صفحه اصلی / اسلایدر / سرگردانی متقاضیان ارز نیمایی
سرگردانی متقاضیان ارز نیمایی

«کسب و کار» چالش تولیدکنندگان برای دریافت ارز را بررسی می‌کند

سرگردانی متقاضیان ارز نیمایی

کسب و کار نیوز-کمبود ارز با نرخ نیمایی به عقیده کارشناسان و فعالان اقتصادی مهم‌ترین معضل تولیدکنندگان برای واردات مواد اولیه و مورد نیاز است. در حالی که با نزدیک شدن نرخ ارز در سامانه نیما با بازار آزاد، این مسئله حل خواهد شد. فاصله نرخ ارز در سامانه نیما با بازار آزاد و وسوسه سودجویی از این فاصله قیمتی باعث افزایش تقاضا برای ارز نیمایی شده است. به طوری که متقاضیان واقعی برای دریافت ارز نیمایی باید مدت‌ها در انتظار باقی بمانند و همین مسئله باعث عدم دسترسی تولیدکننده به ارز نیمایی می‌شود. برخی از گزارش‌ها نیز حاکی از انحراف ارز نیمایی به مقصدی جز تولید است. طی چند ماهه اخیر نیز به اسم همین سامانه نیما تخلفات و کلاهبرداری‌هایی نیز انجام شده است.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، به عنوان مثال چند وقت پیش گفته شد که یک صراف تحت عنوان تامین ارز واردات در قالب سامانه نیما، به میزان ۳۰۰ میلیارد تومان، از ۵۰ کارخانه و واردکننده، کلاهبرداری کرده بود. همچنین تخلفات برخی از صراف‌ها در سامانه نیما برای فعالان اقتصادی نگرانی ایجاد کرده بود. حال سوال اساسی این است، مشکل اصلی تولیدکنندگان در دسترسی به ارز نیمایی چه زمانی حل خواهد شد؟ آیا راه‌اندازی بازار متشکل ارزی مسئله کمبود ارز با نرخ نیمایی را حل خواهد کرد؟ و با وجودی که برخی از کارشناسان لازمه راه‌اندازی بازار متشکل ارزی راحذف سامانه نیما و سنا عنوان می‌کنند، ادامه فعالیت این سامانه‌ها چگونه باید باشد تا مشکلات حاصل از کمبود ارز به وجود نیاید؟
کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند بانک مرکزی قبل از راه‌اندازی بازار متشکل ارزی زمینه اجرای این امر را که خود لازمه راه‌اندازی بازار متشکل ارزی است، فراهم خواهد کرد. اما برخی هم عقیده دارند لازمه توازن در بازار ارز حذف ارز نیمایی و به بیانی کلی‌تر از میان بردن تعدد ارزی است. ایراداتی که نسبت به سامانه نیما مطرح می‌شود، نیز دلیل محکمی بر این خواسته آنان است. با این حال طبق اعلام بانک مرکزی، بازار متشکل ارزی قرار نیست جایگزین سامانه نیما شود و این سامانه بعد از فعالیت این بازار نیز به کار خود ادامه خواهد داد.

همچنین مطالعه کنید:

شماره گذاری خودرو مشمول پرداخت عوارض شد

به گزارش کسب و کار نیوز ، مهدی ابراهیمی معاون برنامه‌ریزی ستاد نوسازی ناوگان نوسازی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.