صفحه اصلی / سرخط خبرها / تحقق تسهیلات ۴۰ درصدی بخش صنعت و معدن، بسیاری از مشکلات ارزش افزوده، اشتغال و صادرات واحدهای تولیدی را برطرف می‌کند

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در گرگان تأكيد كرد

تحقق تسهیلات ۴۰ درصدی بخش صنعت و معدن، بسیاری از مشکلات ارزش افزوده، اشتغال و صادرات واحدهای تولیدی را برطرف می‌کند

کسب و کار نیوز - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: از مجموع ۴۴ هزار واحد تولیدی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور، سهم استان گلستان ۷۵۰ واحد صنعتي و اشتغال ۱.۵ درصدی است.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از  روابط عمومی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، محسن صالحی‌نیا پیش از ظهر روز چهارشنبه در آیین تکریم و معارفه رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گلستان اظهار داشت: یکی از شاخصه‌های مهم توسعه صنعتی، فعالیت و راه اندازی شهرک‌ها و نواحی صنعتی و نقش آفرینی بیشتر در تولید و صنعت کشور است.

وی افزود: گلستان، استانی درحال توسعه است که فراهم کردن زیرساخت‌های لازم و مناسب در شهرک‌ها و نواحی صنعتی می‌تواند منجر به ترغیب سرمایه گذاران و جذب بخش خصوصی برای فعالیت در این استان شود.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با بیان این که وزارت صنعت، معدن و تجارت از واحدها و طرح‌های با پیشرفت فیزیکی بالا حمایت می‌کند، اضافه کرد: سهم استان گلستان از این بخش ۱.۲ درصد کل طرح‌های کشور است که باید برای حفظ شاخص استان در توسعه صنعتی، نسبت به انجام برنامه‌های توسعه‌ای اقدام شود.

صالحی‌نیا با اشاره به این‌که در استان گلستان از لحاظ جذب تسهیلات رونق تولید آمار خوبی را شاهد هستیم، یادآور شد: کمبود نقدینگی، یکی از مشکلات جدی واحدهای تولیدی برای ادامه فعالیت است که حمایت ستاد تسهیل و رفع موانع تولید و پرداخت تسهیلات می‌تواند علاوه بر ادامه حیات صنایع، به تولید، شکوفایی و بقای فرصت‌های شغلی منجر شود.

وی خاطرنشان کرد: همگامی دستگاه‎های اجرایی، به‎ویژه بانک‎ها، تأمین اجتماعی و … در هماهنگی اقدامات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید نقش مهمی دارد و موجب جذب منابع و اعتبارات بهتر خواهد شد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: امروز به اذعان صنعتگران اگر شرایط را برای تولید واحدها فراهم کنیم، چه در داخل و چه برای صادرات مشکلی نخواهیم داشت. چنان که در بازدید صبح امروز نیز بخش عمده‎ای از تولیدات واحدهای صنعتی به صادرات اختصاص داشت که این نشان می‌دهد اگر به تولید رونق ببخشیم، بازارهای بعدی آن هم ایجاد خواهد شد.

صالحی‌نیا تصریح کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت به دنبال آن است که بر اساس افزایش نرخ نهاده‌های تولید و مواد اولیه، منابع و تسهیلات استان‌ها را برای تولید کنندگان افزایش دهد.

وی افزود: بر اساس تصمیم وزارت صنعت، معدن و تجارت و موافقت هیأت دولت، مقرر شد تا ۴۰ درصد تسهیلات بانکی به بخش صنعت و معدن واگذار شود، اما تا امروز تنها ۳۰ درصد به این حوزه اختصاص داده شده که تحقق این هدف می‌تواند بخش عمده‌ای از مشکلات ارزش افزوده، اشتغال و صادرات واحدهای تولیدی را برطرف کند.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اضافه کرد: این سازمان برای کلینیک‌های صنعتی و خوشه‌های کسب و کار امسال ۲ برابر سال قبل اعتبار پیش‌بینی و درنظر گرفته و سهم هر استان در این بخش مشخص شده تا در جهت استفاده بهینه هزینه شود.

صالحی‌نیا به حادثه سیل گلستان در آغاز سال جاری نیز اشاره کرد و گفت: ۱۰ روز قبل دولت مصوبه تأمین هزینه‌های واحدهای تولیدی آسیب دیده از سیل را ابلاغ کرد که سهم استان گلستان از مجموع این اعتبارات ۱۰۵۰ میلیارد ریال با نرخ کارمزد بسیار پایین است و واحدهای تولیدی و صنعتی آسیب دیده از سیل می‌توانند از این مصوبه و اعتبارات این بخش بهره‎مند شوند.

صنعت گلستان با نقطه مطلوب فاصله دارد

استاندار گلستان نیز در این مراسم اظهار داشت: با وجود تلاش‌های صورت گرفته، صنعت استان تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله دارد.

