صفحه اصلی / اسلایدر / بهبود شاخص ملی کسب‌وکار در بهار ۹۸
بهبود شاخص ملی کسب‌وکار در بهار ۹۸

نتایج پایش ملی کسب‌وکار اعلام شد

بهبود شاخص ملی کسب‌وکار در بهار ۹۸

کسب و کار نیوز- گزارش مرکز آمار و اطلاعات اقتصادی اتاق ایران از فضای کسب‌وکار در بهار سال جاری نشان می‌دهد که شاخص ملی کسب‌وکار نسبت به زمستان 97 وضعیت بهتری پیدا کرده است اما همچنان نسبت به بهار سال گذشته، شرایط نامساعدتر است.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از اتاق ایران، طبق گزارش مرکز آمار و اطلاعات اقتصادی اتاق ایران از نتایج پایش ملی کسب‌وکار در بهار سال ۱۳۹۸ رقم شاخص ملی کسب‌وکار ۶٫۱۷ (نمره بدترین ارزیابی ۱۰ است) محاسبه شده که بهتر از وضعیت این شاخص نسبت به ارزیابی فصل گذشته (زمستان۱۳۹۷ با میانگین ۶٫۲۷) است. همچنین این ارزیابی بیانگر آن است که از دید فعالان اقتصادی مشارکت‌کننده در این پایش، در اکثر استان‌ها، وضعیت بیشتر مؤلفه‌های مؤثر بر محیط کسب‌وکار ایران در بهار ۱۳۹۸، تا حدودی مساعدتر شده است.

موانع اصلی کسب‌وکار

پایش ملی کسب‌وکار از سوی مرکز آمار و اطلاعات اقتصادی اتاق ایران با نظرسنجی از فعالان اقتصادی انجام می‌شود. در بهار ۱۳۹۸، فعالان اقتصادی مشارکت‌کننده در این پایش، به ترتیب سه مؤلفه: «غیرقابل پیش‌بینی بودن و تغییرات قیمت مواد اولیه و محصولات»، «بی‌ثباتی سیاست‌ها، قوانین و مقررات و رویه‌های اجرایی ناظر بر کسب‌وکار» و «دشواری تأمین مالی از بانک‌ها» را نامناسب‌ترین مؤلفه‌های محیط کسب‌وکار کشور نسبت به سایر مؤلفه‌ها ارزیابی کرده‌اند. قابل ذکر است که در ۴ دوره نخست اجرای این طرح، «دشواری تأمین مالی از بانک‌ها» به‌عنوان نامساعدترین مؤلفه کسب‌وکار ارزیابی شده بود اما در ۷ دوره پاییز ۱۳۹۶ تا بهار ۱۳۹۸، «غیرقابل پیش‌بینی بودن و تغییرات قیمت مواد اولیه و محصولات»، نامساعدترین مؤلفه کسب‌وکار ارزیابی شده است.

این موضوع نشان می‌دهد که از زمان آغاز تنش‌های ارزی در پاییز ۹۶، فضای کسب‌وکار با مسئله بی‌ثباتی در قیمت مواد اولیه مواجه شده و این موضوع به غیرقابل پیش‌بینی شدن فعالیت اقتصادی دامن زده است.

وضعیت کسب‌وکار در استان‌ها

بر اساس یافته‌های طرح پایش ملی کسب‌وکار در بهار۱۳۹۸، استان‌های کردستان، چهارمحال و بختیاری و سیستان و بلوچستان، دارای بدترین وضعیت محیط کسب‌وکار و استان‌های آذربایجان غربی، مازندران و گیلان دارای بهترین وضعیت محیط کسب‌وکار نسبت به سایر استان‌ها ارزیابی شده‌اند.

شاخص استانی محیط کسب‌وکار

بر اساس نتایج این پایش در بهار ۱۳۹۸، وضعیت محیط کسب‌وکار در بخش کشاورزی (۶٫۰۵) و بخش صنعت (۶٫۱۴) را به ترتیب، مساعدترین و نامساعدترین محیط کسب‌وکار ارزیابی کرده‌

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.