صفحه اصلی / کارآفرینی / اخبار و رویدادهای کارآفرینی / اسنپ به دنبال جلب اعتماد ازدست‌رفته مردم است یا تبلیغات؟

اسنپ به دنبال جلب اعتماد ازدست‌رفته مردم است یا تبلیغات؟

کسب و کار نیوز- شرکت تاکسی اینترنتی اسنپ، در اقدامی جدید، آیتم «حریم خصوصی» را به بخش نمره‌دهی به رانندگانش اضافه کرد.

به گزارش کسب و کار نیوز، اتفاقی که به نظر می‌رسد تحت تاثیر ماجرای پرحاشیه چند وقت پیش یک راننده و مسافر این شرکت رخ داده است. اما در جامعه‌ای که حریم خصوصی حتی در قانون تعریف مشخصی ندارد، چطور می‌توان برای این مقوله نمره مشخص کرد؟

حدود ۵۰ روز پیش بود که درگیری یک مسافر زن و راننده اسنپ بر سر حجاب، جنجال‌آفرین شد. رفتار دوگانه این شرکت که ابتدا به قول خود مسافر از او عذرخواهی کردند و بعد از چند ساعت حرف از شکایت زدند، باعث شد ناظران این ماجرا یعنی مردم چند دسته شوند.

عده‌ای با این استنباط که اسنپ منافعش را بر مردم ترجیح داده دست به تحریم آن زدند. عده‌ای دیگر از راننده طرفداری کردند و عده‌ای هم نمی‌دانستند چه کسی درست می‌گوید و چه کسی غلط؛ هم دل‌شان برای سایر رانندگان می‌سوخت که به دنبال این تحریم بیکار شوند و هم دختر افشاگر را کمی مقصر می‌دانستند.

البته این سناریو پایان به ظاهر خوشی داشت. دو طرف دعوا حدود یک هفته بعد از این ماجرا مقابل هم قرار گرفتند و آشتی‌کنان برپا شد. اگرچه به زعم کاربران شبکه‌های اجتماعی این آشتی، بیشتر شبیه یک نمایش بود. چهره مملو از ناراحتی مادر دختر، ظاهر متفاوت دختر با آنچه همیشه از او در شبکه‌های اجتماعی دیده می‌شد و نحوه اجرای ماجرا، از دید مردم نشان از مراسم دوستی و آشتی نداشت.

 

کاهش اقبال مردمی نسبت به اسنپ

با وجود اینکه آماری از درآمد این شرکت، قبل و بعد از این حادثه، در دست نیست، اما پرسشگری‌های اعتمادآنلاین نشان داد طی روزهای ابتدایی بعد از تحریم تعداد کاربران این شرکت کاهش یافته است. اگرچه بسیاری از این افراد بعد از مدتی مجدداً به اسنپ بازگشتند، اما مقبولیت اجتماعی چیزی بود که این شرکت ازدست‌داده تلقی کرد، دست‌کم از سوی بخشی از مردم جامعه.

 

از افزایش پیامک تخفیف تا مانور روی رانندگان معلول

شاید به همین دلیل بود که بعد از این ماجرا شرکت اسنپ دست به اقدامات جدیدی زد. پیامک‌هایی مبنی بر تخفیف‌های جدید و افزایش تعداد بیلبوردهای تبلیغاتی در خیابان با رنگ و شکلی نو جزو این کارها بود. اما اسنپ در همین حد باقی نماند. بعد از مدتی خبر رسید رانندگان زنی که سرپرست خانوار هستند از پرداخت حق کمیسیون معاف‌اند. در این مدت این شرکت مانور زیادی روی ارائه فرصت‌های برابر شغلی داد و در صفحات اجتماعی‌اش از رانندگانی نوشت که با وجود معلولیت در این شرکت کار می‌کنند.

