صفحه اصلی / اقتصادی / بانک / حذف ۴ صفر هزینه چاپ اسکناس را کم می‌کند
حذف ۴ صفر هزینه چاپ اسکناس را کم می‌کند

مدیرکل سابق بانک مرکزی

حذف ۴ صفر هزینه چاپ اسکناس را کم می‌کند

کسب و کار نیوز- مدیرکل سابق اداره آمارهای اقتصادی بانک مرکزی با تأکید براینکه حذف ۴ صفر از پول ملی نه تنها باعث افزایش هزینه چاپ اسکناس نمی شود بلکه این هزینه را کاهش میدهد، گفت: این طرح تورم فزاینده نخواهد داشت.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از تسنیم، علیرضا مقتدایی، درباره اثرات حذف ۴ صفر از پول ملی اظهار داشت: اگر مفروضات طرح و نحوه اجرای آن بر اساس مطالعات انجام شده در بانک مرکزی باشد اثرات تورمی و هزینه های مختلف طرح اصلاح پول ملی و حذف صفرها مورد بررسی قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه مهمترین اثر حذف صفر از پول ملی به حمل پول و نقل و انتقال وجوه در دستگاه‌های کارت‌خوان و خودپرداز دیده می‌شود، گفت: بسیاری از مردم در عملیات کارت به کارت و خرید فروشگاهی به دلیل اشتباه در لحاظ صفرها دچار خطا شده و پول را بیشتر یا کمتر پرداخت کرده‌اند ولی با حذف صفر این اشتباهات رایج کاهش خواهد یافت.

مدیرکل سابق اداره آمار اقتصادی بانک مرکزی به اثرات تورمی حذف صفرها از پول ملی نیز اشاره کرد و گفت: این طرح تورم فزاینده نخواهد داشت بلکه شاید در مقطعی کوتاه انتظارات تورمی داشته باشد.

وی گفت: تورم وقتی یک بار افزایش قیمت رخ دهد به صورت چشمیگر افزایش نخواهد یافت. ولی اگر رشد پی در پی در قیمت‌ها داشته باشیم، به دنبال آن تورم بالا نیز خودنمایی می‌کند.

این کارشناس اقتصادی با تأکید براینکه در حذف صفر از پول ملی افزایش قیمت در یک مقطع رخ خواهد داد، گفت: به عنوان مثال قیمت کالایی که هم اکنون ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان است با حذف صفر احتمالا در ۱۳ هزار تومان رند خواهد شد. در این مرحله قیمت برخی از کالاها به دلیل رند شدن افزایش خواهد داشت ولی این افزایش در مراحل دیگر تکرار نخواهد شد.

مقتدایی شروط اجرای حذف ۴ صفر از پول ملی را بسیار مهم دانست و گفت: معمولاً اجرایی شدن این سیاست دو الی سه سال زمان می‌برد که مهمترین آن به جمع آوری پولهای قدیمی و چاپ اسکناس جدید مربوط می‌شود.

وی درباره هزینه‌بر بودن چاپ اسکناس جدید با طرح این پرسش که مگر الان اسکناس در کشور چاپ نمی‌شود اینطور توضیح داد که با حذف ۴ صفر تولید اسکناس به یک دهم کاهش می‌یابد و اتفاقا هزینه‌های چاپ اسکناس کاهش چشمگیری هم خواهد داشت.

این مقام سابق بانک مرکزی گفت: الان ۵ میلیون تومان برابر با ۵۰ میلیون ریال است که به ۵۰۰ اسکناس نیاز دارد ولی اگر ۴ صفر حذف شود برای ۵ میلیون تومان ۵۰ اسکناس استفاده می‌شود.

 همزمان با رونمایی از ایران‌چک‌های جدید ۵۰هزارتومانی در سال گذشته، تسنیم از برنامه بانک مرکزی برای حذف ۴ صفر از پول ملی و اعمال این تصمیم در طراحی چک‌پول‌های جدید خبر داد.

