صفحه اصلی / سرخط خبرها / صندوق توسعه ملی کارکرد خود را از دست داده است
صندوق توسعه ملی کارکرد خود را از دست داده است

کمیل طیبی، کارشناس اقتصادی در گفتگو با «کسب و کار»

صندوق توسعه ملی کارکرد خود را از دست داده است

کسب و کار- یک کارشناس اقتصادی با اشاره به برداشت های بی رویه از صندوق توسعه ملیف گفت: سال هاست که این صندوق کارکرد خود را از دست داده است.

به گزارش کسب و کار نیوز، کمیل طیبی کارشناس اقتصادی در گفتگو با «کسب و کار نیوز»، منابع صندوق توسعه ملی به عنوان ذخیره و منبعی مهم برای سرمایه‌گذار ی است. یعنی با هدف سرمایه‌گذاری و تامین در نظر گرفته می‌شود. چرا که فاکتور اصلی توسعه سرمایه‌گذاری است. وقتی منابع مالی برای سرمایه‌ گذاری تعریف می‌شود، رشد اقتصادی مداوم اتفاق  نخواهد افتاد و توسعه و رشدی برای ایجاد شغل، صورت نمی‌گیرد. بنابراین تخصیص منابع و تقویت آن جهت سرمایه‌گذاری اهمیت دارد. باید در نظر داشت که سرمایه‌گذاری با هدف توسعه هم جنبه زیربنایی دارد و هم جنبه مولد. سرمایه‌گذاری زیربنایی موجب اشتغال می‌شود. ازاینرو کسانی که برای اشتغالزایی بودجه و با اعتباری در نظر می‌گیرند، باید به اهداف این منابع و تخصیص واقعی آن به بخش‌های مورد نظر توجه داشته باشند. سرمایه‌گذاری و اشتغال جز اهداف بلند مدت است، منابع آن را نباید صرف امور جاری کرد. اما برداشت‌های بی رویه از منابع صندوق و اختصاص آن به امور جاری موجب تعلل در پرداخت سهم اشتغال از این صندوق شده است و در نهایت تسهیلات صندوق را به بخش‌های غیرمولد هدایت کرده است.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط اقتصادی موجود و دست درازی دولت بر منابع صندوق، اولویت‌ها کنار گذاشته می‌شود و منابع صندوق صرف اموری می‌شود که اولویت دولت است. اینجاست که صندوق توسعه ملی کارکرد خود را از دست می‌دهد، چیزی که سال ها که اتفاق افتاده است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.