آیتم عدم حریم خصوصی هم اضافه شد

اما در اقدامی قابل تامل، شرکت اسنپ آیتمی جدید به بخش نمره‌دهی رانندگانش اضافه کرد. نام این آیتم «عدم حریم خصوصی» است. این شرکت با انتشار توییتی در صفحه کاربری خود با اشاره به این خبر نوشت: «در واکنش به اتفاقات اخیر، گزینه «عدم حفظ حریم شخصی» را به بخش «بازخورد سفر» در اپ اضافه کردیم. با ثبت بازخوردهایتان از طریق این گزینه می‌توانید تجربه‌ خود را به ما گزارش دهید. ما خود را در حفظ حریم شخصی شما مسئول می‌دانیم و در هر شرایطی کنارتان می‌ایستیم.»

به دنبال این ماجرا اعتمادآنلاین پرسش‌هایش را به این شرکت ارسال کرد، اما روابط‌عمومی شرکت پاسخ داد که مسئولان نمی‌خواهند درباره این موضوع صحبت کنند. با وجود این، ما لازم دیدیم کماکان این پرسش را برای جامعه طرح کنیم.

پرسش نخست اینکه چرا چنین تصمیمی گرفته شد و آیا ماجرای رخ‌داده در خردادماه امسال ارتباطی با این تصمیم داشته است؟ چه چیزهایی مصداق حریم خصوصی مسافر محسوب می‌شود؟ آیا شرکت اسنپ آن را با انتشار یک اطلاعیه مشخص کرده یا خیر؟

به عنوان مثال اگر یک موضوع از نظر مسافر حریم خصوصی باشد و از نظر راننده نه، تکلیف چیست؟

در جامعه‌ای که حریم خصوصی حتی در قانون تعریف مشخصی ندارد و برای مثال بسیاری از حقوقدانان خودرو را حریم شخصی می‌دانند اما قوه قضاییه آن را در عمل رد می‌کند، چطور می‌توان چنین کاری کرد؟

آیا موضوع حجاب هم جزو مصادیق حریم خصوصی محسوب می‌شود؟ اگر محسوب می‌شود، پس یعنی مدیران این شرکت از مواضع ۲ ماه گذشته خود عقب‌نشینی کرده‌اند، اما اگر نیست، مثلاً چه مواردی جزو حریم خصوصی مسافر قلمداد می‌شود؟

تذکر حجاب جزو موارد نقض حریم خصوصی نیست!

اعتمادآنلاین به منظور بررسی بیشتر این ماجرا با پشتیبانی اسنپ تماس گرفت و پرسید آیا موضوع حجاب هم جزو این آیتم به شمار می‌رود یا خیر؟ در واقع اگر مسافری از طرف راننده تذکر حجاب بگیرد، می‌تواند بر این اساس نمره‌ای کم کند؟ که در مقابل، پاسخ خیر بود. متصدی اپراتور این شرکت گفت حجاب جزو قوانین کشوری است و از آنجا که امکان دارد خودرو راننده توسط پلیس جریمه شود، جزو حریم خصوصی محسوب نمی‌شود.

در ادامه پرسیدیم پس چه موردی جزو زیرشاخه‌های حریم خصوصی است؟ جواب دادند مثلاً اگر شما در حال مکالمه با تلفن باشید و راننده در حرف‌تان دخالت کند، این موضوع جزو موارد سلب حریم خصوصی به شمار می‌رود.

جلب اعتماد مردم یا تبلیغات؟

با توجه به اینکه مقبولیت ازدست‌رفته این شرکت به طور ویژه بعد از ماجرای درگیری بر سر حجاب رخ داده بود، به نظر می‌رسید مدیران اسنپ درباره همین مساله اقدام به جلب اعتماد مردم کنند. در حالی که اضافه شدن یک آیتم با نام «عدم حریم شخصی» که در اجرا هیچ خاصیتی ندارد و حتی تعریف مشخصی هم از آن وجود ندارد، به نظر نمی‌رسد چندان همسو با نگاه مردم باشد.

در واقع نوشتن این جمله که «ما خود را در حفظ حریم شخصی شما مسئول می‌دانیم و در هر شرایطی کنارتان می‌ایستیم.»، در یک صفحه مجازی، تنها یادآور تکنیک‌های تبلیغاتی حوزه مارکتینگ است. حوزه‌ای که برای درآمدزایی به مردم وابسته است و چاره‌ای جز این پیش روی خود نمی‌بیند.

 

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.