبت به فروش خارجی در عملکرد اخیر پخش هجرت نیز گفت: ما به چند علت فروش داخلی خود را نسبت به فروش خارجی افزایش داده‌ایم. اولین علت این است که ما اخیرا پذیرای ۲۰ شرکت تولید دارویی داخلی شدیم و همکاری‌مان را با این شرکت‌ها آغاز کردیم. دوم، اصلاح سیاست‌های فروش بود که اگرچه کمی سخت و زمان‌بر بود اما در نهایت نتیجه موفقیت‌آمیزی داشت.

وی ادامه داد: ما تلاش کردیم معاونت خرید را از معاونت فروش جدا کنیم تا هر بخش به صورت متمرکز بر حوزه کاری خود مسلط شود، بنابراین تمرکز بر فروش دارو در داخل کشور افزایش پیدا کرد. اگرچه تحریم‌ها علیه اقتصاد کشورمان باعث بروز تاخیر و تعجیل‌هایی شد و مشکلاتی را برای ما ایجاد کرد اما تلاش کردیم به روند خود ادامه بدهیم و این موانع مرتفع شوند. به طور کلی افزایش فروش داخلی نه جبری از سوی تحریم‌ها، بلکه انتخاب و گزینش شرکت پخش هجرت بود.

شنبه ۱۵ درصد از سهام شرکت پخش هجرت عرضه می‌شود

همچنین در بخش دیگری از این نشست خبری مبینا بنی‌اسدی، مدیر ارتباطات فرابورس با بیان اینکه نماد معاملاتی شرکت پخش هجرت در گروه مواد و محصولات دارویی درج شده است، ارزش بازاری این گروه را در فرابورس ایران رقم ۶۲ هزار میلیارد ریال بیان کرد و گفت: «هجرت» ۱۷ تیرماه ۹۸ در بازار دوم فرابورس درج شده و شنبه ۱۹ مردادماه به عنوان پنجمین عرضه اولیه امسال فرابورس ۱۵ درصد از سهام آن معادل ۶۷ میلیون و ۵۰۰ هزار سهم با مدیریت عرضه شرکت کارگزاری صبا تامین عرضه اولیه خواهد شد.

به گفته وی حداکثر سهام قابل خریداری برای هر خریدار اعم از حقیقی و حقوقی در این عرضه اولیه ۲۲۵ سهم تعیین شده است و متقاضیان می‌توانند سفارش‌های خود را در بازه قیمتی ۱۷ هزار و ۷۰۰ تا ۱۸ هزار و ۵۰۰ ریال ثبت کنند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.