صفحه اصلی / اقتصادی / اقتصاد کلان / چین بزرگترین طلبکار خارجی از آمریکاست
چین بزرگترین طلبکار خارجی از آمریکاست

اطلاعات خزانه داری آمریکا نشان می دهد

چین بزرگترین طلبکار خارجی از آمریکاست

کسب و کار نیوز- طبق اطلاعات خزانه داری آمریکا، تا پایان ماه می ۲۰۱۹ چین ۱.۱۱ تریلیون دلار اوراق قرضه دولتی آمریکا را در اختیار داشته و بزرگترین طلبکار خارجی این کشور بوده است.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از تسنیم، به نقل از سوت چاینا مورنینگ پست، چین برای اولین بار منفعت خود را از سرمایه گذاری در ذخایر ارز خارجی و سهم دلار آمریکا از این ذخایر را افشا می‌کند.

 طبق گزارش سالانه سازمان دولتی ارز خارجی چین در ۲۰۱۸، نرخ سود ذخایر ارز خارجی این کشور طی ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۴ ، ۳٫۶۸ درصد بوده است. سازمان ارقام جدید را هنوز ارائه نداده است.

 تا پایان ۲۰۱۴ ، سرمایه های دلار آمریکا ۵۸ درصد کل ذخایر چین را تشکیل می داد که نسبت به ۷۹درصد ۲۰۰۵ کمتر بود. به گفته این سازمان، سهم سرمایه های ارز آمریکا در ۲۰۱۴ پایین تر از میانگین جهانی ۶۵ درصد بوده است.

« ساختار ارزی ذخایر ارز خارجی چین به شدت متنوع شده است و تنوع آن از میانگین بین‌المللی بیشتر است».

 دارایی های چین از ذخایر دلار آمریکا مخصوصا اوراق قرضه آمریکا اغلب توسط پکن به عنوان اهرمی در رقابت با واشنگتن مورد استفاده قرار می گرفت و چین می‌توانست برای خراب کردن بازارهای مالی آمریکا، داراییهای خود را از سرمایه های این کشور دور بریزد.

 اگر سهم دلار آمریکا همچنان ۵۸ درصد باقی بماند، چین تا پایان ژوئن حدود ۱٫۸ تریلیون دلار سرمایه های دلار آمریکا را در اختیار داشته است. این رقم بر اساس ۳٫۱۲ تریلیون دلار ذخایر ارز خارجی چین تا پایان ژوئن ارائه شده است.

 طبق اطلاعات خزانه داری آمریکا، تا پایان ماه می چین ۱٫۱۱  تریلیون دلار اوراق قرضه دولتی آمریکا را در اختیار داشت و بزرگترین طلبکار خارجی این کشور بود.

 لی جای، محقق ذخایر ارز خارجی چین در دانشگاه اقتصاد و دارایی پکن گفت سهم دلار آمریکا از ذخایر چین به طرز قابل توجهی کاهش یافته است.

 لی گفت:« این احتمالا نتیجه معاملات پایاپای ارزی چین با سایر بانک های مرکزی است».  بانک مرکزی چین قراردادهای  دو جانبه مبادله ارزی با حدود ۴۰ کشور امضا کرده است که ارزش آن ۵۰۰ میلیارد دلار است. چین همچنین عمدا ذخایر دلار آمریکا را کاهش داده و داراییهای یورو و سایر ارزهای خارجی شرکای تجاری خود را افزایش داده است.

 ذخایر ارز خارجی چین در اواسط ۲۰۱۴ به حدود ۴ تریلیون دلار رسید و پس از آن رو به کاهش رفت. این ذخایر بشدت طی یک سال یک تریلیون دلار کاهش یافت.

ونگ چان یینگ،  سخنگوی سازمان ارز خارجی چین گفت چین همیشه سعی کرده شفافیت ذخایر خود را حفظ کند و اطلاعات این گزارش به بالا بردن اطمینان بین‌المللی به اقتصاد و شرایط مالی چین کمک می کند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.