صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / مسافربرهای اینترنتی زیر تیغ
مسافربرهای اینترنتی زیر تیغ

تاکسی‌های اینترنتی قبل از جذب راننده باید با پلیس اماکن هماهنگی‌ داشته باشند

مسافربرهای اینترنتی زیر تیغ

طی هفته گذشته رییس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه برای ساماندهی مسافربرهای اینترنتی نیازمند چارچوب مشخصی هستیم گفت: دستورالعمل این مسافربرها در وزارت کشور تقریبا نهایی شده و امیدواریم هرچه سریع تر ابلاغ شود تا ملاک عمل برای ساماندهی انها قرار بگیرد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، محمد علیخانی در تشریح روند ساماندهی مسافربرهای اینترنتی گفت: بی تردید باید قانون ملاک عمل باشد که در این مورد می گوید نظارت بر حمل و نقل بار و مسافر در شهرها و حومه آنها بر عهده شهرداری ها است، اما از سوی دیگر قوانینی وجود دارد که به فعالیت نرم افزارهای جدید مسافربری که در تمام دنیا هم هست کمک می کند. وی افزود: قطعا نمی‌توان در مقابل تکنولوژی ایستاد، تکنولوژی کار خود را می کند و تاثیرش را می گذارد بر همین اساس هم حمایت‌هایی از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از این نرم افزارها انجام می شود و مجوزی هم برای آنها صادر می شود اما قطعا صدور این مجوز نمی تواند موجب این باشد که سایر قوانین زیرپا گذاشته شود.

وی ادامه داد: برای مثال اگر یک مغازه‌دار از اتحادیه مربوطه مجوز می گیرد باید همراه آن تاییدیه قانونی پلیس اماکن برای فعالیت را نیز اخذ کند و ضوابط شهرداری را نیز رعایت کند، تاکسی‌های اینترنتی نیز به همین شکل هستند و تنها اخذ یک مجوز از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری کافی نیست. رییس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه مشکل در روند ساماندهی این مسافربرها این است که دستگاهی شرط و شروط می گذارد که این کار را سخت می کند یا امکان تعامل سازنده را از بین می برد تاکید کرد: لذا باید قانون را ملاک عمل قرار دهیم و خواسته های شخصی را در این مورد دخیل نکنیم. با برخی شرکت‌های تاکسی اینترنتی جلسات خوبی داشتیم که در خلال این جلسات متوجه برخی مشکلات شدیم. وی افزود: نخست اینکه در این حوزه دستورالعمل اجرایی مصوب نداریم که این دستورالعمل در وزارت کشور در دست تهیه است و تقریبا نهایی شده و همه دستگاه‌ها از جمله شهرداری نیز نظر خود را می دهند. لازم است این دستورالعمل هرچه سریع تر مصوب شود تا چارچوب مشخص ایجاد شود تا بر اساس آن عمل کرد. وی با تاکید بر اینکه شهرداری نباید در حوزه ساماندهی این مسافربرها زیاده خواهی کند افزود: باید تلاش کنیم قانونمند کردن این مسافربرها که اتفاقی خوب است روی دهد. قطعا در این شرایط شهروندان رضایت بیشتری خواهند داشت و اعتماد بیشتری می کنند. در این مسیر صلاحیت راننده تایید می‌شود و خودرویی که استانداردهای لازم را کسب کند آلایندگی‌اش کم و به شهر و شهروندان نیز آسیب وارد نمی‌شود.

علیخانی ادامه داد: در چارچوب‌های مشخص، رانندگان این مسافربرها نیز از امتیازاتی برخوردار می شوند یعنی وقتی جز حمل و نقل عمومی قرار می گیرند از معافیت های مالیاتی هم بهرمند می شوند؛ در حال حاضر ترسی از برخی رانندگان مسافربرهای اینترنتی در سطح جامعه وجود دارد چرا که صلاحیت آنها به درستی تایید نمی شود و خیلی ساده می توانند ثبت نام و فعالیت کنند و اگر اتفاقی هم بیافتد معمولا شرکت اعلام می کند که ربطی به ما ندارد و شرکت تنها واسطه میان مسافر و راننده است لذا این مشکلات باید حل و فصل شود. منتظر هستیم دستورالعمل وزارت کشور در این رابطه هرچه زودتر ابلاغ شود. وی تاکید کرد: وقتی قانون نظارت را بر عهده شهرداری تهران قرار داده است نباید از این نظارت سوءاستفاده و زیاده خواهی کنیم؛ باید تعامل داشته باشیم که این قانونمندی که به نفع شهر و شهروندان است اتفاق بیافتد.