هادی حق‌شناس گفت: صنعت در استان گلستان زمانی می‌تواند عنوان صنعت را یدک بکشد که کشاورزی، تجارت، خدمات و حتی بانک‌ها متأثر از آن بوده و ماندگار باشند.

وی با تأکید بر این‌که صنعت می‌تواند موتور محرکه اقتصاد باشد، افزود: گلستان در خیلی از محصولات مانند کلزا، گندم و … دارای رتبه‌های تک رقمی تولید کشور است، اما وقتی صنایع تبدیلی برای این محصولات نداشته باشد، کسب این عناوین بی‌معنا و بدون توجیه است.

استاندار گلستان اضافه کرد: صنعت گلستان کمتر با توسعه استان همراه بوده و اگر این روند فقط چند سال دیگر ادامه داشته باشد، این بخش دیگر ماندگاری نخواهد داشت.

حق‌شناس با بیان این‌که به دنبال توسعه صنایع پشتیبان برای کشاورزی و تجارت گلستان هستیم، خاطرنشان کرد: به منظور پایداری و ماندگاری صنعت استان، باید بازارهای هدف جدید شناسایی و تعریف شود تا بتوانیم محصولات را به آن بازارها صادر و بفروشیم.

وی یادآور شد: بعد از فروپاشی شوروی، بازارهای آن‌ها چند سال در سلطه محصولات ایرانی بود، اما به علت نبود حمایت بخش صنعت و کارآمد نبودن این بخش، نتوانستیم بازار آن کشور را نگه داریم و امروز ترکیه جایگزین ایران شده است.

استاندار گلستان با بیان این‌که اگر کالایی با کیفیت و قیمت مناسب تولید شود، بقیه بخش‎ها به حرکت وا داشته می‎شوند، گفت: گلستان در بسیاری از محصولات رتبه‎های تک رقمی دارد، اما وقتی گوجه را با قیمت نازل از کشاورز خریداری می‎کنند، نشان می‎دهد یک جای کار ایراد دارد.

حق‌شناس با اشاره به این‌که صنعت استان گلستان تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی دارد، اذعان کرد: یکی از دلایلی که بخش صنعت متناسب با جایگاه خود کمتر رشد کرده به این دلیل بوده که مدیران تصور می‎کردند اقدامات انجام ‎شده باید در دوران تصدی آن‌ها ماندگار شود، حال آن‌که اقدامات بخش صنعت سال‎ها بعد ماندگار می‎شود.

وی با طرح این پرسش که در ایران چند صنعت با قدمت و عمر ۷۰ تا ۱۰۰ سال وجود دارد، افزود: ما به دنبال چنین صنایعی در گلستان هستیم و این صنایع می‎تواند پشتیبان بخش کشاورزی، تجارت و بازرگانی باشند.

استاندار گلستان با بیان این‌که در جنگ هشت ساله دفاع مقدس دستاوردهای بزرگی داشتیم و این مهم به دلیل مردمی بودن جنگ بود، اضافه کرد: در آن زمان فرماندهان با مردم عادی تفاوتی نداشتند و بعضاً از مردم جلوتر بودند و این موجب تصمیم‎گیری بهتر و درست می‎شد.

حق‎شناس گفت: امروز یکی از فرماندهان اقتصادی ما به استان مازندران جابه‎جا شدند، اما امیدواریم مزیت‎های نسبی موجود در استان همجوار را به استان ما منتقل کنند و نظرات مشورتی ایشان همچنان تداوم داشته باشد.

وی با یادآوری این‌که تغییر در سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان به اصرار وزارت صمت انجام شد، ادامه داد: البته مدیر جدید شاخص‌هایی دارد که از آن جمله می‌توان به آشنایی وی با ظرفیت‌ها و مزیت‌های استان اشاره کرد که این نقطه قوتی برای گلستان است.

استاندار گلستان همچنین از رئیس جدید سازمان صنعت، معدن و تجارت خواست تا با رویکرد توسعه همه جانبه در جهت افزایش واحدهای صنعتی این استان حرکت کند.

حق‌شناس تأکید کرد: حل مشکل برق منطقه ویژه اقتصادی اترک و توسعه شهرک‌های صنعتی استان از نیازهای اصلی منطقه است.

تصمیمات اشتباه و ترک فعل برخی مسئولان به بنگاه‌های اقتصادی آسیب می‌زند

در ادامه این مراسم، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان گفت: هرچند مقام معظم رهبری بر رونق تولید تأکید دارند، اما دستگاه‌های متولی، عزمی برای تحقق آن ندارند.

