صفحه اصلی / اسلایدر / بن بست تولید خودرو
بن بست تولید خودرو

«کسب و کار» افت 38 درصدی تولید خودرو را بررسی می‌کند

بن بست تولید خودرو

کسب و کار نیوز-افت 38 درصدی تولید خودرو و همچنین توقف فعالیت برخی از شرکت‌های خارجی در بازار خودرو که نمونه اخیر آن شرکت کره‌ای کیاموتورز است، نشان می‌دهد افق روشنی پیش پای بازار خودرو وجود ندارد. اظهارات ضد و نقیض فعالان بازار خودرو و خودروسازان با مسئولان از یک سو و مشکلات ادامه‌دار خودروسازان در تولید خودرو و تامین قطعات مورد نیاز، نشان می‌دهد حالا حالاها نباید منتظر ساماندهی بازار خودرو باشیم. نه خودروسازان طی ماه های اخیر علی رغم همه وعده ها به قول های خود در قبال مشتریان عمل کرده اند و نه صحبت های مسئولان و وعده و وعیدهای آنها دردی از بازار خودرو گشوده است.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، در حال حاضر قیمت‌های بازار خودرو نیز نوسان دارد و به نظر می‌رسد تا معضل تولید خودرو حل نشود، قیمت‌ها پایین بیاید. به اعتقاد کارشناسان مهم ترین دغدغه خودروسازان هزینه بالای تولید است که به مراتب بیش از همه بخش‌ها تحت تاثیر تحریم‌ها افزایش داشته است. تسهیلاتی که بانک مرکزی در اختیار خودروسازان قرار داده و حمایت‌های مالی نیز خودروسازان را قانع نکرده است.
بر همین اساس مسئله اساسی این است که با وجود آنکه تولید خودرو به بن بست رسیده است چه افقی پیش پای بازار خودرو خواهد بود؟ از آنجایی که تسهیلات بانک مرکزی موافق میل خودروسازان پرداخت نشده است، سیستم بانکی چه مسئولیتی در قبال مشکل خودروسازان دارد و حل مشکل تولید در بازار خودرو چگونه میسر می‌شود؟
بررسی آمارهای منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از تولید ۲۶۶ هزار و ۹۶۱ دستگاه خودرو از ابتدای امسال تا پایان تیرماه است که در مقایسه با مدت مشابه پارسال افت ۳۸.۳ درصدی را نشان می‌دهد.
در چهار ماهه نخست پارسال ۴۳۲ هزار و ۵۲۸ دستگاه خودرو در کشور تولید شده بود.

بر پایه این گزارش، در مدت یاد شده ۲۴۷ هزار و ۴۵ دستگاه خودروی سواری از سوی خودروسازان داخلی تولید شد که در مقایسه با مدت مشابه پارسال افت ۳۹.۳ درصدی نشان می‌دهد.

در چهار ماهه نخست امسال ۲۹۳ دستگاه مینی‌بوس و میدل باس و ۱۱۰ دستگاه اتوبوس در کشور تولید شد که در مقایسه با پارسال به ترتیب افت ۵۵.۱ درصدی و کاهش ۶۴.۲ درصدی نشان می‌دهد.

همچنین تولید کامیونت، کامیون و کشنده نیز در این مدت کاهشی بود و با افت ۷۶.۷ درصدی در مقایسه با پارسال، به هزار و ۱۷۴ دستگاه رسید.
بر پایه این آمارها، در تیر امسال نیز ۶۹ هزار و ۱۸۴ دستگاه انواع خودرو در کشور تولید شد که در مقایسه با تیر پارسال ۲۹.۵ درصد کاهش داشته است.

محمد رضا نجفی منش، رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی

تولید خودرو معطل نقدینگی

مهم‌ترین معضل بازار خودرو به ویژه در بحث تولید کمبود نقدینگی است که هیچ یک از شعارها و حمایت‌های مطرح شده از سوی مسئولان طی چند ماهه اخیر نتوانسته است این مسئله را حل کند. به عبارتی باید تاکید کرد که حمایت از خودروسازان اجرایی و عملیاتی نشده است تا شاهد اثر مثبت آن در بازار خودرو و شکستن قیمت‌های حبابی باشیم. برای تامین قطعات مورد نیاز باید تسهیلات بانکی در اختیار قطعه سازان قرار بگیرد اما بانک مرکزی به وعده‌های خود در قبال قطعه‌سازان عمل نکرده است. بر همین اساس حتی موضوعاتی مثل داخلی سازی به دلیل عدم تامین مالی قطعه سازان، بلاتکلیف باقی مانده است. به محض اینکه نقدینگی افزایش پیدا کند، مشکل تولید خودرو حل می‌شود واز سویی زمینه برای داخلی‌سازی نیز فراهم می‌شود. خروج شرکت‌های خودرو سازی از ایران در صورتی که نقدینگی به اندازه کافی در اختیاز خودروسازان و قطعه‌سازان قرار بگیرد، بازتابی منفی‌ای نخواهد داشت، بلکه همانطور که گفته شد، به داخلی‌سازی قطعات خودرو و بی‌نیازی از واردات قطعات منتهی می‌شود. اما در حال حاضر چنین شرایطی در بازار خودرو نیست. به همین دلیل هم داخلی‌سازی معطل نقدینگی است و هم ریزش قیمت‌ها بستگی به حل مشکلات تولید خودرو دارد. مشخصا خودروسازان حاضر نیستند به بهای سود بیشتر بدقول و بدنام شوند. بدقولی خودروسازان ناشی از هزینه‌های زیاد تولید خودرو و ناتوانی آنها برای افزایش تولید خودرو است. به همین دلیل لازم است با واقع نگری به مشکلات بازار خودرو نگاه کنیم.

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.