صفحه اصلی / اقتصادی / اقتصاد کلان / در سه سال اخیر ۴هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی شناسایی شده است
در سه سال اخیر ۴هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی شناسایی شده است

کارشناس اقتصادی خبر داد

در سه سال اخیر ۴هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی شناسایی شده است


کسب و کار نیوز: یک کارشناس اقتصادی با اشاره به شناسایی ۲۴ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در سه سال اخیر گفت : بیش از ۴ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی از ۶۰۰ نفر شناسایی شده است.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از تسنیم، احمد جانجانی، کارشناس اقتصادی در برنامه پایش، درباره فرار‌های مالیاتی در ایران تصریح کرد: عواقب و جرائم فرار‌های مالیاتی در ایران عبارت است از ۶ تا ۲ سال حبس، جرائم نقدی ۲ تا ۸ میلیون تومان، ۳۱ تا ۷۴ ضربه شلاق، محرومیت از حقوق اجتماعی که بسیاری از مجرمان به طور معمول معاف می‌شوند.

طبق گفته خانی مدیر کل دفتر بازرسی ویژه، مبارزه با پولشویی و فرار مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور بیش از ۲۴ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی با رصد تراکنش‌های بانکی و صدور برگ تشخیص در سه سال اخیر شناسایی شده اند؛ کارشناس اقتصادی در این رابطه گفت : بیش از ۴ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی از ۶۰۰ نفر شناسایی شده است که به طور تقریبی یارانه ۵ ماه کشور می‌شود. هم اکنون بالغ بر ۴۲۲ میلیون رکورد اطلاعات تراکنش‎های بانکی افراد مشکوک به فرار مالیاتی در سطح کشور، در دستور رسیدگی واحد‌های مالیاتی قرار دارد.

جانجانی  همچنین از شناسایی حدود ۶۰۰۰ مودی جدید از طریق شناسایی و رسیدگی به اطلاعات تراکنش‎های مشکوک بانکی خبر داد و گفت: تاکنون از محل بررسی تراکنش‌های مشکوک بانکی حدود هشت هزار شخص و بالغ بر ۲۴ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی، شناسایی و برای این اشخاص برگ تشخیص صادر گردیده است. در صورتی که ۲۹دستگاه همکاری بیشتری در این زمینه داشتند میزان فرار‌های مالیاتی بسیار کاهش می‌یابد.

وی به مجازات افراد مشهور کشور‌های مختلف که اقدام به فرار مالیاتی کرده اند اشاره کرد و افزود: به طور مثال یک بازیکن فوتبال به دلیل فرار مالیاتی به محرومیت از جوایز دولتی و پرداخت ۱۹ میلیون یورو محکوم شد همچنین وزیر صنایع اسپانیا هم مجبور به استعفا شده است.

جانجانی با بیان اینکه در کشور ایران بسیار از مودیان مالیاتی به ویژه افراد مشهور اقدام به قرارداد‌های سوری می‌کنند و یا در قالب پرداخت هدیه به اماکن مقدس و یا خیریه‌ها از پرداخت مالیات معاف می‌شوند. بسیاری از این افراد مبلغی را به خیریه‌ها هدیه می‌دهند، ولی بعد از مدتی کل مبلغ و یا بخشی از آن را پس می‌گیرند.

این کارشناس اقتصادی اظهار کرد: برخورد قاطع و قانونی با مودیان و فرار‌های مالیاتی باید جدی‌تر انجام شود تا این مشکلات بر طرف شود. باید تمامی دستگاه‌ها با یکدیگر در این بخش همکاری کنند و دست سازمان امور مالیاتی برای رسیدگی بیشتر به حساب‌های مودیان باز شود.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.