صفحه اصلی / اقتصادی / اقتصاد کلان / ۴.۸ درصدی مبادلات تجاری اعضای اتحادیه اوراسیا

۴.۸ درصدی مبادلات تجاری اعضای اتحادیه اوراسیا

کسب و کار نیوز: کاهش صادرات و واردات قزاقستان به همه کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا (به جز واردات از قرقیزستان)، عامل اصلی کاهش ۴.۸ درصدی مبادلات تجاری اعضای اتحادیه بوده است.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از تسنیم؛ حجم مبادلات تجاری میان کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا در بازه ژانویه تا مه سال ۲۰۱۹ حدود ۴٫۸ درصد کاهش یافته و به ۲۳٫۲ میلیارد دلار رسیده است.

در این راستا، بر اساس گزارش‌های منتشر شده، صادرات قزاقستان به روسیه در این بازه گزارش‌ شده ۲٫۱ میلیارد دلار بوده است که ۲٫۴ درصد کمتر از بازه مشابه در سال ۲۰۱۸ است. صادرات این کشور به قرقیزستان نیز در این ماه‌ها با کاهشی ۱۶٫۶ درصدی، به ۲۱۷٫۵ میلیون دلار رسیده است. در همین راستا، صادرات به بلاروس و ارمنستان نیز به ترتیب با ۱۴٫۷ و ۱۶٫۶ درصد کاهش نسبت به بازه مشابه سال قبل، به رقم‌های ۳۹٫۱ و ۲٫۷ میلیون دلار رسیده است.

در همین زمینه، قرقیزستان تنها کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا است که صادرات آن به قزاقستان افزایش یافته است. طی ۵ ماهه نخست سال ۲۰۱۹، این کشور کالاهایی به ارزش ۱۲۶٫۸ میلیون دلار به قزاقستان صادر کرده که ۱۳٫۵ درصد بیشتر از بازه مشابه در سال ۲۰۱۸ است.

دیگر اعضای این اتحادیه اقتصادی نیز با کاهش در صادرات کالا به قزاقستان مواجه بوده‌اند. روسیه صادرات خود را با ۴٫۶ درصد کاهش به حدود ۵ میلیارد دلار رسانده است. در همین حال بلاروس و ارمنستان نیز با کاهش ۴٫۲ و ۴۱ درصدی، حجم صادراتشان به این جمهوری به ترتیب ۲۹۰٫۲ و ۱٫۹ میلیون دلار بوده است.

این تغییرات اقتصادی در حالی صورت گرفته است که نورسلطان نظربایف، نخستین رئیس‌جمهور قزاقستان در ماه مارس سال جاری از سمت خود استعفا کرد و طبق قانون، قاسم ژومارت توکایف، رئیس مجلس سنای این کشور به عنوان رئیس‌جمهور موقت انتخاب شد. پس از آن نیز در ماه ژوئن انتخابات پیش از موعد برگزار شده و توکایف به عنوان رئیس‌جمهور رسمی این کشور انتخاب شد.

تحلیل‌گران کاهش مبادلات تجاری قزاقستان با اتحادیه اقتصادی اوراسیا را مرتبط با این تغییرات در راس هرم سیاسی این جمهوری می‌دانند.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.