صفحه اصلی / سرخط خبرها / پرداخت تسهیلات ناکافی به دانش‌بنیان‌ها
پرداخت تسهیلات ناکافی به دانش‌بنیان‌ها

افشین کلاهی، رییس هیات مدیره مجمع تشکل‌های دانش بنیان اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با «کسب و کار نیوز»

پرداخت تسهیلات ناکافی به دانش‌بنیان‌ها

کسب و کار- رییس هیات مدیره مجمع تشکل‌های دانش بنیان اتاق بازرگانی ایران از فرایند طولانی مدت تسهیلات دهی به دانش بنیان ها و مبلغ کم این تسهیلات خبر داد

کسب و کار نیوز، افشین کلاهی، رییس هیات مدیره مجمع تشکل‌های دانش بنیان اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با «کسب و کار نیوز» گفت:تسهیلاتی که به شرکت‌های دانش بنیان داده می شود از اینرو برابر نیست که هزینه طرح و ایده‌ای مورد نظر برای سرمایه گذار با طرح‌ها و ایده‌های دیگر متفاوت است. اما برخی از شرکت‌های دانش بنیان راه ساده‌تری برای دست یابی به تسهیلات دارند که شاید برای همه دانش‌بنیان‌ها فراهم نباشد. بانک‌ها بر اساس توانایی و بازدهی مورد نظر طرح، مبلغی برای تسهیلات‌دهی به آن در نظر گرفته و پس از ارزیابی طرح به آن تسهیلات می‌دهند. طبیعتا کسانی که روابط بهتر و صمیمی‌تری با سیستم بانکی دارند، با سرعت بیشتری به تسهیلات مورد نظر خود دسترسی پیدا می‌کنند و این صرفا مربوط به شرکت‌های دانش بنیان نمی‌شود، بلکه برای خیلی از شرکت‌ها اتفاق می‌افتد. از سویی زمان دسترسی به این تسهیلات آنقدر  طولانی و زمان بر است که یا فناوری مورد نظر عوض شده و یا متقاضی تسهیلات از دریافت آن منصرف می‌شود. مسئله اساسی در موضوع پرداخت تسهیلات به دانش‌بنیان ها این است که میزان این تسهیلات کافی نیست و موانع زیادی برای دسترسی به آن وجود دارد. به همین دلیل شرکت‌های دانش بنیان از فرایند تامین مالی و شیوه‌های تسهیلات‌دهی بانک‌‌ها رضایتی ندارند.

وی ادامه داد: آنچه باعث طولانی شدن زمان تسهیلات‌دهی به شرکت‌های دانش بنیان است، ارزیابی‌های خیلی طولانی و فرایند پیچیده اخذ وثیقه است در حالی که سیستم بانکی با همراهی تشکل‌ها قادر به انجام این ارزیابی‌ها است و البته با این کار زمان پرداخت تسهیلات به شرکت دانش بنیان کوتاه‌تر خواهد بود. طبق قانون ورود شرکت‌های دولتی به فعالیت‌های دانش بنیان ؛ تخلف آشکار است واین حوزه صرفا برای بخش خصوصی تعریف شده است.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.