صفحه اصلی / کارآفرینی / اخبار و رویدادهای کارآفرینی / پرسونای مشتری و تولید محتوا
پرسونای مشتری و تولید محتوا

پرسونای مشتری و تولید محتوا

کسب و کار نیوز - در پست قبلی درباره کلمات کلیدی صحبت کردیم و اگر این مطلب را خوانده باشید گفتیم دانستن اینکه کاربران در جست و جوی چه چیزی هستند و چه می خواهند از مسائل زیربنایی است که هر استراتژیست محتوا به کمک ابزارهایی چون پرسونای مخاطب و نقشه همدلی ، باید آنرا بداند.

کسب و کار نیوز، حال سوال پیش می آید پرسونای مخاطب و نقشه همدلی چگونه به استراتژیست محتوا کمک می کند. در این پست می خواهیم به پرسونای مخاطب بپردازیم  ولی برای درک بهتر آن، لازم است  به طور خلاصه به مدل STP اشاره کنیم.

یکی از مفاهیم زیربنایی در بازاریابی برای توسعه بازار، STPاست: STP حرف ابتدایی کلمات تقسیم بندی segmention، هدف گذاریtargeting و جایگاه یابیposition است.

قبل از ارائه هر گونه سرویس یا محصول ، مشتریان بازار  را بر حسب مواردی چون موقعیت جغرافیایی- روان شناسی – فرهنگی و… در بخش های متمایز با یکدیگر قرار می دهیم. سپس باتوجه به خواسته های این گروه ها و تحلیل های خرد و کلان، اهداف را برای بخشی که انتخاب کردیم تعریف می کنیم . در آخر تلاش می کنیم بتوانیم با ارائه سرویس و محصولات مزیت رقابتی بدست بیاوریم.

پرسونای مخاطب ابزاری است که کمک می کند مخاطبانی که سرویسی چون محتوا به آنها ارائه می دهیم را بهتر بشناسیم. هر چه این شناخت شفاف تر و دقیقتر باشد محتوای تولیدی نیز سفارشی تر و کاربرپسندتر خواهد بود . بدین شکل فروش محصول، ترافیک و رتبه سایت خود را می توانیم افزایش دهیم.  البته باید گفت پرسونای مخاطب به فرد واقعی اشاره ندارد ولی ویژگی هایی که برای آن براساس تحقیقات بازاریابی و بررسی های متعدد نوشته می شود واقعی است. بنابراین  پرسونای مخاطب یکی از ابزارهایی است می توان دقیقتر بازار را تحلیل و بخش بندی کرد وکار را برای رسیدن به اهداف بازاریابی را آسان کرد.

معمولا اجزای زیر پرسونای مخاطب را تشکیل می دهد:

– نام و عکس

– بیوگرافی

– عادت ها و علاقه مندی ها

-نیازها

-ترس ها و دغدها

-اهداف

نکات کوچکی درباره پرسونای مخاطب وجود دارد که برخی از آنها را در زیر ذکر کردیم:

-نمودارهای متفاوتی برای ترسیم پرسونای مخاطب وجود دارد ولی باید اشاره کرد فرد فرضی که تصمیم دارید پرسونای آنرا طراحی کنید در واقع بدین معنی نیست  به ویژگی های دیگر افراد به طور دقیق شبیه باشه بلکه تقریبی است.

 – طراحی پرسونای مخاطب در سازمانهای b2b  و b2c به یک روش انجام نمی شود.

 -نکته دیگر تعریف پرسونای منفی است. پرسونای منفی نمایانگر خصوصیات فردی است که دوست نداریم از سرویس و محصول ما استفاده کنند به عنوان مثال افرادی که محصولات و خدمات مان برای انها گران هستند و تمایل به خرید کردن ندارند. یا افرادی که خارج از محدوده سنی مناسب هستند که بتوانند از محصولاتمان استفاده کنند. توجه به پرسونای منفی موجب می شود که بودجه بازاریابی را به طور بهینه تری به کار ببرید.

طراحی پرسونای مخاطب، یک‌قدم کلیدی و مهم برای بازاریابی در عصر حاضر می باشد.  شناخت کافی نسبت به پرسونای مخاطب  باعث می‌شود، ضمن قراردادن مشتری در مرکز فعالیت‌های بازاریابی، پیام‌هایتان را هدفمندتر طراحی کنید و از طریق کانال‌های مؤثرتری را برای ارسال این پیام ها به مخاطبینتان، اهداف بازاریابی خود را تحقق دهید.

نوشته: الهام ابوالفضلی

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.