بعد از اعلام این خبر در تسنیم، بانک مرکزی و دولت رسماً اعلام کردند که طرح حذف ۴ صفر از پول ملی به‌صورت رسمی در دولت مورد بررسی قرار گرفته است.

در همان ایام عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی رسماً خبر تسنیم را تأیید کرد و گفت: در نظر داریم ۴ صفر را از پول حذف کنیم، که باید هرچه زودتر این تصمیم گرفته و انجام شود، حذف ۴ صفر به این معنا است که به‌جای ۱۰ هزار تومان گفته شود ۱۰ تومان.

اواخر فروردین ماه سال جاری خبری از دولت بیرون آمد مبنی بر اینکه بررسی حذف ۴ صفر در دولت آغاز شده است و امروز بعد از ۵ ماه دولت به کلیات لایحه پیشنهادی بانک مرکزی رأی مثبت داد.

قبل از این خبر البته در آذرماه ۹۷ دولت اعلام کرده بود: “هیئت دولت در جلسه خود به‌ریاست حجت‌الاسلام روحانی رئیس‌جمهور، ‏به ادامه بررسی پیشنهادهای کارگروه منتخب درباره «لایحه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران» ‏پرداخت و مواد دیگری از این لایحه را به‌تصویب رساند.‏ براساس موادی از این لایحه که به‌تصویب هیئت وزیران رسید، واحد پول ایران، تومان و برابر با ۱۰ ریال ‏تعیین شد”.

بانک مرکزی، طرح اصلاح نظام پولی کشور در قالب حذف چهار صفر از واحد پولی کنونی و تعریف واحد پولی جدید و بازنگری در اقطاع اسکناس و مسکوک را از سال قبل به دولت برده بود و امروز سرانجام کلیات این طرح به‌تصویب رسید.

دولت باید لایحه حذف ۴ صفر از پول ملی را در نهایت به مجلس شورای اسلامی ارائه دهد و بعد از تصویب در بهارستان، نسبت به اجرای آن و اعمال در اسکناس‌های جدید اقدام کند.

طبق طرح پیشنهادی بانک مرکزی که در دولت به‌تصویب رسیده، واحد پولی ملی جدید تحت عنوان “تومان” تعریف می‌شود که هر “تومان” معادل ده‌هزار (۱۰۰۰۰) ریال فعلی و یکصد (۱۰۰) “ریال جدید” خواهد بود.

رئیس کل بانک مرکزی پیش از این در خصوص لایحه پیشنهادی حذف ۴ صفر از پول ملی تأکید کرده بود: لازمه اجرایی شدن این طرح تصویب دولت و تأیید مجلس است که امیدوارم تحقق یابد.

وی همچنین درباره فرایند زمانی اجرای این طرح گفت: یک فرایند زمان‌بر به‌لحاظ حقوقی و فنی دارد و بر مبنای برآورد کارشناسان ما اجرای آن نزدیک دو سال طول می‌کشد.

همتی البته تصریح کرده که این اقدام کنار سایر اقدامات اساسی بانک مرکزی برای اصلاح نظام بانکی و به‌کارگیری ابزارهای نوین سیاست‌های پولی و شیوه‌های جدید و کارآمد نظارت بر بانک‌ها خواهد بود و عملیاتی شدن آن عملاً متأخر بر اصلاحات بانکی خواهد بود.

رئیس شورای پول و اعتبار درباره سازوکار ورود اسکناس‌های جدید به جامعه و حذف اسکناس‌های قدیمی نیز گفت: بعد از قانونی شدن، پول‌های جدید به‌تدریج و با جایگزینی آنها با اسکناس‌های فرسوده قبلی وارد چرخه می‌شوند و هزینه آن قابل مقایسه با هزینه چاپ حجم زیاد اسکناس‌های فعلی نخواهد بود.

به‌گفته همتی؛ اصلاح نرخ برابری پول ملی از طریق حذف صفرها وجهه پول ملی را در صحنه بین‌المللی ارتقا می‌بخشد و اقدامی است که در بسیاری از کشورها کنار سایر اقدامات، سرآغازی برای اصلاحات جدی اقتصادی است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.