صفحه اصلی / سرخط خبرها / مشکلات نیما حاصل تخلفات ارزی صادرکنندگان است
مشکلات نیما حاصل تخلفات ارزی صادرکنندگان است

مرتضی عزتی کارشناس اقتصادی در گفتگو با «کسب و کار نیوز»

مشکلات نیما حاصل تخلفات ارزی صادرکنندگان است

کسب و کار نیوز- یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه بازار متشکل ارزی کمکی به افزایش عرضه ارز در سامانه نیما نخواهد کرد، تاکید کرد: مشکلات نیما حاصل تخلفات ارزی صادرکنندگان است.

به گزارش کسب و کار نیوز، مرتضی عزتی کارشناس اقتصادی در گفتگو با «کسب و کار نیوز» گفت: مشکلاتی که در سامانه نیما وجود دارد، حاکی از تخلف صادرکنندگان در موضوع بازگشت ارزهای صادراتی است که باعث سرگردانی متقاضیان ارز نیمایی شده و به نظر می‌رسد حتی با راه‌اندازی بازار مشتکل ارزی نیز این مسئله چندان حل نشود. هدف از راه‌اندازی بازار متشکل ارزی حل مسئله بازار آزاد و یا بازار پنهان و سایه است تا جایی که جایی که به کشف قیمت و قیمت‌گذاری شفاف ارز منتهی شود و دست‌های پشت پرده را از این بازارکوتاه کند.
وی در توضیح افزود: قرار است خرید و فروش در این بازار صورت گرفته و صرافی‌ها به این بازار وصل شوند. در این صورت بازار بین‍‌ صرافی شکل می‌گیرد. یعنی صرافی‌ها به این بازار وصل می‌شوند و کمبودهای خود را از طریق بازار پوشش می‌دهند. به عبارتی هدف از بازار انجام خرید و فروش‌های خرد است. در حالی که سامانه نیما کماکان برای صادرکنندگان و واردکنندگان به کار خود ادامه خواهد داد. به نظر نمی رسد با وجود قاچاق و کمبود ارز، راه‌اندازی بازار مشتکل ارزی کمکی به نزدیک شدن نرخ نیما و بازار آزاد و به بیانی دیگر کاهش قیمت ارز کند. به همین دلیل برخلاف این تئوری که برخی معتقدند با راه اندازی بازار متشکل ارزی کمبود ارز نیمایی رفع می‌شود، در عمل چنین مسئله صرفا ملزم به تزریق ارز های صادراتی به سامانه نیما است. اما در حال حاضر شاهد امتناع صادرکنندگان از بازگشت ارزهای صادراتی و بدعهدی صادرکنندگان در این راستا هستیم. بانک مرکزی باید در راستای افزایش تزریق ارزهای صادراتی به سامانه نیما تلاش کند. در حالی که راه‌اندازی بازار متشکل ارزی کمک چندانی به آن بعد از تقاضای ارزی یعنی تامین تقاضای واردکننده و تولیدکننده به دلیل وجود اقتصاد رسمی و قاچاق نمی‌کند.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.