چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / سرخط خبرها / تنش ادامه‌دار خودروسازان با سازمان حمایت
تنش ادامه‌دار خودروسازان با سازمان حمایت

فرید زاوه، کارشناس بازار خودرو در گفتگو با «کسب و کار» مطرح کرد

تنش ادامه‌دار خودروسازان با سازمان حمایت

کسب و کار-یک کارشناس اقتصادی از تنش ادامه دار خودروسازان با سازمان حمایت در خصوص تعیین قیمت خودرو 5 درصد حاشیه بازار خبر داد.

به گزارش کسب و کار نیوز، فرید زاوه، کارشناس بازار خودرو در گفتگو با «کسب و کار» گفت:نرخ‌گذاری در هر بازاری با توجه به حجم تقاضا و عرضه، صورت می‌گیرد که بازار خودرو نیز فارغ از این مسئله نیست. برخلاف حرف و حدیث‌هایی که در خصوص بازار خودرو گفته می‌شود و سعی بر این است که همه چیز را به دلالان نسبت دهند و یا به جای حل مسئله صورت مسئله را پاک کنند، مشکل اصلی بازار خودرو کاهش عرضه و تولید است. قرار بود چند صد هزار خودرو به بازار عرضه شود. اما این کار در عمل اتفاق نیفتاد. بنابراین چون عرضه انجام نشد و مشکلات تولید حل نشده باقی ماند، خودروسازان نیز بر قیمت خود افزودند. بر اساس مصوبه تعیین قیمت خودرو ۵ درصد حاشیه بازار، خودروسازان باید قیمت‌ها را افزایش می‌دادند. اما این مصوبه هنوز اجرا نشده و به تنش ادامه‌داری میان خودروسازان و سازمان حمایت تبدیل شده است. بر اساس همین موضوع است که خودروسازان بار دیگر قمیت‌ها را بالا برده‌اند. اما هنوز به ۵ درصد نرسیده تا باعث کاهش قیمت‌ها در بازار شود. یعنی در حالی قیمت خودرو در حال افزایش است که هنوز وعده خودروسازان برای پایین آمدن قیمت‌ها در بازار و کاهش فاصله قیمت بازار با کارخانه محقق نشده است.

وی ادامه داد:البته شاید با اجرای کامل این مصوبه وعده خودروسازان نیز محقق شود. اما بیش از این نمی‌توان توقعی از بازار خودرو داشت. اگر وضعیت قمیت‌ها در بازارهایی مثل گوشت و اقلام خوراکی را مشاهده کنیم، این اقدام شاهد رشد ۴ برابر بوده، حال انکه قیمت‌ها در بازار خودرو شاهد رشد دوبرابری است. یعنی قمیت خودرو سرکوب می‌شود. در شرایطی که قیمت‌های نجومی به همه بازارها سرایت کرده، چه توقعی از بازار خودرو می‌رود. اینجا دیگر صحبت از دلال و یا سایت آگهی و تبلیغات مجازی نیست، بلکه موضوع تورم افسارگسیخته‌ای است که به ناچار بازار خودرو را هم در بر می‌گیرد. اما از آنجایی که پذیرش قیمت‌های چند برابری در بازار خودرو حل نشده، کماکان هر گونه افزایشی از جانب خودروسازان زیاده خواهی و سودجویی تلقی می‌شود. حال آنکه مشکل اساسی بازار خودرو، کاهش قدرت تولید خودروسازان است.

همچنین مطالعه کنید:

ساخت ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار مسکن آغاز شد/واگذاری اراضی مازاد به بازار مسکن

شایلی قرائی به گزارش کسب و کار نیوز ، روح الله اکبری دستیار وزیر راه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.