صفحه اصلی / اقتصادی / اقتصاد کلان / پیش بینی رشد منفی اقتصاد ترکیه

پیش بینی رشد منفی اقتصاد ترکیه

کسب و کار نیوز: موسسه رتبه‌بندی "اس اند پی" پیش‌بینی کرد اقتصاد ترکیه رشد منفی را تجربه کند.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا؛ موسسه رتبه‌بندی “اس اند پی” در گزارش جدید خود از اقتصاد ترکیه اعلام کرد که رتبه ارزی بلندمدت این کشور را بدون تغییر نسبت به گذشته در سطح “B+ ” حفظ کرده است اما رتبه اعتباری کوتاه مدت و کوتاه مدت ارزی این کشور به “B” تقلیل پیدا کرده اند. این موسسه در بیانیه خود آورده است که با وجود نبود یک رویکرد فعال، اقتصاد ترکیه و سیستم بانکی این کشور امسال و سال‌آینده با چالش‌های منفی زیادی مواجه خواهد شد و کاهش نرخ بهره توسط بانک مرکزی آمریکا به تشدید این مشکلات دامن خواهد زد.

این موسسه هم‌چنین اعلام کرد در صورتی که دولت ترکیه شفافیت و اعتبار اقتصادی این کشور را افزایش دهد، رتبه اعتباری ترکیه بهبود خواهد یافت. این موسسه آمریکایی پیش‌بینی کرد رشد اقتصادی ترکیه در سال ۲۰۱۹ به منفی ۰.۵ درصد برسد اما سال آینده اقتصاد ترکیه از رکود خارج شده و رشد ۳.۵ درصدی را تجربه کند. روند رشد اقتصادی در سال ۲۰۲۱ نیز ادامه خواهد یافت و رشد ۵ درصدی برای این کشور در آن سال پیش‌بینی شده است.

انتظار می رود نرخ بیکاری ترکیه در سال ۲۰۱۹ به ۱۲.۹ درصد و در سال ۲۰۲۰ به ۱۱.۸ درصد برسد. این نرخ برای سال ۲۰۲۱ حدود ۱۰.۸ درصد پیش‌بینی شده است.

پیش تر، دیگر موسسه رتبه بندی مشهور آمریکایی یعنی فیچ” که یکی از سه مؤسسه رتبه بندی برتر جهان محسوب می‌شود، در گزارش خود از اقتصاد ترکیه، رتبه اعتباری این کشور را به “BB” منفی و چشم‌انداز اقتصادی این کشور را نیز به منفی تغییر داد.

مؤسسه رتبه‌بندی آمریکایی “مودی” نیز در آخرین گزارش خود از ترکیه اعلام کرده بود چشم‌انداز اقتصادی این کشور هم‌چنان منفی است و رتبه اعتباری این کشور را از “Ba۳” به ”B۱” کاهش داد. این مؤسسه در گزارش خود مهم‌ترین ریسک موجود بر سر رتبه اعتباری ترکیه را مساله بحران تراز پرداختی این کشور عنوان کرده است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.