علی محمد چوپانی اظهار داشت: مقام معظم رهبری امسال را به نام “رونق تولید” نامگذاری کردند و ما فعالان اقتصادی به‌عنوان سربازان عرصه تولید به دنبال ایجاد رونق هستیم، اما دستگاه‌های متولی برای تحقق آن پای کار نیستند و همان کارهای قبلی را ادامه می‌دهند.

وی اضافه کرد: مقام معظم رهبری هر سال را به نامی نامگذاری می‌کنند تا نگاه‌ها به آن جانب معطوف شده و شاهد پویایی در جامعه باشیم، اما دستگاه‌های متولی برنامه‌های گذشته را دنبال می‌کنند و برنامه جدیدی ندارند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان با تأکید بر این‌که برای پویایی جامعه نمی‌توانیم با برنامه‌های گذشته و تکرار حرف‌های قدیمی حرکت کنیم، خاطرنشان کرد: شرایط کشور ویژه است و برای پاسخ به نیازهای جدید به تصمیمات جدید هم نیاز داریم.

چوپانی تصریح کرد: امروز اداره کردن بنگاه تولیدی یک جهاد است؛ چرا که با توجه به تحریم‌های ظالمانه دشمن و تلاطم‌های اقتصادی، ترک فعل یا کوچکترین تصمیم اشتباه یک مسئول، بنگاه‌های اقتصادی را به شدت متضرر می‌کند.

وی ادامه داد: تحریم گرچه سختی‌هایی دارد، اما یک نعمت است، مشروط به آن‌که ذهنیت دستگاه‌های اجرایی تغییر کند تا بتوانیم به نیازهای جدید پاسخ درستی بدهیم.

رشد ۲ برابری ارزش افزوده بخش صنعت، معدن و تجارت گلستان

رئیس سابق سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان نیز در این مراسم گفت: سهم صنعت و معدن گلستان در تولید ناخالص ملی در سال‌های اخیر رشد داشته و صادرات صنعتی این استان از ۲۰۰ به ۳۵۰ میلیون دلار رسید.

حسینقلی قوانلو اظهار داشت: سهم صنعت و معدن استان گلستان در تولید ناخالص ملی کشور پنج سال قبل تنها ۶ دهم درصد بود که اکنون به ۱.۵ درصد رسیده است.

وی افزود: سهم حوزه صنعت و معدن در میانگین اشتغال گلستان در سال ۱۳۹۳ حدود ۲۵.۴ درصد بود که اکنون این میزان به ۲۸.۸ درصد رسیده و هم اکنون ۱۴۲ هزار نفر در حوزه صنعت استان فعال هستند.

رئیس سابق سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان اضافه کرد: سهم صنعت و معدن استان در صادرات ۲۰۰ میلیون دلار بود که اکنون به ۳۵۰ میلیون دلار رسیده است.

قوانلو با بیان این‌که موفق شدیم جایگاه صنعت، معدن و تجارت گلستان را از جایگاه ۲۵ به رتبه ۲۱ برسانیم، ادامه داد: خوشبختانه امروز صنعت، معدن و تجارت استان گلستان از لحاظ تولید ناخالص داخلی در بین ۳۱ استان در جایگاه هجدهم قرار گرفته و توان رسیدن به ۱۵ استان اول کشور را داراست.

وی به سرانجام نرسیدن راه اندازی منطقه آزاد اینچه برون گلستان‌ را از کارهای بر زمین مانده در این استان اعلام کرد و گفت: مدیریت جدید در دوره مسئولیتش به شدت پیگیر تصویب و ایجاد این منطقه باشد، زیرا این منطقه شرایط حضور سرمایه گذاران را فراهم می‌کند.

رئیس سابق سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان ادامه داد: ارزش افزوده بخش صنعت، معدن و تجارت گلستان در سال ۱۳۹۱ تنها نیم درصد بود که این میزان در سال گذشته با رشد دو برابری به یک درصد رسید.

قوانلو خاطرنشان کرد: ارزش افزوده و تولید ناخالص داخلی بخش صنعت، معدن و تجارت گلستان را به ترتیب به یک و ۱۱ درصد رساندیم و به استاندار سابق قول داده بودیم که تا پایان دولت تدبیر و امید این دو شاخص را ارتقاء دهیم؛ چرا که معتقدیم ظرفیت گلستان در این حوزه بسیار زیاد است.

وی با بیان این‌که با اقدامات انجام شده، صنعت استان گلستان در ریل توسعه قرار گرفته است، ابراز امیدواری کرد با تجربه دیرینه رئیس جدید سازمان صنعت، معدن و تجارت، توسعه استان گلستان سرعت بگیرد.

برخی دستگاه‎های اجرایی در قبال رونق تولید وظیفه‎مندی ندارند

در بخش دیگری از این مراسم، رئیس جدید سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان الزام اصلی برنامه‌های ستاد اقتصاد مقاومتی را “رونق تولید” خواند و گفت: به‌نظر می‎رسد برخی دستگاه‎های اجرایی وظیفه‎مندی در قبال رونق تولید ندارند.

