صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / کارپوشه ملی ایرانیان رونمایی شد
کارپوشه ملی ایرانیان رونمایی شد

ارتباط دولت با مردم با اپلیکیشن

کارپوشه ملی ایرانیان رونمایی شد

کارپوشه ملی ایرانیان به عنوان پل ارتباطی دولت و حاکمیت با مردم، طی تفاهمنامه‌ای میان سازمان فناوری اطلاعات و شرکت ملی پست با هدف اجرای یکی از بندهای پروژه دولت الکترونیک آغاز به کار کرد.

به گزارش کسب و کار نیوز، امیر ناظمی رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در مراسم امضای تفاهمنامه با شرکت ملی پست، هدف از اجرای این طرح را ایجاد ارتباط میان دولت و حاکمیت با مردم عنوان کرد تا از طریق آن بتوان اطلاعیه‌ها، مدارک و تائیدیه‌ها را از سازمان‌های دولتی به صورت الکترونیکی به مردم ارسال کرد. وی با تأکید بر اینکه در این پروژه بر استفاده از فضای اکوسیستم استارت‌آپی و نوآوری کشور تأکید شده است، گفت: قرار نیست در کارپوشه ملی ایرانیان تنها از اپلیکیشن‌ دولتی استفاده شود بلکه قصد ما این است که اپلیکیشن‌های پرکاربرد بتوانند رسانه ارتباطی میان مردم و حاکمیت باشند. رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران با بیان اینکه با حفظ پروتکل‌های حریم‌ خصوصی این امکان را ایجاد می‌کنیم تا اپلیکیشن‌ها نقش واسط میان دولت و مردم داشته باشند، افزود: نوع ارسال اطلاعیه‌های سازمانی به شهروندان با چهار شیوه اپلیکیشن، پیام‌رسان، وب‌سایت و ایمیل انجام می‌گیرد و از این طریق، حاکمیت با سازمان‌های دولتی می‌توانند ابلاغیه‌ها، قبوض خدماتی، مدارک و سایر خدمات را به صورت قانونی به مردم ارسال کنند.

ناظمی با بیان اینکه کارپوشه ملی ایرانیان، اطلاع‌رسانی متفاوتی از سازمان‌ها به شهروندان خواهد داشت، گفت: در این پروژه حضور استارت‌آپ‌ها می‌تواند مدل‌های کسب و کار جدیدی را وارد این حوزه کند. ما پیش‌بینی می‌کنیم که در فاصله زمانی کوتاهی بین سه تا چهار ماه آینده، نمونه‌های اولیه این طرح اجرایی شود. وی در مورد نحوه کار کردن با این کارپوشه تصریح کرد: اپلیکیشن‌هایی که می‌خواهند در این حوزه ورود پیدا کنند، باید درخواست خود را به ما ارائه دهند. در این زمینه ما قصد داریم ۱۰ اپلیکیشن‌ پرکاربرد و اپلیکیشن‌هایی که بیش از یک میلیون کاربر دارند را به عنوان کانال ارتباطی به مردم معرفی کنیم.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران با اشاره به اینکه فاز تکمیلی این پروژه این امکان را برای مردم فراهم می‌کند که به صورت متقابل درخواست خود را به حاکمیت ارائه دهند، اضافه کرد: در این طرح حذف شکاف دیجیتالی مد نظر قرار گرفته تا شهروندان کمتر برخوردار که توان دیجیتالی بالایی ندارند نیز بتوانند از خدمات دولت الکترونیک استفاده کنند. بر این اساس دفاتر پستی در دورافتاده‌ترین روستاها نیز این قابلیت را دارند که وکالت افراد را برای استفاده از کارپوشه داشته باشند. ناظمی، هزینه استفاده از این سرویس را رایگان عنوان کرد و گفت: حاکمیت برای ارائه خدمات به شهروندان هزینه‌ای دریافت نمی‌کند اما ممکن است بر حسب درخواست، بخش خصوصی هزینه‌ای را از کاربران دریافت کند.

وی در پاسخ به این سؤال که این پروژه پیش از این نیز یکبار رونمایی شده بود، اظهار کرد: تفاوتی که کارپوشه ملی ایرانیان در شرایط فعلی دارد این است که مانند مدل قبلی، صرفاً به یک روش که ارتباط از طریق پست الکترونیک بود، ختم نمی‌شود و هم‌اکنون ما با دادن دسترسی API و سامانه احراز هویت «شاهکار» به پیام‌رسان‌ها، این امکان را ایجاد کرده‌ایم که کاربران از طریق اپلیکیشن‌ و سایر سرویس‌ها بتوانند به دولت الکترونیک و کارپوشه ملی ایرانیان متصل شوند. رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: هم‌اکنون ۴۰۰ هزار کاربر فعال از کارپوشه ملی ایرانیان که پیش از این فاز آزمایشی آن آغاز شده بود، استفاده کرده و تشکیل پرونده دادند اما در این طرح، راه ارتباطی با توجه به مدل کسب و کارهای استارت‌آپی و اپلیکیشن‌ها، متفاوت است و افراد فاقد سواد دیجیتالی نیز می‌توانند از این امکان استفاده کنند. ناظمی بیان کرد: پیش‌بینی‌ ما این است که این طرح با استقبال مواجه شود و فاز آزمایشی که برای آنها انجام داده‌ایم نیز بر این پیش‌بینی صحه می‌گذارد. وی تأکید کرد: فعلاً الزامی برای ایجاد کارپوشه ملی ایرانیان برای همه مردم وجود ندارد اما چنانچه مردم تمایل به دریافت مکاتبات دولتی به صورت الکترونیکی دارند، می‌توانند از این امکان استفاده کنند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.