صلاحیت رانندگان مسافربرهای اینترنتی حتما باید از سوی پلیس تایید شود

اما فرمانده انتظامی تهران بزرگ نیز در این رابطه تاکید کرد که صلاحیت رانندگان مسافربرهای اینترنتی حتما باید از سوی پلیس تایید شود. سردار حسین رحیمی درباره وضعیت تاکسی‌های اینترنتی و جذب راننده از سوی این تاکسی‌ها گفت: تاکسی‌های اینترنتی قبل از جذب راننده حتما باید هماهنگی‌های لازم را با پلیس اماکن داشته باشند، تا بررسی‌های لازم در مورد صلاحیت رانندگان قبل از آغاز فعالیتشان انجام شود. وی ادامه داد: پلیس روی این موضوع حساسیت ویژه‌ای دارد، چرا که وقتی قرار است راننده این تاکسی ها، زنان و فرزندان مردم را جابجا کنند حتما باید  صلاحیت لازم را نیز داشته باشند. رییس پلیس پایتخت در مورد افرادی که در کنار خیابان اقدام به جذب راننده برای اسنپ و تپسی و … می کنند نیز گفت: این افراد نیز بعد از ثبت نام و پیش از آنکه فعالیتشان را به عنوان راننده آغاز کنند، باید صلاحیت و سوابقشان بررسی شود و به تایید پلیس برسد.

رحیمی در مورد اینکه آیا در حال حاضر چنین رویه‌ای در مورد رانندگان تاکسی‌های اینترنتی وجود دارد یا خیر؟ اظهارکرد: این موضوع در حال حاضر وجود دارد و من به مدیران تاکسی‌های اینترنتی هم گفته‌ام که حتما باید صلاحیت رانندگان بررسی شود و پس از تعیین صلاحیت فردی وارد چرخه فعالیت شوند. فرمانده انتظامی تهران بزرگ در پایان تاکید کرد: به شرکت‌ها و تاکسی‌های اینترنتی بار دیگر تاکید می کنم که برای جذب راننده با پلیس هماهنگ باشند و در صورتی که تخلفی رخ دهد و ما متوجه شویم که چنین اقدام در مورد راننده‌ای انجام نشده، حتما با آن برخورد خواهیم کرد.

علی ساری، نماینده مجلس

جنگ با تاکسی های اینترنتی به دلیل نبود قوانین مشخص است

نمونه موفق استارت آپ ها و شرکت های نوپا تاکسی های اینترنتی هستند به رغم مشکلات فراوان توانسته اند تا بدین جای کار پیش بروند. از زمان راه اندازی این تاکسی ها تا به امروز هزاران مشکل و چالش برای این کسب و کارها بوجود آمده که هر کدام پس از مدتی با حل آنها و یا ماندن در همان وضعیت به فراموشی سپرده شده است. اینکه هر از چند گاهی تاکسی های اینترنتی دچار چالش با سازمان های کشور می شوند فقط و فقط یک دلیل دارد و آن هم نبود قوانین مرتبط با فعالیت های این قبیل کسب و کارهاست. این مسائل از بدو تولد تاکسی های اینترنتی وجود داشته و آن‌ها سالهاست در حال جنگیدن با مسائل حاشیه‌ای پیرامونش هستند. طی یکی دو سال اخیر که تاکسی‌های اینترنتی رشد کرده‌اند و سهم عمده‌ای از بازار را گرفته‌اند، این بحث نیز جدی‌تر شده است.

همواره شاهد هستیم در کشورهای توسعه یافته برای تقابل مشاغل سنتی با مدرن قوانینی جدای از قوانین قبلی مرتبط با کسی و کارهای قدیمی تدوین و اجرایی می شود. اما در کشور ما هنوز بستر مناسب فعالیت استارت آپ ها و کسب و کارهای نوین آمده نشده بود که این کسب و کارها پا به میدان گذاشتند و هنوز هم چوب نبود قوانین مناسب را هم خود کسب و کارها و هم مشتریان آنها می خورند.

در اینکه این کسب و کارها اشتغالزایی بسیاری داشته اند شکی نیست و باید میدان را برای فعالیت هر چه بیشتر این مدل کسب و کارها آماده کرد. اما مسئله ای هم که موجب درگیری هر از چند گاه برخی سازمان ها با این تاکسی ها می شود جای تامل دارد. اینکه کسب و کارهایی با این وسعت و درآمدزایی که بسیاری از مواقع به دلیل ارزش بالایی که دارند موضوع ورود آنها به بورس هم مطرح می شود جای بسی انتقاد دارد که در کنار خیابان بخواهند اقدام به استخدام راننده یکنند. هر چند این ثبت نام ابتدایی است و قرار است پس از آن مراحل استخدام به صورت کاملتر طی شود اما باز هم نمی توان با مشاهده این روند به قطعیت اظهار کرد که تمام مراحل شامل سوپیشینه از آنها اخذ می شود. با این وجود باید قبول داشت که ورود این مجموعه های نرم‌افزاری و اپلیکیشن‌ها باعث اشتغال شده اند و هم‌اکنون مسیر تغییرات جامعه به سمت بهره‌مندی از این اپلیکیشن‌ها است. ضمن اینکه عموم مردم از نحوه ارائه خدمات این اپلیکیشن‌ها رضایت دارند، چرا که این مجموعه‌ها از نقاط ضعف کمی برخوردار هستند. بنابراین می‌توان دارندگان آژانس‌ها را در مجموعه مدیریتی اسنپ یا تپسی وارد کرد، چرا که آنها از ظرفیت زیادی به‌منظور ایجاد اشتغال برای نیروهای فعال در این حوزه برخوردار هستند.

 

همچنین مطالعه کنید:

تدبیرهای کوتاه‌مدت در دستور کار سازمان بورس/ صندوق توسعه بازار سرمایه با اوراق تبعی تقویت می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز ، محمود گودرزی، شب گذشته در جلسه انتشار اوراق …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.