صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / حاشیه امن سرمایه گذاری در دانش بنیان ها
حاشیه امن سرمایه گذاری در دانش بنیان ها

اوراق بیمه سرمایه‌گذاری ۱۰۰ درصد پول آورده سرمایه گذار را بیمه می کند

حاشیه امن سرمایه گذاری در دانش بنیان ها

بسیاری از کارآفرینان و موسسان کسب و کارهای نوین زمانی که برای اولین بار به دنبال جمع آوری سرمایه از بیرون هستند دچار مشکلات بسیاری می شوند. سرمایه گذاران تمایل زیادی برای سرمایه گذاری بر روی استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان ندارند چراکه ریسک بازگشت سرمایه را بسیار بالا می دانند. اما در این زمینه رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: اگر کسی در شرکت‌های دانش بنیان سرمایه‌گذاری کرد، سرمایه‌گذاری آن شخص بیمه می‌شود.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، دکتر علی وحدت در دیدار با دکتر غلامرضا انصاری، معاون اقتصادی وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه در حال حاضر چهار هزار و ۴۶۸ شرکت دانش بنیان در کشور فعال هستند، عنوان کرد: صندوق چهار خدمت اصلی تسهیلات، ضمانت‌نامه، خدمات توانمندسازی و سرمایه‌گذاری ارایه می‌دهد. در بحث توانمندسازی هدف صندوق این است که قدرت فروش شرکت‌های دانش بنیان را افزایش دهد. وحدت افزود: هیات عامل سوم صندوق سعی کرده است خدمات متنوعی شامل نمونه‌سازی و سرمایه در گردش به شرکت‌های دانش بنیان ارایه دهد. البته بسیاری از خدمات صندوق مانند تسهیلات اخزا، صدور انواع ضمانت‌نامه‌های بانکی به تازگی به سبد حمایت های صندوق اضافه شده اند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به همکاری این صندوق با شبکه بانکی به عنوان یکی از بازوهای این نهاد در تامین مالی اکوسیستم نوآوری و فناوری در کشور ادامه داد: علاوه بر این با بانک‌ها تفاهم کرده ایم که در صورت معرفی شرکت‌ها، برای آنها ضمانت‌نامه بانکی صادر کنند؛ نکته حایز اهمیت صدور این ضمانت‌نامه‌ها به صورت یک روزه است. وی با اشاره به سرمایه‌گذاری مستقیم صندوق نوآوری و شکوفایی در طرح‌های دانش بنیان در دوره‌های گذشته، تصریح کرد: در پنج سال گذشته صندوق در دو مورد آن هم به صورت مستقیم سرمایه‌گذاری کرده بود، اما با تصمیم هیات عامل سوم سرمایه‌گذاری صندوق به شکل غیر مستقیم با استفاده از سه ابزار آغاز شده است. وحدت صندوق‌های جسورانه بورسی، صندوق‌های پژوهش و فناوری و صندوق‌های حمایتی و پوشش ریسک را سه ابزار غیرمستقیم سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی در زیست بوم نوآوری و فناوری در کشور عنوان کرد و گفت: در مدل هم‌سرمایه‌گذاری، صندوق‌های پژوهش و فناوری به عنوان نهاد همکار صندوق نوآوری و شکوفایی، نقش شعبه صندوق را در استان‌های مختلف بازی می‌کنند. حداقل ۵۱ درصد این صندوق‌ها باید غیر دولتی باشند، لذا آنها را شریک استراتژیک صندوق قرار داده‌ایم.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در خصوص نحوه همکاری این صندوق با صندوق‌های پژوهش و فناوری نیز عنوان کرد: اگر این صندوق‌ها و یا بخش خصوصی در پروژه‌ای یک واحد سرمایه‌گذاری کنند، صندوق نوآوری و شکوفایی چهار واحد بدون دخالت و تصدی‌گری، در آن پروژه سرمایه‌گذاری خواهد کرد اما انتظار صندوق در این پروژه‌ها، سطح فناوری بالاتر است. وی خاطرنشان کرد: در صندوق‌های جسورانه بورسی نیز اگر کسی چهار واحد سرمایه‌گذاری کند صندوق بین یک تا دو واحد سرمایه‌گذاری خواهد داشت. هدف از این امر، حداقل دخالت دولت برای تحریک بخش خصوصی است. سازوکار این صندوق‌ها بسیار شفاف است. صندوق نوآوری، امسال بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در حوزه سرمایه‌گذاری تامین مالی خواهد داشت که انتظار داریم در راستای همین امر هزار میلیارد تومان از بخش خصوصی سرمایه وارد کنیم. وحدت در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه سرمایه‌گذاری خطرپذیر در کشور شکل نگرفته است، یکی از دلایل این مسئله را نوسانات شدید بازار عنوان کرد و گفت: صندوق در این بخش تصمیم دارد توسط ابزارهای حمایتی و پوشش ریسک، اوراقی را تحت عنوان اوراق بیمه سرمایه‌گذاری طراحی کند که ۱۰۰ درصد پول آورده اشخاص را بیمه خواهد کرد، لذا اگر کسی در شرکت‌های دانش بنیان سرمایه‌گذاری کرد، سرمایه‌گذاری آن شخص بیمه می‌شود.

سرمایه گذاری در تکنولوژی های جدید و نوین جا نیفتاده است

حسین غضنفری، کارشناس استارت آپ

به دو دلیل مهم سرمایه گذاران نمی توانند برای ورود به بخش کسب و کارهای نوین ریسک کنند. نخست اینکه در رابطه با بازگشت سرمایه خود در این مدل از کسب و کارها مطمئن نیستند و دوم اینکه برای سرمایه گذاران سرمایه گذاری در تکنولوژی های جدید و نوین جا نیفتاده است. هنوز نمی توان به سرمایه گذار با اطمینان اعلام کرد که سرمایه کلانی که در کسب و کارهای نوین سرازیر می کند طی مدت معینی با سود بیشتر باز می گردد. حتی در چند سال اخیر که فعالیت ها در این رابطه بیشتر شده و صحبت های زیادی را نیز مسوولان در رابطه با حمایت از استارت آپ ها و حمایت از آنها می زنند سبب نشده که این ریسک کاهش پیدا کند و سرمایه گذاری بر روی تکنولوژی باب شود.

اینکه سرمایه گذار مطمئن باشد که سرمایه ای را که به استارت آپ وارد می کند بیمه است و می تواند اطمینان خاطر از بازگشت سرمایه خود داشته باشد ریسک را کمتر می کند و ورود سرمایه افزایش خواهد یافت. البته خیلی از استارتاپ‌ها ممکن است به سوددهی نرسند و آن‌هایی هم که می‌رسند خیلی طول می‌کشد تا بتوانند بخشی از بازار خود را تصاحب کنند. این در حالی است که مالیات، بیمه و قوانین سازمان‌های مربوط به فعالیت‌های هر استارتاپ، سد بزرگی برای ایستادن و موفق شدن این مدل کسب‌وکارهاست. همچنین این اتفاق‌ها باز هم عاملی برای عقب‌نشینی سرمایه‌گذارها می‌شود که باید برای جبوگیری از این اتفاق برنامه هایی تدوین کرد تا خیال سرمایه گذار از هر جهت راحت باشد. در جهان امروز اگر نتوانیم بر استارت آپ ها تکیه کنیم و اقتصاد نوآورانه تحقق نیابد از دنیا عقب خواهیم ماند.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.