حسین طلوعیان اظهار داشت: در شرایط فعلی در جنگ اقتصادی قرار داریم و بخش صنعت، معدن و تجارت با مشکلات متعددی مواجه است.

وی با بیان این‌که اقتصاد مقاومتی و رونق تولید یک ‎وجهی نیستند، افزود: در بخش معدن، معدنکاران گلستانی با مشکلات بسیاری مواجه هستند و بهره‎برداری‎ها همچنان سنتی است.

رئیس جدید سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان مشکلات زیست ‌محیطی و تأمین سرمایه در گردش را از جمله مشکلات معدنکاران برشمرد و اضافه کرد: با وجود همه دست‎اندازی‎های غیراصولی که به منابع طبیعی می‎شود، اما یک فعالیت معدنی با وجود اخذ مجوزهای لازم و نظارت دستگاه‎های متولی، با محدودیت‎ها و مشکلاتی مواجه است که این محدودیت‎ها باید برداشته شود.

طلوعیان خاطرنشان کرد: بانک‎ها در بخش سرمایه ثابت همکاری زیادی نداشتند و آمارهای این بخش رضایتبخش نیست که تحقق این مهم می‎تواند امتیاز خوبی برای ایجاد اشتغال جدید باشد.

وی اصناف را حلقه اتصال بین تولید و مصرف و به‌نوعی بازار سرمایه دانست و گفت: امروز مدیر واحد صنفی از نداشتن مشتری گلایه دارد و دامنه فعالیتش محدود شده و قاچاق کالا فعالان این بخش را تهدید می‎کند.

رئیس جدید سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان با اشاره به این‌که متأسفانه بازار سرمایه ما آن‌طور که باید شکل نگرفته است، تصریح کرد: در توسعه صادرات مشکلاتی وجود دارد و فقدان نمایشگاه‎های تخصصی و صادراتی و استفاده درست از ابزارهای موجود موجب شده تا ماندگاری ما در بازارهای صادراتی بسیار کم باشد.

طلوعیان افزود: بیش از ۹۵ درصد واحدهای صنعتی ما کوچک هستند، لذا ایجاد تشکل‎هایی که بتوانند فعالیت‎های بازرگانی را برای واحدهای کوچک صنعتی سامان بدهند، ضروری است.

وی با اشاره به مشارکت سپاه برای احیاء واحدهای تولیدی و صنعتی اضافه کرد: فرمانده سپاه نینوای گلستان به ما قول دادند که برای احیاء و رفع مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی به ما کمک می‎کنند که این اقدامات موجب قوت ماست.

رئیس جدید سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان متذکر شد: وظیفه‎مندی سازمان صمت طی سال‎های اخیر بیشتر شده، اما باید گفت سازمان صمت در گلستان از لحاظ فیزیکی بی‎قواره است و سه ساختمان در داخل شهر وجود دارد که نگهداری و حفظ آن هزینه ‎بردار است.

طلوعیان به کمبود نیروی انسانی در سازمان صمت نیز اشاره کرد و یادآور شد: ما در بخش صنعت و معدن از سال ۱۳۷۹ که گلستان به استان مبدل شده، همان محدودیت‎ها را داریم و با ۴۰ درصد نیروی پیش‎بینی شده در چارت سازمانی کار می‎کنیم.

وی افزود: در بخش بازرسی و تنظیم بازار همکاران ما تلاش شبانه‎روزی دارند، اما آن‌طور که باید از تلاش‎های آن‌ها قدردانی نمی‎شود.

رئیس جدید سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان اضافه کرد: متأسفانه برای انجام فعالیت‎ها به دلیل بی‎قوارگی، وظیفه‎مندی زیاد و کمبود پرسنلی دچار مشکل هستیم و امیدواریم سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی استان گلستان به ما نگاه ویژه‎ای داشته باشد.

طلوعیان همچنین ابراز امیدواری کرد با همراهی دستگاه‌های نظارتی، نسبت به شناسایی و کنترل گلوگاه‎های فساد اقدام شود تا بخش صنعت، معدن و تجارت با قوت و قدرت به ارائه خدمات و فعالیت‌های تخصصی خود مبادرت نماید.

در آیین تکریم و معارفه رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان که پیش از ظهر امروز با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، استاندار و جمعی از مدیران دستگاه‌های اجرایی استان گلستان در سالن همایش جامعه ‌المصطفی گرگان برگزار شد، از خدمات حسینقلی قوانلو که به سمت رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران منصوب شده است تقدیر و حسین طلوعیان به‌عنوان رئیس جدید سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان معرفی شد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.