صفحه اصلی / اسلایدر / قاچاقچیان در انتظار کارت سوخت
قاچاقچیان در انتظار کارت سوخت

«کسب و کار» احیای کارت سوخت را بررسی می‌کند

قاچاقچیان در انتظار کارت سوخت

کسب و کار نیوز-موضوع احیای کارت سوخت بارها در جلسات دولتی ها مطرح شده است تا اینکه وزارت نفت اخیرا اعلام کرده استفاده مجدد از کارت سوخت از 20 مرداد ماه آغاز و استقاه از این کارت اجباری می‌شود. اجباری شدن کارت سوخت این نگرانی را به وجود آورده که آیا بنزین هم گران خواهد شد؟ اما طبق جلسه غیر علنی که مجلس در اردیبهشت ماه داشت، چینین مطرح شد که بنزین نه گران می‌شود و نه سهمیه‌بندی اما تنها استفاده از کارت‌های سوخت اجباری می‌شود. به اعتقاد کارشناسان هدف دولت از این کار صرفا کمک به سهمیه بندی بنزین برای جلوگیری از هدر رفت آن است.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، مهم‌ترین دلایل دولت برای اجباری کردن کارت سوخت جلوگیری از قاچاق و هدررفت سوخت است که در حال حاضر به معضل جدی در حوزه انرژی تبدیل شده است.برای مثال مصرف بنزین در سال ۸۰، به مقدار روزانه ۷۳٫۶ میلیون لیتر، و واردات نیز ۲۷٫۵ میلیون لیتر (۳۷ درصد تقاضا) رسیده بود که پس از اعمال سهمیه‌بندی و اجرای طرح در سال ۸۶، به حدود ۱۹ میلیون لیتر کاهش یافت. اما برخی از کارشناسان معتقدند کارت سوخت هزینه زیادی دارد و از سویی خرید و فروش سوخت برای دلالی از طریق این کارت‌ها صورت می‌گیرد.
درماه های اخیر بارها درباره سوخت و بنزین بارها سخن گفته شد و حالا وزارت نفت تصمیم گرفته از ۲۰ مرداد ماه کارت های سوخت را دوباره احیا کند.
بر اساس اطلاعیه خردادماه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران آمده بود “عرضه بنزین در جایگاه‌های سراسر کشور از تاریخ بیستم مرداد ماه سال جاری صرفا با ارائه کارت هوشمند سوخت خودرو, امکان پذیر خواهد بود”؛ اجرای این برنامه در این تاریخ فقط در ۴ شهر کشور انجام می‌شود و بقیه شهرها و روستاهای کشور طی روزهای بعد از آن یک به یک مشمول این برنامه می‌شوند.
بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت در پاسخ به سوالی مبنی بر نحوه اجرای طرح استفاده از سوخت با استفاده از کارت، توضیح داد: ۲۰ مرداد استفاده از کارت سوخت آغاز می‌شود اما به دلیل ایجاد مشکلات احتمالی برای دارندگان خودرو مانند عدم تهیه کارت سوخت یا هر مشکل دیگر به آن‌ها فرصت‌ داده می‌شود اما در نهایت استفاده از کارت سوخت اجباری خواهد شد.

وزیر نفت عنوان کرد: حدود ۷۰۰هزار کارت سوخت به در منازل شهروندان رفته است که به دلیل نبودن در خانه یا هر دلیل دیگر به ادارات پست برگشت خورده‌اند لذا خواهشمندیم افرادی که هنوز کارت سوخت ندارند با مراجعه به ادارات پست کارت خود را دریافت کنند.

زنگنه همچنین افزود: وزارت نفت روزانه ۵۰هزار کارت سوخت جدید صادر می‌کند تا طرح استفاده از کارت سوخت تکمیل شود.

بر اساس این اطلاعیه آن دسته از صاحبان وسائط نقلیه که بر اساس فراخوان پیشین، اطلاعات خود را در سامانه دولت همراه (GSB) درج و با طی کردن فرآیند لازم، شماره حساب کارت اعتباری خود را ثبت کرده‌اند، نیازی به ثبت‌نام دوباره یا مراجعه به پلیس +۱۰ ندارند و کارت هوشمند سوخت آنان براساس ثبت نام پیشین، صادر و توسط شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران تحویل خواهد شد.

رضا پدیدار، رئیس کمیسیون انرژی اتاق تهران

گره‌گشایی از مشکلات توزیع بنزین

هدف از کارت سوخت مدیریت بهینه توزیع و فروش سوخت است که در نهایت باعث کاهش قاچاق شده و درآمدهای حاصل از انرژی در کشور را افزایش می‌دهد. تجربه استفاده از کارت سوخت در کشور نیز حکایت از این دارد ک طی مدت استفاده از کارت سوخت، مردم در میزان استفاده بهینه و مناسب از سوخت؛ عملکرد بهتری داشته‌اند. هر چند برخی خلاف این صحبت اظهار نظر می‌کنند، اما باید تاکید کرد در حال حاضر چاره‌ای جز استفاده از کارت سوخت نیست. منتهی باید گفت آمد و رفت های بسیار کارت سوخت، مردم و دارندگان این کارت ها را سردرگم می‌کند. اگر استفاده از این کارت اجباری می‌شود؛ نباید چند ماه دیگر در این سیاست تجدید نظر کرد. در حال حاضر هیچ سیاستی بهتر از کارت سوخت راهگشای مشکلات توزیع بنزین نیست. کسانی که منتقد کارت سوخت هستند باید پیشنهادات منطقی‌ای به دولت ارائه بدهند. اگر موضوع کارت سوخت، چالش‌هایی را ایجاد می‌کند، به دلیل کاربرد کارت سوخت نیست، بلکه هنوز معایب موجود در زیرساخت های اجرایی این کار برطرف نشده است. برای مثال در فرایند اجرای طرح کارت سوخت باید تا حد امکان دسترسی قاچاقچیان سوخت به کارت سوخت را قطع کرد. با سهمینه‌بندی بنزین و اجباری شدن کارت سوخت، دولت حتی قادر به صادرات سوخت هم خواهد شد. بدون کارت سوخت تخلفات افزایش پیدا می‌کند و تجربه حذف کارت سوخت نیست این موضوع را نشان می‌دهد.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.