صفحه اصلی / سرخط خبرها / مقدمات حذف صفر

وحید شقاقی کارشناس اقتصادی

مقدمات حذف صفر

کسب و کار نیوز- یک کارشناس اقتصادی با اشاره به تجربه حذف 4 صفر از پول ملی تاکید کرد: قبل از اجرای این کار باید نرخ تورم کنترل شود.

سرمقاله

به گزارش کسب و کار نیوز، سال‌ها است که داستان حذف پول ملی مطرح می‌شود. ولی وارد فاز اجرایی نشده است. هر سیاستی قبل از اجرا نیاز به مقدماتی دارد که باید آنها را فراهم کرد. اندک مطالعه تطبیقی روی کشورهایی که این طرح در آنها مورد اجرا گذاشته شده، پیش نیازهای حذف صفر از پول ملی را نشان می‌دهد . تعدادی از کشورهای آمریکای جنوبی و مرکزی در اجرای این طرح موفق نبوده‌اند. در حالی که کشوری مثل ترکیه در این خصوص موفق عمل کرده و یا کشوری مثل مالزی در  این خصوص نسبتا موفق بوده است. با توجه به وضعیت متفاوت این کشورها هنگام حذف چهار صفر از پول ملی،  اثرات این طرح متفاوت بوه است. کشورهایی که بستر مساعدی برای حذف صفرهای پول ملی نداشته اند، با شرایط بدی روبرو خواهند شد. در حال حاضر کشور ما با وجود نرخ تورم بالا آمادگی انجام این کار را ندارد. اگرچه یکی دو ماه از روند کاهشی نرخ تورم می‌گذرد اما قیمت‌ها هنوز بین ۵ تا ۲۰ درصد نوسان دارد. یعنی کنترل نرخ تورم که پیش نیاز حذف چهار صفر است، هنوز انجام نشده است.برای مثال در بازار مسکن قیمت ها اندکی کنترل شده و این هم به دلیل کمپین نخریدن مسکن و کاهش قدرت خرید مردم است اما باز هم این امر به معنی کنترل تورم نیست.

وی در ادامه افزود:  لذا اولین مسئله ای که در حذف صفرهای پول ملی باید در نظر داشت، کنترل نرخ تورم است.پیش نیاز دیگر حذف چهار صفر از پول ملی کنترل حجم نقدینگی است. حجم نقدینگی باید به سطح استاندارد کشورهایی که نظام اقتصادی آنها قابل تطبیق با نظام اقتصادی ما است، برسد. اما در کشور ما حجم نقدینگی  بسیار زیاد است. بستر سوم ایجاد و فراهم کردن بستر فرهنگی  است. یعنی ذهن مردم از نظر روانی با انجام این کار هماهنگ شود. برای مثال سواد و آگاهی کافی در اختیار مردم در رابطه با این مقوله قرار بگیرد.  از طرفی لازم است سیاست‌های پولی و مالی قبل از اجرای این کار اصلاح شود. متولی این دو بخش به ترتیب بانک مرکزی و سازمان امور مالیاتی است که تا ساختارهای آنها اصلاح نشود، نتیجه‌ای از ای حذف چهار صفر نخواهیم گرفت. در غیر این صورت احتمال سردرگمی مردم و گیجی آنها به ویژه کسانی که سواد کافی ندارند، وجود دارد و آثار روانی این امر هم زیاد است. در صورتی که این پیش نیازها فراهم شود هم نقل و انتقالات پولی ساده‌تر می‌شود و هم مبادلات پولی راحت تر است. افراد برای کوچکترین معامله نیازی به حمل زیادی از پول نیستند و احتمال خطا در محاسبات هم کمتر خواهد شد. از سویی اعتبار پول ملی به آن بازخواهد گشت و این امر به ارزش پول ملی سبک‌بالی بیشتر برای صعود می‍‌‌دهد. اما همانطور که گفته شد، اجرای این کار نیاز به مقدماتی دارند. وگرنه آثار منفی روانی آن چه روی دستمزدها، چه قیمت کالا و چه به طور کلی بازار خود را نشان می دهد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.