صفحه اصلی / اقتصادی / اقتصاد کلان / برای ایجاد اقتصاد غیر نفتی باید نظام بانکی اصلاح شود

نایب رئیس کمیسیون عمران:

برای ایجاد اقتصاد غیر نفتی باید نظام بانکی اصلاح شود

کسب و کار نیوز - نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر این که توجه به ظرفیت‌های بخش کشاورزی و صنعت لازمه‌ ایجاد اقتصادی به دور از نفت است، گفت: آنچه که می‌تواند در رونق بخش کشاورزی و صنعت کشور موثر باشد نظام بانکی است که باید اصلاح شود.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، سید احسن علوی، درباره زیر ساختهای لازم برای ایجاد اقتصاد غیر نفتی بیان کرد: تحریم‌ها باعث شده تا ما به خودمان بیاییم و درِ چاههای نفت کشور را ببندیم و همان طور که مقام معظم رهبری گفتند به سمت اقتصاد غیر نفتی برویم.

وی در ادامه اظهار کرد: برای رهایی از اقتصاد نفتی، ما باید به سمت تولیدات داخل برویم. در گام اول باید دست رانت‌خواران را کوتاه کنیم. برای رونق گرفتن اقتصاد غیر نفتی باید بازار تولیدات داخل رونق بگیرد.

نماینده مردم سنندج در مجلس تصریح کرد:‌ ایران یک کشور ثروتمند است و بر اساس تحقیقات با منابعی که دارد می‌تواند پاسخگوی ۴۰۰ میلیون جمعیت باشد. نباید از کنار ثروت نهفته خود به سادگی بگذریم. بلکه باید فراوری را در اولویت قرار داده و از خام فروشی فاصله بگیریم.

وی در ادامه با تاکید بر این که ایجاد اقتصاد غیر نفتی نیاز به یک اراده ملی دارد، بیان کرد:‌ متاسفانه به دلیل سوء مدیریت و خیانت‌ها نتوانستیم به سمت اقتصاد غیر نفتی برویم. باید با توجه به بخش کشاورزی و صنعت و بهره گیری از ظرفیت آنها اقتصادی پویا و به دور از وابستگی به نفت برای کشور ایجاد کنیم. آنچه که می‌تواند در رونق بخش کشاورزی و صنعت موثر باشد نظام بانکی است که باید اصلاح شود.

نایب رئیس کمیسیون عمران در ادامه افزود: زمانی که رقابت در کشور ایجاد شود و میدان کسب و کارهای مختلف رونق بگیرد دیگر وابستگی به نفت نخواهیم داشت. ما نمی توانیم به طور ناگهانی اقتصاد کشور را از نفت جدا کنیم. اما به مرور زمان و ظرف مدت چند سال این امر موثر است.

علوی در پایان گفت: به نظر من ما با تنگ نظری برنامه ریزی می‌کنیم و عمدتا بر این باور هستیم که بدون نفت نمی‌توان کشور را اداره کرد در حالی که این گونه نبوده و بسیاری از کشورها با تکیه بر سرمایه‌های اجتماعی خود پیشرفت کردند.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.