صفحه اصلی / اجتماعی / جامعه و شهری / گذر گردشگری سی تیر در یک قدمی تعطیلی!

گذر گردشگری سی تیر در یک قدمی تعطیلی!

کسب و کار نیوز- ایده پرداز و مجری گذر گردشگری سی تیر از تعطیلی 14غرفه گذر گردشگری سی تیر خبر داد و گفت: با تداوم این روند علاوه بر خاموش شدن حیات شبانه محله، 800 نفر بیکار خواهند شد ...

به گزارش کسب و کار نیوز، خیابان سی تیر یکی از اصیل ترین خیابان های شهر تهران است که گذر گردشگری آن چندسالی است محبوبیت آن را دوچندان کرده است. این خیابان با داشتن ظرفیت های تاریخی، علمی و فرهنگی همچون موزه ملی ایران، کلیسای انجیلی (پطرس مقدس)، کنیسه حییم، موزه آبگینه و سفالینه، موزه علوم و فناوری ایران و بنیاد سینمایی فارابی و … یکی از مقاصد گردشگری تهران است و حضور غرفه های سیار خیابانی با غذاها و نوشیدنی های متنوع چندسال اخیر، این مکان را به استریت فودی جذاب بدل کرده که شب های تاریک این محله قدیمی را نشاط و روشنی بخشیده است.
گذر سی تیر در کنار ایجاد جذابیت های بصری و گردشگری، مکانی امن و کم هزینه برای اشتغالزایی جوانان بوجود آورده و استقبال خوب گردشگران سی تیر، معاش ۸۰۰ نفر را ازاین محل تامین می کنند. ولی امروز ۸ مردادماه با پلمپ تعدادی از این رستوران های خیابانی چوب لای چرخ کسب رزق غرفه ها گذاشته شده و گویا قرار است این روند با تعطیلی کامل این مجموعه ادامه پیدا کند.
نگین السادات گطمیری، ایده پرداز و مجری گذر گردشگری سی تیر دراین باره بیان کرد: ۷ غرفه سی تیر توسط اتحادیه اغذیه فروشان پلمپ شده و دلیل آن نداشتن جواز کسب عنوان شده است، درحالیکه مجموعه از دوسال گذشته تقاضای جواز داده اما اتحادیه مذبور به دلیل نداشتن سند مالکیت و پلاک ثبتی(که برای این طرح غیرممکن است) با اخذ آن موافقت نکرده است.
وی ادامه داد: نقطه شروع گذر سی تیر با ارائه طرح مطالعاتی با عنوان «احیای شب های بازار» از اسفند سال ۹۴ کلید خورد و آبان ماه ۹۵ با ۸ غرفه آغاز بکار کرد. هدف اصلی این طرح، ایجاد حیات شبانه و رفع آسیب های اجتماعی خیابان سی تیر در ساعات تاریکی منطقه بود؛ چندی بعد چرخ های خوراکی به کیوسک مبدل شد و گذر گردشگری سی تیر با استقبال مخاطبان گسترده تر شد.
گطمیری درباره مجوزهای اخذ شده گذر سی تیرعنوان کرد: طی تعامل و قراردادی که ازطریق مزایده شهرداری صورت گرفت فعالیتها از ابتدا با رعایت ضوابط نظارتی، شکل قانونی به خود گرفت. با تعامل نیروی انتظامی همواره دو خودروی پلیس برای حفظ امنیت در این خیابان استقرارداشته و گذر سی تیر علاوه بر اداره بهداشت شرق تهران با خانه سلامت قرارداد همکاری دارد. حفظ بهداشت و کنترل قیمتها همواره مورد نظارت و ممیزی بوده ومباحث آموزشی نیز در این خصوص دنبال می شود.
به گفته وی، طبق اعلام اتحادیه اغذیه فروشان، بزودی ۷ غرفه دیگر نیز پلمپ می شود و پیگیری های ما از اتحادیه برای مانع شدن به نتیجه نرسیده است. اتحادیه با توجیه فاقد پلاک ثبتی بودن کمر به تعطیلی مجموعه بسته، درحالیکه این روند برای کسب و کارهای خیابانی غیرممکن است. البته ذکر این نکته لازم است که بسیاری از فود کورتهای تهران در برج میلاد، بام لند و … سند مالکیت ندارند ولی جواز کسب دارند.
ایده پرداز گذر گردشگری سی تیر با اشاره به اینکه مجموعه رستوران های سیار باعث رونق محله شده است، اظهار کرد: براین اساس، موزه ایران باستان به دلیل حضور گردشگران شبانه دراین محل طرح افزایش ساعت کاری تا ۲۲ را اعلام کرده و بسیاری از کسب و کارهای محلی از سفر گردشگران شهری به این محله رونق یافته اند و تعطیلی این مجموعه علاوه بر نابودی کسب و کار ۸۰۰ نفر ازاین مکان، حیات شبانه محله را نیز خاموش خواهد کرد.
وی افزود: از آنجا که اتحادیه اغذیه فروشان برای کسب مجوز با گذر سی تیر همکاری نکرد، اقدام به تشکیل پرونده جواز کسب از صنف دکه داران نمودیم اما در اواسط کار، این روند بی دلیل متوقف شد و این تفکر برایمان بوجود آمده که نفوذ اتحادیه های دیگر برای کارشکنی بی تاثیر نیست و این رویه جز انحصارطلبی پیام دیگری ندارد.
گطمیری عنوان کرد: روزانه در حدود ۳هزار گردشگر شهری از خیابان سی تیر در حال تردد هستند و گذر گردشگری سی تیر با استقبال خوب مخاطبانش تا ساعات پایانی شب امنیت این محله را تامین کرده است و با ۲۷ واحد صنفی شامل غذا، نوشیدنی، کافه، صنایع دستی و …محیطی خانوادگی و سالم را دراین سه سال برای شهروندان تهرانی بوجود آورده و اکنون مطالبه مردمی است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.